
210 km på en opladning ifølge EU-normen. Men 150 km i virkeligheden ved „mildt” vejr og 100 km, når det er „vinter”. Renault stikker ikke noget under stolen, når det gælder rækkevidden af sin nye elbil Zoe. Muligvis på baggrund af erfaring med elbil-kunders badwill.
De 210 km er den største, officielle rækkevidde for en elbil bortset fra Teslas, og de 150 km ser ud til at være rimelig realistisk at opnå. Under Motors første ture i Zoe – ved ideelle vejrforhold omkring 15 grader – endte rækkevidden netop omkring de 150 km. Men hvis speederen presses i bund til topfarten 135 km/t., kan man næsten høre elektronerne fosse ud af batteriet!

Smart opladning af Renault Zoe
Opladningen kan gå kvikt, selv om bilen ikke har batteriskifte og sandsynligvis aldrig får det. Renault Zoe har et unikt og avanceret opladningssystem kaldet Chameleon (kamæleon) indbygget, og det tilpasser sig automatisk den energimængde, som en vekselstrømslader kan levere – fra 3 kilowatttimer til 43 kilowatttimer pr. time.
Det sidste, som er ret sjældent, giver mulighed for 80 procent opladning på en halv time. Mere gængse lynladere med 21 kilowatttimer klarer de 80 procent på én time. Almindelig, fuld opladning varer seks-ni timer.

Fornem plads i Renault Zoe
Nok om det. Bilen Zoe er også interessant. Baseret på Clio-teknik byder den på fornuftig plads til fire og mulighed for fem. Bagsædet er ikke særlig komfortabelt, for gulvet er højt. Bagagerummet er derimod særdeles rummeligt og reelt. Med 338 liter er det større end i Clio - og i den større Fluence Z.E.
Foran har man udsigt til et ret flot designet instrumentbord med den prominente syvtommers berøringsskærm i iPad-stil. Fra den styres bl.a. navigationsanlægget, der kan beregne, om der er strøm nok til at nå målet, og hvis ikke så vise vej til ladestandere. Skærmen styrer i det hele taget at hav af funktioner og kan hente et halvt hundrede særlige Renault-apps. Det virker fint.

Støjniveauet opleves endnu lavere end i de fleste andre elbiler, og Continental-motoren er dejlig fri for hylende „S-togslyd”. Derimod kan man i kabinen fornemme den elektroniske advarselslyd, som bilen udsender for at advare bløde trafikanter.
Bremserne er derimod ikke lydefri. Under ti km i timen er de rigtig svære at dosere, så passagererne må finde sig i ublide opbremsninger.
Femstjernet sikkerhed
Zoe har det normale sikkerhedsudstyr, men uden mulighed for særlig avancerede funktioner. Euro NCAP har netop givet Zoe de maksimale fem stjerner i sikkerhedstest.
Anskaffelsesprisen er med den nuværende afgiftsfritagelse fornuftig. 165.000 kr. koster billigste version med højt udstyrsniveau, bl.a. den store berøringsskærm, klimaanlæg, navigation og mulighed for forvarmning og -køling af kabinen. Det er samme pris som en Clio med 75 hestes benzinmotor og mellemste udstyrsniveau.
Dertil kommer batterileje, som sker via Renault. 784 kr. koster det om måneden ved 15.000 km årligt. Til gengæld burde der være omkring 400-500 kr. at spare om måneden i brændstof i forhold til benzin. Omvendt skal et abonnement hos en strømudbyder lægges til. Det ventes at være fra cirka 100 kr. om måneden.
600-800 Zoe tror Renault, man kan sælge i Danmark i år fra lanceringen i maj.