
Den lille og kompakte Porsche Cayman er kommet i en ny og opdateret udgave med længere akselafstand, lavere vægt, nyudviklede motorer og mulighed for mere udstyr. Det er der kommet en vældig sjov sportscoupé ud af, og vores test af bilen viste, at køreegenskaberne er i sin helt egen klasse.
Blandt alle årets kandidatbiler til Car of the Year 2014 var det uden tvivl Porsche Cayman, der havde de bedste køreegenskaber på de dynamiske testbaner, vi havde opstillet på Sindal Lufthavn.
Porsche Cayman er opbygget stort set på samme måde som den klassiske 911’er. Cayman har dog kun plads til to, og det gør bilen mere kompakt. Bag sæderne finder man motorrummet, hvor en sekscylindret boxermotor trækker på baghjulene enten via en sekstrins manuel gearkasse, eller via Porsches syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse. Sidstnævnte giver helt forrygende køreoplevelser.
Bilen kommer i to versioner, hvor motorerne er på enten 2.7 eller 3.4 liter, hvor den store hører til Cayman S.
Porsche Cayman er en bil, der er utrolig flot at se på, og som byder på sjov kørsel under alle forhold. Men den er yderst upraktisk med ukomfortable ind- og udstigningsforhold, og noget begrænsede udsynsforhold.
Alligevel er det den bil, der tænder flest julelys i øjnene på særligt yngre bilentusiaster. Jo, Porsche har stadig et utroligt stærkt image, og det underbygger Cayman på fin vis.