Renault Mégane CC - åben på 21 sek.

Renault Mégane CC er et prismæssigt es i spillet om de populære cabrioleter, og kalechen åbner rekordhurtigt. Til gengæld er køreoplevelsen på det jævne.

Renault Mégane CC
Forpremiere

Motor mener: Renault Mégane CC byder på den åbne bils fede fornemmelse af frihed og vind i håret. Men køreoplevelsen er desværre på et mere ordinært niveau.

Renault har stolte traditioner for at producere åbne biler, og med de seneste udgaver af Mégane med klaptag er denne biltype blevet mere populær end nogensinde. Det er et yderst godt udgangspunkt for den nye generation af Renault Mégane CC, og efter at have prøvet bilen spår Motor den da også store chancer for at kunne fortsætte den positive bølge.

Instrumentbordet er identisk med en almindelig Mégane. Her kunne man nok have ønsket sig noget mere ekstraordinært til en åben bil.
Instrumentbordet er identisk med en almindelig Mégane. Her kunne man nok have ønsket sig noget mere ekstraordinært til en åben bil.
Men det bliver en hård kamp om kunderne, der venter, for markedet for den slags biler er præget af hård konkurrence, efter at både Peugeot, Ford, VW og Opel har introduceret tilsvarende biler i den klasse.

Renaults vigtigste våben bliver en lav pris og en tagløsning, der er noget af det bedste på markedet. Prisen starter på 390.000 kr. og er dermed billigst i gruppen, og det er vel at mærke med en 1.4-liters benzinmotor med turbolader og 130 hk samt et pænt udstyrsniveau.

Med hensyn til taget, så har Renault forbedret konstruktionen på mange områder. Vigtigst er, at rammen om forruden er rykket hele seks cm frem, så indstigningen er gjort lettere, og så man ikke føler, at vinduesrammen sidder lige foran hovedet, som tilfældet var i den gamle Mégane CC, og som det stadig er hos flere af konkurrenterne.

En lille læskærm mellem hovedstøtterne ved bagsædet sørger for ro i hårlokkerne.
En lille læskærm mellem hovedstøtterne ved bagsædet sørger for ro i hårlokkerne.
Selve taget er dermed blevet lidt større, og da begge dele af taget er forsynet med glas, er der tale om en meget lys kabine, når man kører med taget oppe og dermed har forvandlet bilen til en coupé. For at forvandle bilen fra coupé til cabriolet – heraf efternavnet CC – trykker man blot på en knap, og taget folder helt automatisk ned i bagagerummet på bare 21 sekunder.

Den operation kræver dog, at bilen står helt stille. Med taget oppe rummer bagagerummet 417 liter, og med taget nede er der 211 liter nederst i bagagerummet – nok til tre mindre kufferter.

Trods det faktum, at bilen er blevet 13 cm længere end forgængeren, er der ikke blevet bedre plads i kabinen. Den ekstra plads er spist op af den ændrede tagkonstruktion – lidt ærgerligt, for bagsædepladsen er ikke noget at skrive hjem om.

Bagagerummet rummer faktisk op til tre små kufferter selv om taget er nede  og de er til at få fat på, uden at taget skal op.
Bagagerummet rummer faktisk op til tre små kufferter selv om taget er nede og de er til at få fat på, uden at taget skal op.
I Danmark kommer Renault Mégane CC kun i én motorvariant – 1.4 TCe – men den fås i to udstyrsniveauer Expression og Privilege med en merpris på 60.000 kr.

Køreoplevelsen tegner et billede af en yderst komfortabel bil med en noget blød affjedring, et meget lavt støjniveau og en meget fin aerodynamik, der fint dæmper vindens turbulens, når man kører åbent. Men den, der søger lækker køredynamik, bliver skuffet. Motoren virker lige lovlig svag til den 1,5 ton tunge bil, og styretøjet er noget uinspirerende at betjene, ligesom undervognen ikke lægger op til hurtig kørsel på små snoede veje.

Men til åben cruising op og ned ad strandvejen, og som en komfortabel coupé, når vejret viser sig fra sin barske side, er Renault Mégane CC en glimrende bil til en fornuftig pris.