Renault Scénic - frisk pust til MPV’en

Multibilerne har længe levet i skyggen af SUV’erne, men salget er faktisk stigende, og klassens opfinder, Renault, er klar med en forfriskende og vellykket ny udgave af Scénic.

Renault Scenic.
Forpremiere

Scénic 4 har fået en forfriskende fortolkning af Renaults nyere designstil. Især Grand Scénic virker vellykket med de langstrakte proportioner og minder en del om Espace. Foto: Renault
Scénic 4 har fået en forfriskende fortolkning af Renaults nyere designstil. Især Grand Scénic virker vellykket med de langstrakte proportioner og minder en del om Espace. Foto: Renault
Motor mener: Fornyelsen af Scénic er vellykket. Godt at se at Renault nu har rigtig nødbremse – tilmed som standard i alle versioner.

Det er ikke meget, man hører til MPV’erne i disse tider. De står i skyggen af de mere moderigtige SUV’ere eller crossovers, og de seneste år er der ikke kommet mange flere nyheder end Citroën C4 Picasso, Ford C-Max og VW Touran.

Men der er stadig masser af bilkøbere, som sætter pris på god plads i kabinen, gode fralægningspladser og fleksibel indretning. Og det kan MPV’en, og det kan Renault, som lancerede den første Scénic for 20 år siden.

LÆS OGSÅ: Motors test af Citroëns store MPV Citroën C4 Picasso

Førerpladsen minder meget om de øvrige nye Renaulter med fuld digital instrumentering. Den store 8,7 tommer skærm er ikke standard.
Førerpladsen minder meget om de øvrige nye Renaulter med fuld digital instrumentering. Den store 8,7 tommer skærm er ikke standard.
Introduktionen af Scénic 4 sker på et tidspunkt, hvor MPV-salget faktisk er stigende både i Europa og i Danmark. Og Renault har da også lagt sig i selen for, at Scénic skal holde sig i front af den bølge.

Store, smalle hjul

Et af midlerne er lidt billigt: at få MPV’en til at ligne en SUV. Men design-tricket virker strålende, for den nye Scénic – eller rettere de nye Scénic’er – ser friske, dynamiske og moderigtige ud. Særligt den lange Grand Scénic. Et væsentligt element: de enorme 20 tommer hjul. Mindre fås ganske enkelt ikke.

Renault nu med kopholder: Både i brede og højde er der for en sjælden gangs skyld til en flaske eller et krus kaffe.
Renault nu med kopholder: Både i brede og højde er der for en sjælden gangs skyld til en flaske eller et krus kaffe.
For at holde pris, vægt, vindmodstand og rullemodstand i ave er hjulene til gengæld meget smalle. ”High and tall” kaldes det, som BMW vel var først med på i3. Fordelen er især designmæssigt, men de store hjul giver også øget frihøjde.

LÆS OGSÅ: Motors test af den køreglade MPV Ford C-Max

Store hjul betyder ofte lav dækprofil, mindre dækaffjedring og hårdere køreoplevelse, men i Renaults tilfælde er der masser af dækprofil. Alligevel virker bilen ikke alt for glad for skarpe ujævnheder, men ellers er Scénic vældig komfortabel.

Hjulene er enorme, og de er standard: 20 tommer. Til gengæld er de ikke bredere end normale 16-tommers: 195 mm.
Hjulene er enorme, og de er standard: 20 tommer. Til gengæld er de ikke bredere end normale 16-tommers: 195 mm.
Renault forsikrer, at de særlige dæk og hjul ikke vil være dyrere end traditionelle 17-tommers på den nuværende Scénic. Tre store dækproducenter står klar med dæk – inklusive vinterdæk.

