Sådan lader du elbilen billigst

Det er ikke altid billigst at oplade elbilen gennem et ’ad libitum’-abonnement hos en ladeoperatør. Det viser en ny undersøgelse af ladepriser, som FDM har lavet. Usikkerhed om godtgørelse af elafgift kan bremse grøn omstilling af bilerne.

Pressemeddelelse

Det er ikke bare bag rattet, det kan mærkes, når familiens benzin- eller dieselbil skiftes ud med en, der kører på el. Det giver også nye vaner, når der skal ’tankes’ strøm.

Men om man sætter stikket i egen ladeboks, leaser en boks eller har et abonnement hos en ladeoperatør, er langt fra ligegyldigt. En FDM-undersøgelse* af ladeløsninger viser, at kører man 20.000 km om året, ligger den månedlige ladepris på mellem godt 600 og 1.200 kroner, alt efter hvilken løsning man vælger, og hvor meget man lader elbilen ude og hjemme. Det er dog stort set altid billigere at køre på el end benzin eller diesel.

”Hvilken pris man lader til, har betydning for ens biløkonomi. Der er dog mange forhold, som spiller ind, og markedet kan for mange virke uoverskuelig. Her giver vores undersøgelse et godt overblik over priserne på forskellige ladescenarier, alt efter hvor meget man lader hjemme eller kun lader ude. Det er langtfra sikkert, at det ladeabonnement, der i dag følger med mange elbiler, altid er den billigste løsning,” siger chefkonsulent i FDM, Ilyas Dogru.

Det er to år siden, FDM sidst regnede på de forskellige ladeløsninger. Dengang var abonnementsløsninger i de fleste tilfælde billigst. Siden er ladeabonnementerne steget i pris. Samtidig er der kommet flere nye mindre operatører på markedet, der tilbyder, at man kan lease ladebokse til en lav månedlig pris. For mange elbilister kan det i dag derfor bedre svare sig at lease en ladeboks. Omvendt kan ladeabonnementer give en tryghed, bedre garanti og service samt mobilitetsgaranti, hvis man løber tør for strøm. FDM anbefaler, at forbrugerne er opmærksomme på prisen, men vælger den bedste løsning efter behov.

Når abonnements- og leasingløsninger i flere tilfælde er billigere end hvis man selv ejer en ladeboks, skyldes det den såkaldte godtgørelse af elafgiften på 1,11 kr. pr. kWh, som virksomheder kan få, og som ofte sendes videre til kunderne. Energiafgiften på el er langt højere end afgiften på benzin og diesel, og derfor er det kun rimeligt, at der gives godtgørelse for strøm, der anvendes til elbiler, mener FDM.

Godtgørelsen står dog til at udløbe 1. januar 2022, og forlænges den ikke, frygter FDM, at det vil bremse den grønne omstilling af bilparken.

”Hvis politikerne gerne vil fremme grønne biler, bør man holde fast i godtgørelsen af elafgiften, så el ikke beskattes meget hårdere end benzin og diesel. Det er en billig måde at give flere incitament til at købe og køre elbil. Godtgørelsen bør dog gives direkte til forbrugere og have til formål at understøtte intelligent opladning, så vi sikrer, at elbiler i videst muligt omfang lade med grøn strøm.” siger Ilyas Dogru.

*Alle beregningerne er med en installation af en fagmand og en fastmonteret ladeboks, der kan lade med op til 11 kW. Elbilens gennemsnitlige strømforbrug er sat til 200 Wh/km. Strømprisen er sat til hhv. 2,23 og 5 kr./kWh alt efter om man lader hjemme eller ude.  

Hent grafik

Hent billede