Peugeot 5008 - den nye „Familiale”

Peugeot 5008 er til den store familie. Den er konstrueret som syvsæders, hvorfor sikkerheden også kommer dem på tredje række til gode. Den er praktisk indrettet og med økonomiske motorer - men køreegenskaberne er ikke de skarpeste.

Peugeot 5008
Forpremiere

Motor mener: Peugeot 5008 er en rummelig og fleksibel bil, der skubber den mindre og næsten lige så dyre 3008 ud på et sidespor, hvis det kun handler om plads.

Den nu klassiske Peugeot 504 Familiale var en eftertragtet familiebil på grund af sine syv sæder, hvilket i 1970erne og 80erne var nærmest uhørt. En egentlig efterfølger har måttet vente på sig, og det kan undre. Men nu er familiebilen tilbage med fuldt honnør i form af den nye 5008, og det vil mange storfamilier glæde sig over.

I Danmark kommer den 5008 udelukkende som en syvpersoners multibil, hvor de to sidste sæder er pænt gemt i gulvet bag anden række. De kan trækkes op af gulvet hver for sig og giver fin plads til selv mellemstore teenagere.

På sikkerhedssiden er bilen fra starten udviklet til syv, og derfor går de livsvigtige airbaggardiner helt om til tredje række, ligesom sikkerhedsseler og kollisionszoner er en integreret del af bilen.

Bagenden er elegant. Fortil er 5008 mere afdæmpet  væk er den store åbne front, som kendes fra 3008 og 308.
Bagenden er elegant. Fortil er 5008 mere afdæmpet væk er den store åbne front, som kendes fra 3008 og 308.
Den nye Peugeot 5008 er en direkte forlængelse af den også nye Peugeot 3008, der er en velvoksen udgave af den almindelige familiebil, 308. Men i virkeligheden er det ikke en rigtig beskrivelse, for 5008 er en helt anden konstruktion, som tager udgangspunkt i koncernens søsterbil, Citroën Grand C4 Picasso, der ligeledes rummer op til syv personer.

En stor del af teknikken er ens i de to biler, og pladsforholdene er også på samme niveau. Særligt finessen med det flade gulv på tværs af bilen ved anden sæderække er virkelig god, hvis man kører med „fuldt hus”.

I forhold til 3008 har Peugeot 5008 således 13 cm større akselafstand, og udhænget bagtil er fire cm større. Ingen tvivl om at 5008 er en stor bil.

Instrumentbordet er ikke som i 3008, men tæt på. Det giver mindelser om et flycockpit, og kvaliteten virker fin.
Instrumentbordet er ikke som i 3008, men tæt på. Det giver mindelser om et flycockpit, og kvaliteten virker fin.
Indretningen af 5008 er gennemtænkt, og i det hele taget er den nye multibil et studium i fralægningsplads og fine detaljer. Ved førerpladsen sidder man bag et rat, der har samme hældning som i en 308, og det giver en meget personvognsagtig kørestil.

Udsynet er formidabelt takket være de store sideruder. I det hele taget virker bilen letkørt. Men køreegenskaberne er mere skabt til lange stræk på den tyske Autobahn end lokal kørsel på små, snoede veje. Her kommer bilens høje tyngdepunkt og en affjedring i den bløde ende til kort, og det kan formentlig medføre klager fra medpassagerer længere tilbage i bussen. Det må en egentlig test dog afgøre.

Ved række to er der tre separate stole, der hver især kan justeres i længde og ryglænshældning, og det giver god komfort. Pladsen er rimelig, men ikke generøs, og vælger man versionen med glastag, bliver loftshøjden reduceret en del.

Ved anden sæderække er der tre separate stole, hvor længde og ryglænshældning kan justeres. Tredje sæderække er kun til børn. Adgangen fra sidedørene er dog let, og sikkerheden er tilgodeset med bl.a. airbaggardiner.
Ved anden sæderække er der tre separate stole, hvor længde og ryglænshældning kan justeres. Tredje sæderække er kun til børn. Adgangen fra sidedørene er dog let, og sikkerheden er tilgodeset med bl.a. airbaggardiner.
Der er to benzinmotorer og to dieselmotorer på programmet. Mindste motor er en 1.6-liters benziner med 120 hk, og den har en mægtig pris på lige under 300.000 kr. Det er billigt.

Men den egentlige sællert bliver nok versionen med en 1.6-liters dieselmotor med 110 hk og det høje udstyrsniveau Premium til 344.000 kr. Den går næsten 19 km pr. liter, og gør et flot indtryk. Den fås i øvrigt med enten seks manuelle gear eller et selvskiftende semiautomatisk gearskift til 15.000 kr. ekstra.

I den store toliters dieselmotor kan man desuden tilkøbe en traditionel sekstrins automatgearkasse. Den kommer dog først til marts, men er givetvis værd at vente på – det er, som om denne biltype lægger op til automatgear. Den koster små 430.000 kr.

På udstyrssiden findes bl.a. head-up-display, hvor hastigheden vises på en lille skærm ved forruden, så den kan aflæses uden at fjerne blikket fra vejen.
På udstyrssiden findes bl.a. head-up-display, hvor hastigheden vises på en lille skærm ved forruden, så den kan aflæses uden at fjerne blikket fra vejen.
Med den nye 5008 har Peugeot endelig fået et fuldkomment modelprogram i rækken af fleksible familiebiler. Og for dem, der værdsætter den fleksible indretning, og den gode plads, er det som om 5008 skubber 3008 af pinden som drømmebilen.

Her er 5008 både større, smartere indrettet og mere fleksibel. Men den er til gengæld lidt mere afdæmpet i sit design – ikke mindst fortil, hvor den store, åbne grill er erstattet af mere forsigtige linjer. Nogle vil elske det – andre vil i stedet vælge 3008erens lidt fandenivoldske design. Heldigvis er begge dele muligt, når 5008 finder de danske forhandlere sidst på året.