Renault Kangoo - varebil på strøm

Renault er klar med to udgaver af varebilen Kangoo Van, og måske kommer den også som personbil. Nul kroner i afgift gør priserne interessante.

Afgiftsfritagelsen gør Renault Kangoo Z.E. billig i indkøb.
Forpremiere

Kangoo Z.E. er en elektrisk varebil baseret på den almindelige udgave af Kangoo. Den fås i to længder og kommer formentlig også i personvognsudgave.
Kangoo Z.E. er en elektrisk varebil baseret på den almindelige udgave af Kangoo. Den fås i to længder og kommer formentlig også i personvognsudgave.
Motor mener: Elektriske varebiler er oplagt for mange mindre virksomheder, hvor bilen kommer hjem hver aften til opladning.

Renault satser stort på elbiler, og ud over den nye personbil Fluence Z.E., introducerer mærket også to varebiler til foråret. De er begge bygget over Kangoo og har hver sin længde og dermed to størrelser varerum.

En fempersoners personvognsudgave er også klar, men mangler endnu en endelig godkendelse.

Modsat Fluence er batteriet ikke udskifteligt, men også her køber man bilen uden batteri og lejer i stedet batteriet i en den periode, man ønsker at eje bilen.

Skydedøre letter adgang til enten varerum eller bagsæde.
Skydedøre letter adgang til enten varerum eller bagsæde.
Her er der mulighed for at vælge blandt flere strømudbydere, modsat Renault Fluence Z.E., der kun kan købes sammen med et abonnement hos Better Place.

Kangoo Z.E. er udstyret med en motor på 60 hk og et batteri, der ifølge fabrikken giver op til 170 km på en opladning. Vores test af bilen viste dog, at man ikke skal regne med at køre så langt i praksis, men 100-120 km er mere realistisk.

Som varevogn koster Kangoo Z.E. 154.000 kroner i den korte udgave og 164.000 kroner i den lange udgave. En personvognsudgave med plads til fem er under godkendelse og vil formentlig koste under 200.000 kroner.

Fælles for alle tre biler er dog, at batteriet skal lejes, og kører man 20.000 km om året, koster det 669 kroner om måneden. Hertil skal lægges ca. 10.000 kroner til en obligatorisk ladestander, og så skal man i denne model selv betale for strømmen.

Better Place tilbyder en model, hvor man abonnerer på både batteri og strøm, og så er prisen 1.795 kroner pr. måned.

Instrumentbordet er enormt, og kørestilen er ikke særlig dynamisk.
Instrumentbordet er enormt, og kørestilen er ikke særlig dynamisk.
Renault har valgt at sende Kangoo Z.E. på markedet så hurtigt som muligt, for at være blandt de første, der tilbyder denne biltype. Det mærkes, når man kører i bilen.

Affjedringen virker ikke så veltilpasset som i udgaverne med benzin og diesel, hvilket må tilskrives bilens høje vægt. Bilens dynamiske egenskaber er derfor på ingen måde imponerende.

Men Kangoo Z.E. kører, og har man primært behov for at køre i byer med lav hastighed, vil Kangoo Z.E. være et oplagt alternativ. Den er letkørt, og som alle andre elbiler er der automatgear, hvilket i høj grad letter kørslen. Træd på pedalen og drej på rattet, bliver hurtigt førerens primære opgave.

Som alle elbiler har også Renault Kangoo Z.E. automatgear som standard. Det gør kørslen enkel og let.
Som alle elbiler har også Renault Kangoo Z.E. automatgear som standard. Det gør kørslen enkel og let.
Varebilerne rummer 3 eller 3,5 kubikmeter, og må laste op til 650 kg.

Kangoo Z.E. er klar til bestilling straks efter årsskiftet og leverancerne begynder at nå landet til marts.