
Essensen af en bil så rendyrket som Renault Clio RS burde findes i et sving eller en acceleration. Men under prøvekørslen af Renaults nye super GTI-model træder den mest i karakter, mens vi holder stille og bladrer gennem skærmbillederne i R-Link systemet.
Her opsamler bilen data som omgangstider, viser dig, hvor du er på en bane, måler 0-100 km/t.-tider for dig eller 100 til 0 km/t., hvis du vil prøve de 320 mm store bremseskiver af. Du kan også se, hvor meget hjulspind henholdsvis højre og venstre forhjul laver, mens du kører, og hvor mange g-kræfter bilen bliver påvirket af.
Faktisk kan du få langt flere data, men opremsningen er så lang, at du vil falde i søvn.
Læs om Fords familie-GTI - Ford Focus ST - her
Generation PlayStation

Udstyret med alskens elektroniske programmer, der kan alt fra at sende bilen til 100 km/t. på rekordtid, til at redde en for sen indbremsning i et sving og rette bilen op, hvis du er ved at bringe dig i en situation, hvor resultatet i forgængeren vil være en samtale med en pladesmed.
Turbo og miljøhensyn
Forgængeren var en rå børste med en toliters motor af den gamle skole. Uden trækkraft i bunden og med en racerlignende lyd tæt på omdrejningsbegrænseren. Speederresponsen var knivskarp, og med til at give bilen sin karakter.

Effekten er i øvrigt 200 hk som forgængeren, men bundtrækket er steget til 240 Nm allerede fra 1.750 omdrejninger. Tendensen er den samme hos alle konkurrenterne, og Renault er blandt de sidste til at indføre trykladning på deres lille GTI-model.
Automatgear i Renault Clio RS
Mere kontroversielt er dobbeltkoblingsgearkassen. Det er samme teknik, du finder i eksempelvis VW Polo GTI, men i Renaulten skifter den mærkbart langsommere og reagerer for langsomt, hvis du trykker på palerne bag på rattet.

Det er en fadæse. Især fordi du ikke kan bruge motorbremsen til at bremse bilen på vej ind i sving, hvilket er en klassisk GTI-dyd.
Launchcontrol i Renault Clio RS
En speciel funktion i gearkassen er launchcontrol, hvor bilen sender dig afsted hurtigere, end du selv kan gøre det.
Det aktiveres med et tryk på bremsen, træk i begge skiftepaler, og til sidst skal du trykke speederen i bund.
Læs test af den almindelige Renault Clio her
Så er systemet aktiveret, og når du flytter foden fra bremsen, så bryder helvede løs. Motoren buldrer fylder kabinen, første gear aktiveres og med lidt hjulspind lægges der effektivt fra land.

Ud på racerbanen
Under præsentationen i Spanien prøvede vi Renault Clio RS på en racerbane, både i sport- og race-indstilling. Her viste race at være den mest behagelige, for i sportindstilling blev ESC-systemet ved med at justere bilens kørselsretning, så den til tider blev mere ustabil.
Uden hjælpemidler blev bilen mere rolig og var utrolig let at styre. Speederslip gav let overstyring, så du lettere kunne få forenden ind i svingene, og gearskiftet sørgede for optimal fremdrift.
Renault Clio RS gør dig således til en bedre chauffør, end du er.
Ingen reset-knap
Men de elektroniske hjælpere og de optimale gearskift fjerner også den nerve, der har været kendetegnet ved tidligere Clio RS-modeller. Fordi bilen gør mere af arbejdet, og du som chauffør gør mindre, kan selv middelmådige chauffører udnytte bilens potentiale fuldt ud.
Med andre ord lige en bil for Generation PlayStation, de skal bare lære, at hvis man kører galt, er der ikke en knap, hvor du kan starte forfra.
R-Link systemet er ikke standard, men bør tilkøbes alene for underholdningsværdien på skærmen og muligheden for apps og oplæsning af sms og e-mails.
Prisen på bilen er ikke fastlagt, men forventes at være omkring 300.000 kr.