Renault Scénic - plads til familien

Tredje generation af Renault Scénic fører på bedste vis konceptet bag den fleksible familiebil videre.

Renault Scénic
Forpremiere

Motor mener: Renault har fastholdt ideen bag Scénic i et nænsomt fornyet ydre. Konceptet holder stadig.

Vi skal helt frem til efteråret, før danske bilkøbere kan sætte sig bag rattet af den nye Scénic. Men så er der til gengæld fyldt op på hylderne med et komplet modelprogram bestående af både den almindelige Scénic til fem personer og en forlænget udgave – Grand Scénic – som fås i udgaver med enten fem eller syv sæder.

Grand Scénic er 22 cm længere end den almindelige udgave. Bagsædet er som før sammensat af tre separate stole.
Grand Scénic er 22 cm længere end den almindelige udgave. Bagsædet er som før sammensat af tre separate stole.
Det er en helt ny bil. Udvendigt er linjerne blødt op, og denne tredje generation er vokset på alle leder. På tekniksiden er der kommet nye motorer. Billigste udgave har en ny 1.6-liters benzinmotor med 110 hk og sekstrins gearkasse.

Herfra kan man for en merpris på 30.000 kr. enten opgradere til en ny 1.4-liters turbo-benziner med 130 hk eller en 1.5-liters turbodiesel med 110 hk. Toppen af programmet udgøres af en toliters benzinmotor med CVT-gear samt en toliters dieselmotor med 130 hk.

 

Førerpladsen er velindrettet. Bemærk den store farveskærm, der gør det ud for instrumenterne.
Førerpladsen er velindrettet. Bemærk den store farveskærm, der gør det ud for instrumenterne.
Vi har prøvekørt den nye udgave med 1.4-liters benzinmotor og kan konstatere, at det er en fremragende motor med en høj grad af kørekomfort. Den trækker forbilledligt, og så er den yderst støjsvag. Man kunne nok have ønsket sig en lidt bedre benzinøkonomi, men man må huske på, at Grand Scénic er en stor bil.

Køreoplevelsen forstærkes i positiv retning af en mærkbart forbedret servostyring, der ligger milevidt fra forgængerens til tider nervøse opførsel. Også affjedringen er forbedret, og alt i alt virker denne nye udgave meget mere helstøbt end før.

Bagagerummet rummer 645 liter i Grand Scénic med fem sæder oppe og kun 208 liter i versionen med syv, når disse er i brug.
Bagagerummet rummer 645 liter i Grand Scénic med fem sæder oppe og kun 208 liter i versionen med syv, når disse er i brug.
Indretningen er som tidligere baseret på enkeltstole, der kan foldes sammen, ommøbleres eller tages helt ud af bilen. I versionen med syv sæder har den øgede længde kastet et noget mere brugbart bagagerum af sig. Dermed kan man let have to kufferter med bag de syv sæder.

En sjov detalje finder man ved førerpladsen, hvor instrumentbordet helt er afløst af en stor farveskærm, der kan vise alle oplysninger om fart, omdrejningstal etc. Ved siden af den fås et fabriksmonteret TomTom-navigationsanlæg til den rimelige pris af 7.900 kr., hvoraf de ca. 5.000 kr. vel at mærke er dansk afgift. Det er alligevel stærkt anbefalelsesværdigt.

Er man i markedet for denne type køretøj er Scénic III værd at vente på. Her mærker man, at Renault var pionér på området, og at der således ligger mange års udvikling bag.