Renault Scénic 1.6 dCi – nøjsom, kraftfuld og kultiveret

En helt ny og meget vellykket 1.6 liters dieselmotor i Renault Scénic skærer 20 procent af forbruget og gør bilen til mpv-klassens mest økonomiske.

Ny dieselmotor klæder mpv'en Renault Scénic.
Forpremiere

Udvendigt ligner Renault Scénic sig selv, men den nye dieselmotor giver den i forvejen vellykkede mpv en ekstra dimension.
Udvendigt ligner Renault Scénic sig selv, men den nye dieselmotor giver den i forvejen vellykkede mpv en ekstra dimension.
Motor mener: Den nye dieselmotor er en af sin klasses bedste og en stor gevinst for Renault Scénic

Selvom Renault storsatser på elbiler, ved franskmændene godt, at diesel- og benzinmotorer vil dominere gadebilledet længe endnu og derfor stadig skal trække det tunge læs, når forbruget af fossile brændstoffer og CO2-udslippet skal ned.

Nøgleordet er effektivisering, og derfor lancerer Renault nu en ny 1.6 liters dieselmotor med 16 ventiler og 130 hk, der bruger 20 procent mindre brændstof og udsender 30 g mindre CO2 pr. km end den ligeledes 130-hestes 1.9 med otte ventiler, som den afløser.

Den nye dieselmotor vil i 2012 ligge under motorhjelmen på 30 procent af alle nye Renault-biler.
Den nye dieselmotor vil i 2012 ligge under motorhjelmen på 30 procent af alle nye Renault-biler.
I første omgang lanceres den nye 1.6 dCi, som motoren hedder, i mpv-duoen Scénic og Grand Scénic, og et snitforbrug på 22,7 km/l ifølge EU-normen for begge modeller gør den lange Grand Scénic til markedets foreløbig eneste syvpersoners diesel-mpv i energiklasse A. Fra 2012 kan den nye motor også leveres i Renault Mégane, ligesom den også vil dukke op koncern-kollegaen Nissan på lidt længere sigt.

Som bekendt gør mange bække små en stor å, og det lavere forbrug skyldes ifølge Renault adskillige ting, der hver især kun har minimal betydning. De 300 ccm færre skal således give en gevinst på 5,5 procent, mens stop-start-teknologien (standard) står for tre procent.

Sekstrins gearkasse er standard i Scénic 1.6 dCi.
Sekstrins gearkasse er standard i Scénic 1.6 dCi.
Resten leveres blandt andet af optimerede gearudvekslinger, genindvinding af bremseenergi, lavere friktion og et kølesystem, der medvirker til ekstra hurtig opvarmning af motoren efter koldstart.

Mens forbruget er lavt, er effekten til gengæld høj, for 130 hk er rigtig meget for en 1.6 liters diesel. Men 1.6 dCi-motoren er alt andet end hysterisk; kraftudviklingen er behagelig og afslappet med et minimum af turbotøven, og med et maksimalt drejningsmoment på 320 Nm – 20 Nm mere end 1.9 dCi kunne præstere – allerede ved 1.750 o/min er der kræfter nok til det meste.

Tilmed arbejder motoren meget kultiveret, og lydniveauet er lavt – Renault hævder, at den nye motor kun støjer halvt så meget som den gamle, og det er ikke helt urealistisk. I de biler, der var til rådighed ved prøvekørslen i Frankrig, optrådte maskinen i hvert fald ganske diskret i baggrunden ved acceleration og var næsten uhørlig ved konstant fart.

Instrument-displayet ser måske lidt småsyret ud, men fungerer fint.
Instrument-displayet ser måske lidt småsyret ud, men fungerer fint.
Da det lave snitforbrug udløser et afgiftsnedslag på 26.800 kr. mod 8.800 kr. for den gamle 1.9 dCi, er de danske priser uændrede.

Med basisudstyret Expression koster Scénic 1.6 dCi fra 303.780 kr. inklusive levering, mens en fempersoners Grand Scénic er 10.000 og en syvpersoners 20.000 kr. dyrere; den mindre 1.5 dCi-motor med 110 hk er stadig på programmet og 22.000 kr. billigere. Scénic og Grand Scénic 1.6 dCi er ude hos de danske Renault-forhandlere midt i juni.