Seat Ateca - spansk livsstilsbil

Seat Ateca fanger den europæiske trend, der går mod høje, firehjulstrækker-lignende biler. Stærke priser gør Ateca danskervenlig.

Seat Ateca.
Forpremiere

Seat Ateca er en ny SUV i mellemklassen. Den er søsterbil til VW Tiguan, men har sit helt eget, flotte design. Med en frihøjde på næsten 19 cm gør Ateca en fin figur i let terræn. De billigste udgaver trækker kun på forhjulene. Foto: Søren W. Rasmussen, FDM, og Seat
Seat Ateca er en ny SUV i mellemklassen. Den er søsterbil til VW Tiguan, men har sit helt eget, flotte design. Med en frihøjde på næsten 19 cm gør Ateca en fin figur i let terræn. De billigste udgaver trækker kun på forhjulene. Foto: Søren W. Rasmussen, FDM, og Seat
Motor mener: Seat Ateca er en vellykket bil med en fin balance mellem ønsket om lækre løsninger og hensynet til, at bilen også skal være til at betale. Sikkerheden er dog holdt i top, og det er godt.

Spanske Seat har aldrig haft det så godt som nu, og den ene nye model efter den anden står klar i kulissen og vil i de kommende år bringe det spanske islæt ud i gadebilledet.

Første bil i rækken er denne Ateca, der er en moderne SUV, der er en fleksibel biltype med høj frihøjde og mulighed for firehjulstræk.

Biltypen er yderst populær i hele Europa, og med meget konkurrencedygtige priser vil Seat ind og konkurrere med Nissan Qashqai, som i øjeblikket nærmest sidder på hele markedet.

LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af crossoverne Honda HR-V, Mazda CX-3, Nissan Qashqai og Renault Kadjar

Instrumentbordet er indrettet med alle betjeningsenheder fint orienteret mod føreren. Den store skærm i midten er ekstraudstyr, men er fint placeret og indeholder både dansk tekst og tale.
Instrumentbordet er indrettet med alle betjeningsenheder fint orienteret mod føreren. Den store skærm i midten er ekstraudstyr, men er fint placeret og indeholder både dansk tekst og tale.
Seat Ateca er søsterbil til den ligeledes nye VW Tiguan, men det er langt inde under de synlige stålplader, at de to biler deler teknik. Udvendigt er Ateca designet i Barcelona af Seats eget designteam, og det har kastet en flot og indbydende bil af sig. Linjerne er skarpe, og visse steder kunne man såmænd godt tage bilen for at være en ny Audi. Det har de gjort godt!

Flot sikkerhed

Seat Ateca skal dog være en billigere bil end en VW Tiguan, og for at nå det mål har fabrikken skruet en smule ned for armbevægelserne her og der. F.eks. er bagsædet mere enkelt konstrueret i Ateca end i Tiguan, og moderne udstyr som et digitalt instrumenthus eller super avancerede forsæder er ikke i programmet.

Den lille drejeknap mellem forsæderne gør det let at ændre på bilens indstillinger, alt efter om man kører på landevej eller i terræn. I sidstnævnte position får bilen karakter af en let offroader.
Den lille drejeknap mellem forsæderne gør det let at ændre på bilens indstillinger, alt efter om man kører på landevej eller i terræn. I sidstnævnte position får bilen karakter af en let offroader.
Men Ateca skal ikke skamme sig, for den virker meget vellykket, og generelt er oplevelsen af bilen oppe på et højt niveau.

LÆS OGSÅ: Motors test af Hyundai Tucson

Seat har til gengæld satset hårdt, da sikkerhedsniveauet skulle fastlægges. Alle udgaver har en avanceret nødbremse, der kan få bilen til selv at bremse for både biler og fodgængere. Også en glimrende aktiv fartpilot med mulighed for at bremse helt ned er på programmet.

Ateca er netop testet af Euro NCAP, og her fik netop disse systemer flotte ord med på vejen, hvilket var med til at udløse den femstjernede topkarakter.

Meget fin komfort

Bagsæderne kan ikke justeres i længde og ryglænshældning, og på dette punkt minder bilen mest om en traditionel stationcar.
Bagsæderne kan ikke justeres i længde og ryglænshældning, og på dette punkt minder bilen mest om en traditionel stationcar.
Motorprogrammet er ret omfattende. Grundudgaven er forsynet med den nye trecylindrede 1.0-liters turbomotor med 115 hk. Den har vi endnu ikke prøvet, men vi har kørt den velkendte 1.4-liters benziner med cylinderfrakobling. Den teknik er der øjensynligt kommet fint styr på, men vælg den gerne med det fine syvtrins DSG-gear – når man først har prøvet det én gang, vil man ikke have andet.

Køreoplevelsen er præget af et højt komfortniveau. Kabinen er fint støjdæmpet og undervognen pænt afstemt til den store bil. I modsætning til Tiguan kan man ikke bestille Ateca med justerbar undervogn, men det savnes egentlig heller ikke. Styretøjet er lækkert, og særligt oplevelsen af, at rattet er helt fri for vibrationer, og at styretøjet er præcist, øger køreglæden.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af VW Tiguan

Man sidder godt bag rattet, hvor der er fint overblik over instrumentbordet med alle vigtige funktioner placeret lige i synsfeltet. P-bremsen er elektrisk, og det har givet god plads til kopholdere og fralægningsrum. En trådløs opladning af mobilen er på udstyrslisten og kommer sammen med en booster til antennesignalet. Apple CarPlay er også muligt, og sammen med gode danske menuer i alle skærmene, kan man let styre de mange funktioner.

Stærke priser

LED-baglygter er sammen med LED-kørelys standard, og de er med til at give bilen et genkendeligt ydre. Bagagerummet rummer 510 liter i den forhjulstrukne udgave og 485 liter i udgaven med firehjulstræk.
LED-baglygter er sammen med LED-kørelys standard, og de er med til at give bilen et genkendeligt ydre. Bagagerummet rummer 510 liter i den forhjulstrukne udgave og 485 liter i udgaven med firehjulstræk.
Seat vil for alvor ind og kæmpe med Nissan om markedet, og det har kastet meget konkurrencedygtige priser af sig.

Billigste udgave ventes at koste omkring 260.000 kr., mens en veludstyret 1.4’er formentlig vil kunne fås for lige rundt 300.000 kr.

På den måde er der lagt op til et spændende efterår, når Ateca for alvor dukker op hos de danske forhandlere.