Motor mener: Der er kommet mere stil og mindre snusfornuft over den nye Seat Ibiza med tre døre.
Det er designet, der er den store nyhed i Seats nye og billigste bil. Med kun tre døre og en trecylindret benzinmotor med 70 hk til bare 138.000 kr. er den lille spanske Ibiza blevet billigste model i rækken. Fraværet af døre til bagsædet har givet designerne mere frit spil omkring vinduesarealet, og det er der kommet en ganske flot bil ud af, men samtidig med en noget reduceret brugsværdi.
Teknikken er fælles med den 6.000 kr. dyrere femdørsversion, som fabrikken præsenterede for nogle måneder siden. Grundlaget er en helt ny platform, der med tiden også skal finde vej til VW Polo og Skoda Fabia. Seat bliver dermed den første i VW-gruppen, der kan bryste sig af den teknik.

Motorsiden er ikke noget Seat har brugt lang tid på at udvikle. Det er gamle travere fra det fælles VW-lager, der er dukket op igen, og for eksempel de nye lækre 1.4-liters benzinmotorer med turbo, som kendes fra bl.a. VW Golf, må vi vente med at se, indtil Seat præsenterer sportsudgaverne Ibiza FR og Ibiza Cubra. Indtil det sker, vil vi pege på enten den billigste 1.2-liters benzinmotor eller en af de små trecylindrede dieselmotorer som bedste køb, hvis det ikke skal være den omtalte 1.6er med DSG-gearet.
