Går man i overvejelser om at købe en plugin-hybrid eller en elbil, bør man ikke vente alt for længe med at skrive slutsedlen under. Stor efterspørgsel på bilerne betyder nemlig, at der kan være lang leveringstid på flere modeller, og det kan blive dyrt.
Fra 2022 justeres nemlig både bundfradrag og batterifradrag på elbiler og plugin-hybrider en smule, mens CO2-tillæg og indfasning af afgift på lavemissionsbiler også vil påvirke afgiften på plugin-hybrider, der dermed stiger i pris.
Konkret betyder ændringerne, at en gennemsnitlig plugin-hybrid til 250.000 kr. stiger omkring 10.000 kr. i afgift, mens plugin-hybrider til 450.000 kr. stiger 20.000 kr., viser beregninger, FDM har lavet. For elbiler vil de nye højere afgifter først ramme biler, der koster fra ca. 500.000 kr. og op. Her stiger afgiften med 12.000 kr.
”Bilmarkedet er på mange måder helt elektrisk. Hver fjerde solgte bil har i år været helt eller delvist elektrisk, og på flere bilmodeller er efterspørgslen nu så stor, at det ikke er sikkert, at de kan leveres i år. Overvejer man at købe en plugin-hybrid, vil det være en klar fordel at få den indregistreret i 2021, og ikke efter nytår, hvor afgiften stiger. Det er nemlig ikke købstidspunktet, men hvornår en bil indregistreres, der er afgørende for, hvad afgiften er,” siger chefkonsulent i FDM, Ilyas Dogru.
Vil man undgå, at ens nye plugin-hybrid eller elbil ender med at blive dyrere, end man havde tænkt sig, bør man spørge ind til leverigsdatoen og sikre sig, at den er på den rigtige side af nytår.
”En slutseddel er et juridisk bindende dokument, der ikke kan fortrydes. Er man i tvivl om, om afgiften vil stige på den bil, man ønsker at købe, er det FDMs anbefaling, at man får indført et forbehold i aftalen med forhandleren. Helt som ved tidligere afgiftsændringer,” siger Ilyas Dogru.