Range Rover Sport – øh, hvilken krise?

Med seks- og ottecylindrede motorer, firehjulstræk og masser af luksus sender Range Rover en ny Sport-model på gaden. Vægt og forbrug er sænket, men bilen giver mest af alt mindelser om tiden før finanskrisen.

Range Rover Sport er en ny luksusmodel fra Land Rover-fabrikken i England.
Forpremiere

Egenskaberne i terrænet er som sædvanlig for Range Rover Sport i top. Der er ikke mange forhindringer, bilen ikke kan klare.
Egenskaberne i terrænet er som sædvanlig for Range Rover Sport i top. Der er ikke mange forhindringer, bilen ikke kan klare.
Motor mener: Store motorer, masser af udstyr og komfort gør Range Rover Sport til en udsøgt fornøjelse i både terræn og på landevej.

Trods finanskrisen går det vældig godt for resterne af den engelske bilindustri. Med den indiske ejer Tata er der nemlig kommet ny kapital til, og det mærkes nu, hvor den ene model efter den anden spyttes ud fra Land Rover-fabrikken, der også producerer de luksuriøse Range Rover-modeller.

Nyeste skud på stammen er denne nye Range Rover Sport, der er baseret på den nyeste topmodel fra Range Rover, men som har fået sit eget indre og ydre. I forhold til den gamle Sport-model er den blevet 15 cm kortere og 5,5 cm lavere.

LÆS OGSÅ: Motors test af Range Rover Evoque

Interiøret er i meget høj kvalitet. Man kan kombinere materialer og farver på et utal af måder, men vær opmærksom på, at prisen følger med op, for hvert kryds man sætter på bestillingslisten.
Interiøret er i meget høj kvalitet. Man kan kombinere materialer og farver på et utal af måder, men vær opmærksom på, at prisen følger med op, for hvert kryds man sætter på bestillingslisten.
Bilen er stort set udelukkende bygget i aluminium, og det har kastet en noget lavere vægt af sig. Let er den ikke ligefrem blevet, men med en egenvægt på lige under to ton er den blevet over 400 kg lettere end forgængeren. Det har kastet en lidt bedre benzinøkonomi af sig, men nok mere interessant nogle meget bedre accelerationstider, der betyder, at hurtigste udgave nu kører fra 0 til 100 km/t. på bare 5,3 sekunder. Det er hurtigt!

Masser af kræfter i Range Rover Sport

Som enhver Range Rover trækker Sport på alle fire hjul. Her foregår det via et ottetrins automatgear, et differentiale med reduktionsgear og automatisk fordeling af kræfterne mellem for- og baghjul.

LÆS OGSÅ: Motors test af Range Rover Autobiography

20-tommer alufælge og Brembo-bremser er en del af udstyrspakken HSE.
20-tommer alufælge og Brembo-bremser er en del af udstyrspakken HSE.
Man kan justere bilens funktioner fra en drejeknap mellem sæderne, så gear, motor, affjedring og bremser optimeres efter underlaget. Og som noget nyt, kan man også vælge at lade automatikken finde frem til bedste indstilling, hvis man er mere tryg ved det.

I motorrummet kan man i begyndelsen vælge mellem en V6- eller V8-benzinmotor eller to udgaver af en V6-dieselmotor. Senere dukker en V8-dieselmotor også op.

Luksus koster dyrt i Range Rover Sport

Bagagerummet i Range Rover Sport er stort, og som ekstraudstyr fås to ekstra stole, så bilen rummer syv personer. Bagklappen er elektrisk betjent.
Bagagerummet i Range Rover Sport er stort, og som ekstraudstyr fås to ekstra stole, så bilen rummer syv personer. Bagklappen er elektrisk betjent.
Den nye Range Rover koster i billigste udgave 720.000 kroner som varebil og godt 1,2 mio. kroner på hvide plader. Vi prøvede udgaven med V6-dieselmotor med 292 hk og HSE-udstyrsniveauet. Så starter prisen på 1,6 mio. kr.

Vores testbil havde desuden for små 400.000 kroner ekstraudstyr, så den samlede pris landede på 2 mio. kroner. Og så var der stadig udstyr, vi savnede, som f.eks. en fartpilot, der selv holder afstand til forankørende.

På den måde bliver det hurtigt en økonomisk omfattende sag, at nærme sig den nye Range Rover Sport, men har man muligheden, venter der en yderst udsøgt køreoplevelse.