Motor mener: Peugeot 5008 er en rummelig og fleksibel bil, der skubber den mindre og næsten lige så dyre 3008 ud på et sidespor, hvis det kun handler om plads.
Den nu klassiske Peugeot 504 Familiale var en eftertragtet familiebil på grund af sine syv sæder, hvilket i 1970erne og 80erne var nærmest uhørt. En egentlig efterfølger har måttet vente på sig, og det kan undre. Men nu er familiebilen tilbage med fuldt honnør i form af den nye 5008, og det vil mange storfamilier glæde sig over.
I Danmark kommer den 5008 udelukkende som en syvpersoners multibil, hvor de to sidste sæder er pænt gemt i gulvet bag anden række. De kan trækkes op af gulvet hver for sig og giver fin plads til selv mellemstore teenagere.
På sikkerhedssiden er bilen fra starten udviklet til syv, og derfor går de livsvigtige airbaggardiner helt om til tredje række, ligesom sikkerhedsseler og kollisionszoner er en integreret del af bilen.

En stor del af teknikken er ens i de to biler, og pladsforholdene er også på samme niveau. Særligt finessen med det flade gulv på tværs af bilen ved anden sæderække er virkelig god, hvis man kører med „fuldt hus”.
I forhold til 3008 har Peugeot 5008 således 13 cm større akselafstand, og udhænget bagtil er fire cm større. Ingen tvivl om at 5008 er en stor bil.

Udsynet er formidabelt takket være de store sideruder. I det hele taget virker bilen letkørt. Men køreegenskaberne er mere skabt til lange stræk på den tyske Autobahn end lokal kørsel på små, snoede veje. Her kommer bilens høje tyngdepunkt og en affjedring i den bløde ende til kort, og det kan formentlig medføre klager fra medpassagerer længere tilbage i bussen. Det må en egentlig test dog afgøre.
Ved række to er der tre separate stole, der hver især kan justeres i længde og ryglænshældning, og det giver god komfort. Pladsen er rimelig, men ikke generøs, og vælger man versionen med glastag, bliver loftshøjden reduceret en del.

Men den egentlige sællert bliver nok versionen med en 1.6-liters dieselmotor med 110 hk og det høje udstyrsniveau Premium til 344.000 kr. Den går næsten 19 km pr. liter, og gør et flot indtryk. Den fås i øvrigt med enten seks manuelle gear eller et selvskiftende semiautomatisk gearskift til 15.000 kr. ekstra.
I den store toliters dieselmotor kan man desuden tilkøbe en traditionel sekstrins automatgearkasse. Den kommer dog først til marts, men er givetvis værd at vente på – det er, som om denne biltype lægger op til automatgear. Den koster små 430.000 kr.

Her er 5008 både større, smartere indrettet og mere fleksibel. Men den er til gengæld lidt mere afdæmpet i sit design – ikke mindst fortil, hvor den store, åbne grill er erstattet af mere forsigtige linjer. Nogle vil elske det – andre vil i stedet vælge 3008erens lidt fandenivoldske design. Heldigvis er begge dele muligt, når 5008 finder de danske forhandlere sidst på året.