Renault Zoe - elbilen der kører ganske langt

Renault Zoe har fået sin anvendelighed som privatbil betydelig forbedret med nyt batteri. 300 km klarer bilen i praksis. Men opladningstiden er lang.

Renault Zoe.
Forpremiere

Den langtrækkende Zoe har fået mindre opdateringer i kabinematerialer og fælge samt to nye karrosserifarver. Foto: Renault
Den langtrækkende Zoe har fået mindre opdateringer i kabinematerialer og fælge samt to nye karrosserifarver. Foto: Renault
Motor mener: Det nye batteri er en markant og reel forbedring af Zoe, og merprisen er rimelig, om end totalprisen bliver høj. Manglende hurtigladning gør den mindre anvendelig.

Raskt går det fremad med at forbedre elbilers rækkevidde. Renault Zoe, Europas mest solgte elbil, er nu klar med større batteri, der øger rækkevidden omkring 68 procent. I forhold til første version fra 2013 er det en fordobling.

403 km på en opladning er det officielle tal med det nye 41 kWh-batteri, og dermed er Zoe for tiden elbilen med længst rækkevidde fraset Tesla.
Renault skynder sig dog at modificere de 400 km: 300 km reel rækkevidde om sommeren og 200 km reelt om vinteren.

Z.E. 40 kaldes den langtrækkende version.
Z.E. 40 kaldes den langtrækkende version.
De 300 km er ikke helt ved siden af, viser Motors første tur i den forbedrede elbil. Rent faktisk rakte det fyldte batteri til eksakt 300 km på en tur med afslappet, men ikke urealistisk kørestil. Der var 12-15 grader, hvilket må kaldes sommer og den helt optimale temperatur for en elbil.

LÆS OGSÅ: FDMs web-tema om elbiler med tests og fakta

Bilens indikator for rækkevidde giver et retvisende billede. Hvis man nulstiller triptælleren, vil instrumentet altid vise 300 km’s rækkevidde, når batteriet er ladet helt op – uanset, hvordan bilen er blevet kørt på forrige tur.

– De 300 km er baseret på erfaringer fra Zoe-ejeres reelle kørselsstil, siger Renault.

Forslugen på motorvej

Zoe kan lades hurtigt med hjemmelader, 11 kW, men ved offentlige lader er bilen relativ langsom, maks. 22 kW.
Zoe kan lades hurtigt med hjemmelader, 11 kW, men ved offentlige lader er bilen relativ langsom, maks. 22 kW.
Men rækkevidde-indikatoren kan sagtens tælle lynhurtigt nedad. Det viste Motors tur dagen efter. Her kørte vi bilen kun på motorvej som en almindelig dieselbil med konstant 130 km/t. Slurp! Det var lige før, man kunne mærke strømkablet blive varmt. Resultat: 180 km’s rækkevidde. Der er altså stadig et stykke vej til, at en elbil kan bruges til f.eks. hyppige ture mellem landsdelene.

Med til at forringe den mulighed er Zoes moderate evne til hurtigladning. Mens Zoe er en af de hurtigste biler med hjemmeladning, 11 kW, er den en af de langsomste ”ude i byen”. Oprindelig var 43 kW vekselstrøm en teoretisk mulighed, men den løsning forsvandt med den nye motor, der blev lanceret for halvandet år siden.

LÆS OGSÅ: Test af elbilen Nissan Leaf med længere rækkevidde

Nu er maksimum 22 kW, så på en motorvejsrasteplads vil det tage små tre timer at fylde et tomt batteri.

300 kms rækkevidde siger bilen, når triptælleren er nulstillet. I mildt vejr er det ikke helt ved siden af.
300 kms rækkevidde siger bilen, når triptælleren er nulstillet. I mildt vejr er det ikke helt ved siden af.
Men også her er der forbedring i sigte. Renaults eksperter lader forstå, at de arbejder på hurtigladning med 50 kW jævnstrøm. Den mulighed kommer i bilens næste ”fase”, som formentlig er klar om halvandet til to år.

LÆS OGSÅ: Test af Tesla S

Hemmeligheden bag den markant øgede rækkevidde er dels ændret kemi i batteriet, dels en forbedret måde at pakke cellerne på. Bl.a. ligger cellerne nu tættere. Det nye batteri, kaldet Z.E. 40, fylder det samme som det gamle, men vejer 22 kg mere. Som hidtil er det koreanske LG Chem, der fremstiller cellerne, mens Renault bygger selve batteriet.

Nu skal batteriet købes

Opdateringen af Zoe indebærer også mindre kosmetiske ændringer, to nye karrosserifarver, nye fælge samt mulighed for mørk kabine. Desuden kan det standardmæssige navigationsanlæg finde ladestandere på tværs af udbydere og fortælle, om de er ledige. Denne fikse mulighed er dog indtil videre ikke tilgængelig i Danmark.

LÆS OGSÅ: Test af den lille VW e-Up

Nyt er også, at det er slut med at leje batteriet. Nu køber man på normal vis hele bilen inkl. batteri. Sidstnævnte gives der otte års garanti på. 310.000 kr. koster billigste 41 kWh-version, som er pænt udstyret. Der medfølger en hjemmelader på hele 11 kW inkl. montering. Det gamle batteri fås stadig og er 35.000 kr. billigere.

Motor vender tilbage med test af den forbedrede Zoe under danske forhold.