Porsche Boxster - suveræn 3'er

Den tredje generation af Porsche Boxster sætter nærmest forgængerne i skammekrogen og løfter basis-Porsche op på niveau med den mytiske 911.

Porsche Boxster ser mere aggressiv ud. De slanke forlygter får den lille roadster til at minde om superbilen Carrera GT.
Forpremiere

Boxster byder på masser af køreglæde. Dels dynamisk, hvor den er helt spændt op til narrestreger, dels med en god komfort, så langturene bliver en fornøjelse.
Boxster byder på masser af køreglæde. Dels dynamisk, hvor den er helt spændt op til narrestreger, dels med en god komfort, så langturene bliver en fornøjelse.
Prædikatet fattigmands-Porsche slipper Boxster-modellen formentlig aldrig af med. Men selv den billigste model runder en million kroner, hvis den skal have metallak, så det er ikke ud fra en økonomisk betragtning, at den er for de fattige.

Den tredje generation af Porsche Boxster er netop lanceret herhjemme, og det er med en synlig visuel opgradering både ind- og udvendigt. Mest i øjenfaldende er en vandret linje mellem de to baglygter, der giver bilen karakter og gør den eksklusiv. Forenden er inspireret af superbilen Carrera GT og gør Boxster til en langt mere macho bil at se på.

I kabinen er der sket en lille revolution. Første generation Boxster havde decideret tarvelige plastknapper, det blev lidt bedre i anden generation, men nu er kabinen rykket helt op i luksus-kategorien.

Omdrejningstælleren er som altid i midten og digitalspeedometeret er nemt at aflæse, der er også et almindeligt speedometer til venstre, men det er svært at aflæse. Kabinen er blevet meget mere eksklusiv.
Omdrejningstælleren er som altid i midten og digitalspeedometeret er nemt at aflæse, der er også et almindeligt speedometer til venstre, men det er svært at aflæse. Kabinen er blevet meget mere eksklusiv.
Designet på midterkonsollen minder meget om både Panamera og den nye 911-model, og det er nemt at finde rundt i de forskellige funktioner. Menuerne i bilen er i øvrigt på dansk, og den originale navigation er nem at betjene og har en utrolig flot grafik. Prisen er lige over 70.000 kr. - nej det er ikke billigt at være rig.

Boxster fås med to motorer, begge 6-cylindrede boxermotorer uden trykladning, på 2,7-liter med 265 hk og 3,4-liter med 315 hk. Selv basismodellen har kræfter nok til, at Boxster føles hurtig, og motorlyden i den testede S-model er sprød og sportslig under acceleration, og tyst når man cruiser.

Testbilen var udstyret med 20-tommer-fælge, det er en tomme større end standard, og selv om det lyder ukomfortabelt, er affjedringen overraskende god. Selv med de store fælge vil man kunne køre til Sydfrankrig og retur uden at måtte bestille tid hos kiropraktoren, før man tager af sted.

Bagfra er det mest opsigtsvækkende den nye linje med hækspoileren, der går mellem de to baglygter. Det er en kant, der giver bilen det kant, som den har savnet.
Bagfra er det mest opsigtsvækkende den nye linje med hækspoileren, der går mellem de to baglygter. Det er en kant, der giver bilen det kant, som den har savnet.
Ude på de mindre landeveje bider de store dæk fra sig, og selvom Boxster har elektrisk styretøj, leverer rattet masser af føling. Det er umiddelbart det bedste sportslige elektroniske styretøj, undertegnede har prøvet, og første gang jeg ikke savner følingen fra et hydraulisk styretøj.

Køreoplevelsen går op i en højere enhed, da Boxster med centermotor har en god vægtfordeling, og den føles både let på tå og solidt placeret på asfalten. Det er en svær balancegang, men Boxster formår endelig at kombinere de fine bevægelser med den saft og kraft en sportsvogn også skal levere. Og så en lækker og eksklusiv indpakning.

Prisen er lige godt 70.000 kr. men navigationssystemet er blandt de absolut bedste både til at indtaste adresser og betjening af musik og telefon.
Prisen er lige godt 70.000 kr. men navigationssystemet er blandt de absolut bedste både til at indtaste adresser og betjening af musik og telefon.
Wauw for en sportsvogn.