Renault Clio - fornøjelig franskmand

Den nye Renault Clio er markant forbedret og byder på nye motorer og teknologi, der kører fra mange af konkurrenterne. Og så er prisen dansker-venlig.

Renault Clio er stor favorit til „Car of the Year 2013”.
Forpremiere

Renault Clio kommer kun som femdørs.
Renault Clio kommer kun som femdørs.
Motor mener: Renault Clio lægger sig i den forreste ende i minibilklassen med højere udstyrsniveau og lavere priser.

Clio er den vigtigste bil for Renault i Danmark, og der er derfor skruet helt op for ambitionerne forud for lanceringen af denne nye, fjerde generation af den populære franske bil.

Priserne er justeret kraftigt, der er skruet op for udstyret, og ved siden af det har fabrikken virkelig lagt sig i selen for at skabe en bil, der både ser godt ud, og som er fornøjelig at køre.

De første køreindtryk skuffer da heller ikke. Renault Clio har virkelig forandret sig, og både styretøj, affjedring og kvalitetsfornemmelsen giver anledning til køreglæde. Det gør den nye 0.9-liters trecylindrede turbomotor sørme også. Her har Renault ramt plet, for den lille kraftmaskine trækker meget flot fra selv ret lave omdrejningstal, og det gør bilen dejlig letkørt. Og så er støjniveauet virkelig holdt i ave, hvilket gør køreoplevelsen rigtig god – og markant bedre end de biler, der ligger i prisklassen under.

Renault Clio har et udmærket instrumentbord med mange flotte detaljer ved rattet. I topudgaven kan man vælge mellem fire forskellige temaer.
Renault Clio har et udmærket instrumentbord med mange flotte detaljer ved rattet. I topudgaven kan man vælge mellem fire forskellige temaer.
På papiret går den 22,3 km pr. liter, og holder det tal bare nogenlunde, så er der også lagt op til en god driftsøkonomi.

Design din egen Renault Clio

Renault Clio kommer i tre udstyrsvarianter, hvoraf den billigste udgave ikke rigtig er værd at gå efter. Renault har nemlig skruet på priserne, så man kun skal betale 5.000 kroner for at komme op i mellemniveauet, der således starter ved 144.000 kr.

Her får man så foruden grundmodellens LED-forlygter, bluetooth og fartpilot også aircondition, læderrat og en syvtommer stor farveskærm i midterkonsollen. Herfra kan man styre både radio og telefon, få oplysninger om bilen, og man kan lade et eftermonteret navigationsanlæg vise vej.

Bagagerummet i Renault Clio er udmærket i både størrelse og form. Det rummer 300 liter.
Bagagerummet i Renault Clio er udmærket i både størrelse og form. Det rummer 300 liter.
Mellemniveauet er forbeholdt den mindste benzin- og dieselmotor. Den omtalte trecylindrede turbomotor fås i topniveauet Dynamique, og her får man desuden 16-tommer alufælge, nøglefri adgang og start af bilen samt en unik mulighed for at vælge interiøret blandt fire forskellige designs, så man på den måde kan personalisere bilen. Så er prisen oppe på 179.000 kroner.

Renault Clio har tabt 100 kg

Ved hjælp af avanceret design, er det lykkedes fabrikken at skære 100 kg væk, så vægten nu er nede på 1.200 kg. Ud over at forbedre brændstoføkonomien gør det også bilen mere dynamisk, og det klæder den.

Håndtaget til bagdøren er gemt oppe ved vinduet. Det skulle give Renault Clio "coupé-look".
Håndtaget til bagdøren er gemt oppe ved vinduet. Det skulle give Renault Clio "coupé-look".
Renault Clio kommer kun som femdørs, men håndtagene til de bageste sidedøre er gemt i C-stolpen, hvilket ifølge designerne får bilen til at se ud som en coupé. Til marts dukker en yderst vellykket stationcar op, og den ventes at koste 10.000 kroner ekstra.

Bilens indre byder på gode forsæder, en letbetjent førerplads med et overraskende godt styretøj og en dejlig præcis gearkasse. Bagsædepladsen er derimod noget kneben for voksne ved både knæ og hoved. Bagagerummet er udmærket, og det rummer fornuftige 300 liter.

Det er vores opfattelse, at Renault Clio har opnået et niveau, der gør det muligt at køre direkte ind i slutfeltet om titlen „Car of the Year 2013”.