Uret er stillet en time frem, og dagene bliver længere. Det er forår.
Og selvom vinteren har været en mild en af slagsen, er det en god idé at vaske vinteren væk og gøre bilen klar til foråret. En velholdt bil holder nemlig generelt bedre.
Modsat når bilen skal til service, kan det meste heldigvis klares på villavejen eller tankstationens ’pusleplads’.
”Foråret er en god anledning til at gennemgå bilen efter nogle kolde måneder og få den gjort klar til sæsonen. Vigtigst er at få skiftet til sommerdæk, som har bedre egenskaber, når det bliver varmere i vejret. Derudover bør man også smøre alle bevægelige dele som hængsler, aftageligt anhængertræk og viskerarme. Det gælder også låsene, hvis bilen har centrallås. Det er også en god idé at tjekke bilens viskerblade. Vinterens frost kan nemlig være hård ved gummiet,” siger tekniker i FDM, Peter Sahl, og tilføjer:
”Et andet vigtigt punkt at komme omkring er bilens batteri. Vi ved, at det har det hårdt om vinteren. Det kan derfor være en god idé også at tjekke det og eventuelt lade det op med en hjemmelader.”
Selvom årstiden ikke umiddelbart forbindes med rustbeskyttelse, kan bilen stadig godt trænge. Er det tilfældet, er foråret et godt tidspunkt at få det gjort. Her er der, modsat om efteråret, sjældent kø ved sprøjtecentret.
”Biler har godt af at blive rustbeskyttet med mellemrum. Som bilejer kan det dog være svært at fastslå, om bilen nu også trænger. Derfor kan det være en god idé at få lavet en uvildig kontrol, inden man booker tid til rustbeskyttelse. Kun ca. hver fjerde bil, FDM kontrollerer, trænger til supplerende rustbeskyttelse,” siger Peter Sahl.
Viser bilen sig at trænge til rustbeskyttelse, er der ingen grund til at vente til efteråret. FDM anbefaler, at man indhenter og vurderer tilbud fra flere rustbeskyttelsescentre og vælger det tilbud, der passer bedst til ens behov. Husk at sikre, at de forskellige tilbud dækker over samme type rustbeskyttelse, og at rustcenteret bruger sprøjteskemaer, der passer til bilen.
Guide til forårsklar bil:
- Skift til sommerdæk – tjek at dækkene har den lovpligtige mønsterdybde på 1.6 mm. FDM anbefaler mindst 3 mm. Tjek også dækkene for skader, og husk det rigtige dæktryk
- Vask bilen grundigt inde og ude – håndvask gerne bilen med spand, mikrofibersvamp og slange. På den måde kommer du ind de kritiske steder, hvor vaskemaskinen ikke kommer. Brug rigeligt vand og en god mikrofibersvamp
- Skyl hjulkasser og panelkanter med vandslangen, så du får fjernet det vejsnavs, vaskemaskinens undervognsskyl ikke kan fjerne. Snavset holder på fugten og danner grobund for rust
- Giv evt. bilen en lakforsegling efter vask. Så holder lakken bedre
- Smør bevægelige dele som viskerarme, hængsler og brændstofklap. Visse steder kan et smøremiddel på spraydåse med aftagelig tynd studs være bedst, da det gør det nemmere at smøre præcist
- Efterse køler- og sprinklervæske og bilens oliestand
- Tjek, om bilens batteri har nok spænding
- Gennemgå bilens viskerblade. Vinterkulden er hård ved viskergummiet
- Indvendig renses ruderne med et glasrengøringsmiddel og bliv ved, indtil alle striber er væk. Brug nogle dråber koncentreret opvaskemiddel til at polere ruden. Det hjælper med at holde ruden fri for dug
- Støvsug bilen
- Brug en fugtig klud til plast, og hvis det er nødvendigt et vinylplejemiddel. Vælg et middel, der efterlader overfladen silkemat og ikke er fedtet. Anvend aldrig plejemidler på rat og pedaler. Brug så vidt muligt almindelige og egnede husholdningsprodukter til rengøringen