Seat Ibiza - mere hjerte, mindre fornuft

Seat Ibiza med tre døre byder på flot design og 7-trins DSG-gear. Til gengæld har Seats billigste model tabt på brugsværdien.

Seat Ibiza
Forpremiere

Motor mener: Der er kommet mere stil og mindre snusfornuft over den nye Seat Ibiza med tre døre.

Det er designet, der er den store nyhed i Seats nye og billigste bil. Med kun tre døre og en trecylindret benzinmotor med 70 hk til bare 138.000 kr. er den lille spanske Ibiza blevet billigste model i rækken. Fraværet af døre til bagsædet har givet designerne mere frit spil omkring vinduesarealet, og det er der kommet en ganske flot bil ud af, men samtidig med en noget reduceret brugsværdi.

Teknikken er fælles med den 6.000 kr. dyrere femdørsversion, som fabrikken præsenterede for nogle måneder siden. Grundlaget er en helt ny platform, der med tiden også skal finde vej til VW Polo og Skoda Fabia. Seat bliver dermed den første i VW-gruppen, der kan bryste sig af den teknik.

Den skrånende taglinje får Seat til at benævne bilen SportsCoupé. Det er nok lige lovlig store ord, men bagsædepladsen er i hvert fald stærkt begrænset.
Den skrånende taglinje får Seat til at benævne bilen SportsCoupé. Det er nok lige lovlig store ord, men bagsædepladsen er i hvert fald stærkt begrænset.
Nyt er også muligheden for at bestille bilen med det nye selvskiftende DSG-gear med hele syv trin. Det fungerer fremragende og får tilmed bilen til at accelerere hurtigere, mens benzinforbruget er på samme niveau. I Seat er den gearkasse indtil videre kun at finde sammen med den snart klassiske 1.6-liters benzinmotor med 105 hk.

Motorsiden er ikke noget Seat har brugt lang tid på at udvikle. Det er gamle travere fra det fælles VW-lager, der er dukket op igen, og for eksempel de nye lækre 1.4-liters benzinmotorer med turbo, som kendes fra bl.a. VW Golf, må vi vente med at se, indtil Seat præsenterer sportsudgaverne Ibiza FR og Ibiza Cubra. Indtil det sker, vil vi pege på enten den billigste 1.2-liters benzinmotor eller en af de små trecylindrede dieselmotorer som bedste køb, hvis det ikke skal være den omtalte 1.6er med DSG-gearet.

Interiøret er helt identisk i tre- og femdørs udgaverne. Kvalitetsindtrykket er positivt. Radio og aircondition er ekstraudstyr.
Interiøret er helt identisk i tre- og femdørs udgaverne. Kvalitetsindtrykket er positivt. Radio og aircondition er ekstraudstyr.
Den lille Ibiza virker letkørt og byder samtidig på et højt komfortniveau. Femdørsudgaven er allerede crashtestet af Euro NCAP til de maksimale fem stjerner. Ibiza kommer til Danmark sidst på året som femdørs, mens vi først får tredørsudagven at se i begyndelsen af 2009.