Skærm og headup-display

I kabinen kan far, mor og børn nyde godt af den stribe af rart udstyr, som Renault i den senest id har lanceret til Espace, Mégane og Kadjar, der alle bruger samme platform. Det gælder bl.a. R-Link-systemet med syv tommer skærm (standard) eller R-Link II med 8,7 tommer skærm og navigation. Selve instrumenthuset kan indstilles på mange måder, og Scénic kan opgraderes med headup-display.

Grand Scénic er ganske imposant i profil med sine langstrakte linjer og store frihøjde. Akselafstanden er helt oppe på 2,80 meter, syv cm mere end den korte model.
Grand Scénic er ganske imposant i profil med sine langstrakte linjer og store frihøjde. Akselafstanden er helt oppe på 2,80 meter, syv cm mere end den korte model.
Sikkerheden har fået et stort løft, og Scénic er nu den mest avancerede Renault. Desuden har bilen – i alle versioner - lige fået de maksimale fem stjerne i Euro NCAP's sikkerhedstest.

LÆS OGSÅ: Motors test af den praktiske og effektive VW Touran

Rigtig nødbremse er standard på alle versioner, og det samme er formentlig en meget pædagogisk afstandsmåler. Den viser med grønt, gult og rødt afstanden til forankørende. Og mange bilister vil blive overrasket over, hvor ofte den viser gult og rødt. Adaptiv fartpilot, vognbanealarm og LED-nær- og fjernlys kan tilkøbes.

Fleksible sæder

Den fempersoners Scénic har vandrette lygter. Bagagerummet er her helt oppe på 506 liter.
Den fempersoners Scénic har vandrette lygter. Bagagerummet er her helt oppe på 506 liter.
Nu som før er der valg mellem en kort udgave med fem sæder og en lang med syv. Den lange model med fem sæder forsvinder fra det danske modelprogram.

Den korte version nøjes nu med, at de to pladser til venstre er én enhed, men både venstre og højre side kan køres frem og tilbage hver for sig. De kan også foldes til plant gulv, men som på tredje generation kan de ikke tages ud.

Scénic er vokset lidt, bl.a. to cm i bredden, og der blevet en smule bedre plads, særligt loftshøjen ved tredje række. Bagagerummene er store og reelle. Den korte Scénic rummer 506 liter, det største i klassen, mens den lange klarer 533 liter, når tredje række er lagt ned. Bag tredje række må man nøjes med 189 liter; det rækker omtrent til fire-seks sportstasker.

Der er mange gode servicetilbud til passagererne på anden række – afhængig af udstyrsniveau. Ud over de justerbare sæder er der luftdyser, stort opbevaringsrum under gulvet og i dørene samt et mindre i midterkonsollen, der også kan tilbyde både 12 volt-stik og to USB-udtag. Klapbordene har en praktisk elastik, der kan holde f.eks. en tablet på plads.

Skufferne under forsæderne er forsvundet. De er ofret for den øgede frihøjde, som er vokset hele fire cm.

Mild hybrid på vej

Motorprogrammet er stort med to benzinere og fire dieseler. Det er kendte varer fra Renault-hylderne, og dem er der bestemt ikke noget i vejen med.

Renault tror, at private – som hidtil – især vil vælge 110 hk diesel og firmabilskunder 130 hk benzin. Lidt senere suppleres med Renaults første hybrid, en ”mild hybrid”, der lidt spøjst kun er kombineret med den 110 hestes diesel. Den 115 hestes benzin, som ikke var til stede ved præsentationen, kunne formentlig være et ok valg for mange med moderat kørselsbehov og mange korte ture.

Det er kun dieselmotorer, der kan fås med Renaults nu velfungerende dobbeltkoblingsgear. Det kommer til benzin ”på et senere tidspunkt”, lyder løftet. Formentlig kommer alle de mange motorer til Danmark, dog måske ikke den 90 hestes diesel. 

De danske priser og udstyrsniveauer kendes ikke, da bilen først lanceres til december. Men man skal forvente højere priser end hidtil; nok omkring 250.000 kr. for billigste variant.