Seat Ibiza - stil i litervis

Seat Ibiza blander sig i det eksklusive selskab af små stationcars. Det gør den med stil og rummelighed.

Ibiza
Forpremiere

Motor mener: Ibiza ST er en helstøbt weekend- og feriebil til den ikke alt for store familie. Rigtig god bagageplads, hæderlig bagsædeplads og stort motorudvalg.

Den nye Ibiza ST tilhører en sjælden race, stationcars i miniklassen, og alene af den grund er det en interessant bil.

ST-udgaven af Ibiza har bevaret meget af den femdørs dynamiske og ungdommelige middelhavsdesign. Stationcaren er 18 cm længere end hatchbacken.
ST-udgaven af Ibiza har bevaret meget af den femdørs dynamiske og ungdommelige middelhavsdesign. Stationcaren er 18 cm længere end hatchbacken.
Direkte alternativer er der kun tre af: den mere rummelige Skoda Fabia, den lige så rummelige Renault Clio og den mindre rummelige Peugeot 207. Dertil kommer de moderne mini-MPVer som Kia Venga og Citroën C3 Picasso, der generelt byder på mere fleksibilitet og mindre bagageplads.

Seat går efter den klassiske stationcar, og det spanske mærke genoptager dermed familietraditionen fra den for længst hedengangne Cordoba Vario. Måske spiller det ind, at storebror VW formentlig har valgt MPV-formatet til en kommende praktisk Polo.

Historien om Ibiza ST må nødvendigvis begynde bagfra. Minibilen med VW Polo-platform er forlænget 18 cm bagud, og det danner basis for bilens afgørende kvalitet: rigtig god rummelighed. Trods den skrånende bagende er bagagepladsen oppe på solide 430 liter, og rummet er meget reelt. En barnevogn burde kunne være der.

Bagagerummet er reelt og har plads til 430 liter.
Bagagerummet er reelt og har plads til 430 liter.
Kan man undvære det store reservehjul, er der en del ekstra plads at hente under gulvet. Lasteevnen er omkring 515 kg.

Stationcarmodellen er tænkt ind i Ibiza-familien fra begyndelsen, og det er lykkedes at bevare modellens lethed og sportslige fremtoning. Det er en stationcar med stil. Bl.a. har Seat ofret nogle nye og større bagdøre i forhold til den femdørs.

De grundlæggende stationcaregenskaber er helt i top. Ud over det reelle bagagerum er der plus for en bred åbning, lav læssekant, en bagklap, der åbner højt op, og diskrete tagrails som standard. Dertil kommer, at det er nemt at lægge bagsædet ned, omend det udvidede gulv ikke bliver helt plant. I denne konfiguration kan der være 1.164 liter bagage.

Når splitbagsædet lægges ned, bliver gulvet ikke helt plant.
Når splitbagsædet lægges ned, bliver gulvet ikke helt plant.
I nogle udstyrsvarianter findes under hattehylden en fiks opbevaringsboks. Men ellers er det småt med smarte detaljer. Ingen oplukkelig bagrude, intet længdejusterbart bagsæde.

Ibiza ST – stationcarnavnet er åbenbart for fodformet – kører fuldstændig som den femdørs, det vil sige letfodet og afbalanceret og uden nogen form for slinger i valsen. Bagvognen har fået tilføjet støddæmpere med olie-bypass, som bedre skulle kunne håndtere tungt læs.

Motorprogrammet er dejligt stort og hentet fra VWs hylder. Interessante nyheder er 1.2 TSI med 105 hk og stop-start og mulighed for DSG-gear, samt sparemodellen Ecomotive med 1.2 diesel og en officiel brændstoføkonomi på den rigtige side af 29 km pr. liter.

Ibiza stationcar koster 10.000 kr. mere end den femdørs. Billigste version er reelt 1.2 benzin Reference med 70 hestekræfter til ca. 157.000 kr. En 11.000 kr. billigere, skrabet „danskermodel” er helt uinteressant og kommer i øvrigt først til december.

På europæisk plan forventes kun en tredjedel af køberne at være børnefamilier. Den danske importør tror, andelen hos os bliver væsentlig højere og forventer, at ST-modellen vil stå for 40 procent af Ibiza-salget.

Der er officiel lancering til august, men sidst i juni burde der være biler hos de danske forhandlere.