
Clio er den vigtigste bil for Renault i Danmark, og der er derfor skruet helt op for ambitionerne forud for lanceringen af denne nye, fjerde generation af den populære franske bil.
Priserne er justeret kraftigt, der er skruet op for udstyret, og ved siden af det har fabrikken virkelig lagt sig i selen for at skabe en bil, der både ser godt ud, og som er fornøjelig at køre.
De første køreindtryk skuffer da heller ikke. Renault Clio har virkelig forandret sig, og både styretøj, affjedring og kvalitetsfornemmelsen giver anledning til køreglæde. Det gør den nye 0.9-liters trecylindrede turbomotor sørme også. Her har Renault ramt plet, for den lille kraftmaskine trækker meget flot fra selv ret lave omdrejningstal, og det gør bilen dejlig letkørt. Og så er støjniveauet virkelig holdt i ave, hvilket gør køreoplevelsen rigtig god – og markant bedre end de biler, der ligger i prisklassen under.

Design din egen Renault Clio
Renault Clio kommer i tre udstyrsvarianter, hvoraf den billigste udgave ikke rigtig er værd at gå efter. Renault har nemlig skruet på priserne, så man kun skal betale 5.000 kroner for at komme op i mellemniveauet, der således starter ved 144.000 kr.
Her får man så foruden grundmodellens LED-forlygter, bluetooth og fartpilot også aircondition, læderrat og en syvtommer stor farveskærm i midterkonsollen. Herfra kan man styre både radio og telefon, få oplysninger om bilen, og man kan lade et eftermonteret navigationsanlæg vise vej.

Renault Clio har tabt 100 kg
Ved hjælp af avanceret design, er det lykkedes fabrikken at skære 100 kg væk, så vægten nu er nede på 1.200 kg. Ud over at forbedre brændstoføkonomien gør det også bilen mere dynamisk, og det klæder den.

Bilens indre byder på gode forsæder, en letbetjent førerplads med et overraskende godt styretøj og en dejlig præcis gearkasse. Bagsædepladsen er derimod noget kneben for voksne ved både knæ og hoved. Bagagerummet er udmærket, og det rummer fornuftige 300 liter.
Det er vores opfattelse, at Renault Clio har opnået et niveau, der gør det muligt at køre direkte ind i slutfeltet om titlen „Car of the Year 2013”.