
Spanske Seat har aldrig haft det så godt som nu, og den ene nye model efter den anden står klar i kulissen og vil i de kommende år bringe det spanske islæt ud i gadebilledet.
Første bil i rækken er denne Ateca, der er en moderne SUV, der er en fleksibel biltype med høj frihøjde og mulighed for firehjulstræk.
Biltypen er yderst populær i hele Europa, og med meget konkurrencedygtige priser vil Seat ind og konkurrere med Nissan Qashqai, som i øjeblikket nærmest sidder på hele markedet.
LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af crossoverne Honda HR-V, Mazda CX-3, Nissan Qashqai og Renault Kadjar

Flot sikkerhed
Seat Ateca skal dog være en billigere bil end en VW Tiguan, og for at nå det mål har fabrikken skruet en smule ned for armbevægelserne her og der. F.eks. er bagsædet mere enkelt konstrueret i Ateca end i Tiguan, og moderne udstyr som et digitalt instrumenthus eller super avancerede forsæder er ikke i programmet.

LÆS OGSÅ: Motors test af Hyundai Tucson
Seat har til gengæld satset hårdt, da sikkerhedsniveauet skulle fastlægges. Alle udgaver har en avanceret nødbremse, der kan få bilen til selv at bremse for både biler og fodgængere. Også en glimrende aktiv fartpilot med mulighed for at bremse helt ned er på programmet.
Ateca er netop testet af Euro NCAP, og her fik netop disse systemer flotte ord med på vejen, hvilket var med til at udløse den femstjernede topkarakter.
Meget fin komfort

Køreoplevelsen er præget af et højt komfortniveau. Kabinen er fint støjdæmpet og undervognen pænt afstemt til den store bil. I modsætning til Tiguan kan man ikke bestille Ateca med justerbar undervogn, men det savnes egentlig heller ikke. Styretøjet er lækkert, og særligt oplevelsen af, at rattet er helt fri for vibrationer, og at styretøjet er præcist, øger køreglæden.
LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af VW Tiguan
Man sidder godt bag rattet, hvor der er fint overblik over instrumentbordet med alle vigtige funktioner placeret lige i synsfeltet. P-bremsen er elektrisk, og det har givet god plads til kopholdere og fralægningsrum. En trådløs opladning af mobilen er på udstyrslisten og kommer sammen med en booster til antennesignalet. Apple CarPlay er også muligt, og sammen med gode danske menuer i alle skærmene, kan man let styre de mange funktioner.
Stærke priser

Billigste udgave ventes at koste omkring 260.000 kr., mens en veludstyret 1.4’er formentlig vil kunne fås for lige rundt 300.000 kr.
På den måde er der lagt op til et spændende efterår, når Ateca for alvor dukker op hos de danske forhandlere.