Saab 9-5 genfødt

Saab siger selv, at den nye Saab 9-5 er den smukkeste og mest avancerede bil fra Saab. Motor mødte den nye Saab 9-5 på dens hjemmebane i Trollhättan

Saab 9-5
Forpremiere

Motor mener: Den nye Saab 9-5 er et stilskifte. Ambitionsniveauet er højt, sikkerheden er i top, og der er motorkraft til det hele, men Saab skal starte forfra på at opbygge sit image, og dertil er priserne for høje.

Efter tretten år indtager den nye Saab 9-5 næsten på dato scenen. Den er glat og elegant – og den er stor. Fra ende til anden er der 508 cm, så Saab 9-5 er i liga med Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse. I hjemlandet er det mere Volvo S80 eller den splinternye, letfodede og lidt mindre Volvo S60, der kan presse Saab’en.

Set bagfra nærmer Saab 9-5 sig det anonyme med sine udflydende konturer.
Set bagfra nærmer Saab 9-5 sig det anonyme med sine udflydende konturer.
En trykknap til at starte og stoppe motoren i stedet for en tændingsnøgle imellem forsæderne fortæller, at Saab stadig er Saab. Et blik på instrumentbordet fortæller samme historie. Nok er den nye 9-5 ny, men visse værdier bliver ikke kastet bort i fremskridtets navn. Selv de store luftdyser med form som pommesfrites-jern er der.

Flere detaljer som f.eks. stilkkontakterne bag rattet, genkendelse af vejskilte og det smarte lygteprogram går igen fra GM/Opels ejerskab og er doneret af Opel Insignia. Ingen fejl på det, for det fungerer fortrinligt. Også drejeknapperne er en fornøjelse for fingrene.

Designet er moderne, men ikke med den store personlighed. Var det ikke for grillen i fronten og den matte kromliste med form som en hockeystav på siden, kunne Saab 9-5 være hvad som helst. Set bagfra kunne den være designet i Sydkorea.

Hos Saab er instrumentbordets udformning drevet af praktisk sans og ikke af nytænkning. Der er derfor intet at udsætte på funktionen.
Hos Saab er instrumentbordets udformning drevet af praktisk sans og ikke af nytænkning. Der er derfor intet at udsætte på funktionen.
Dimensionerne er vokset en del. I længden med 17 cm, i bredden med knap 8 cm, og akselafstanden er 13 cm længere end forgængeren. Kun højden er næsten den samme med en forøgelse på en halv centimeter. Så store mål lover plads i kabinen, og løftet bliver holdt.

Forsæderne er generøse og i skandinaviske mål. Kørestillingen kunne dog være bedre, idet teleskopindstillingen af rattet er lidt fedtet med længden, og vinklen er for flad, hvis man vil se instrumenterne. Dette er dog individuelt for hver chauffør, og der vil være dem, der sidder fortrinligt.

Der er overdådig plads i bagsædet, selv bag en fører over 180 cm. Også over hovedet er der luft, men pladsen i midten er som så ofte uden væsentlig værdi. Pladsen er hård, fordi et armlæn med kopholdere skønnes vigtigere end en reel plads.

De tre motorer ved lanceringen er alle med turbo, en teknik Saab har været pioner for. Benzinmotorerne er en 4-cylindret 2.0 T med 220 hk/350 Nm og en 2.8T V6 med 300 hk/400 Nm. Senere støder en 4-cylindret 1.6T med 180 hk til. Dieselmotoren er en 4-cylindret 2.0 TID med 160 hk/350 Nm.

Adgangen til bagsædet er ubesværet og pladsen overdådig.
Adgangen til bagsædet er ubesværet og pladsen overdådig.
Første bil på skafottet er 9-5 2.8T Aero proppet med alskens ekstraudstyr, der bringer priser op på den anden side af millionen. De mange hestekræfter, 300, og det massive drejningsmoment på 400 Nm til trods er 2.8T Aero ikke den store køreoplevelse, hvis jeg ser bort fra, at den er lynende hurtig, styrer præcist og ikke er til at rive af vejen.

Den stive affjedring i kombination med 19”-fælge og lav dækprofil får bilen til at sitre og rattet til at vibrere uanset underlagets beskaffenhed. End ikke den elektroniske DriveSense-regulering sat på Comfort formår at tø affjedringen op.

Så er køreoplevelsen af en helt anden karakter i 9-5 2.0 TID, der kører på standard 17”-hjul med /55-profil dæk. Dieselmotorens 160 hk og 350 Nm giver indtryk af at være mere, end de er. Afsættet er raskt og lyden dæmpet. Et særligt dobbeltmasse svinghjul dæmper vibrationerne og gør det nemt at køre flydende med blød tilkobling ved hvert gearskifte.

Kraftoverførslen sker til forhjulene, og der er seks gear at spille med. Det højeste gear har en umanerlig høj udveksling på 63 km/t. pr. 1.000 o/min. Det betyder, at skandinaviske fartgrænser med 110 km/t. er nået ved bare 1.750 o/min., akkurat hvor drejningsmomentet er maksimalt. Det ligner en tanke.

Bagagerummet på 515 liter kan udrustes med en justerbar bøjle, der holder på bagagen. Prisen er 6.000 kr.
Bagagerummet på 515 liter kan udrustes med en justerbar bøjle, der holder på bagagen. Prisen er 6.000 kr.
Alene med størrelsen har Saab indstillet sigtekornet på Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes-Benz E. Det er noget af en mundfuld, og med priser fra 519.000 for 1.6T til 995.000 for en pumpet 2.8T Aero med 330 hk synes det op ad bakke i forhold til priserne på de fire konkurrenter.

Afhængigt af motorkraft og udstyr kan en Audi A6 2.0 TDI med 170 hk erhverves for 568.000 kr., og med 2.0 TFSI-motor med samme antal hestekræfter er prisen 479.000 kr. Hos BMW koster en 520D med 184 hk 699.000 kr., og en Mercedes E 200 CDI med 136 hk er din for 675.000 kr. Og så spørger ingen dig, hvorfor du valgte netop den bil.