Euro NCAP-stjernerne fortsætter med at lyse over nye biler.
Med endnu et par uger til årets store finale varmer det fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde op med en test med ni nye bilmodeller, hvoraf der er de maksimale fem Euro NCAP-stjerner til otte af bilerne.
For danske bilkøbere er resultatet mere interessant end tidligere, da de mange stjerner udløser det nye høje sikkerhedsfradrag, der alt efter bilens pris betyder en afgiftsrabat på enten 6.800 kr. eller 12.000 kr.
Det er dog langtfra sikkert, at sikkerhedsfradraget havner hos forbrugerne. FDM har kontaktet de danske importører af Honda, BMW og Subaru, der allerede har prissat deres biler. Alle tre importører meddeler, at de på forhånd havde forventet at få fem stjerner, hvorfor sikkerhedsfradraget allerede er indregnet i prisen.
”FDM forstår godt, at importørerne har store forventninger til de nye bilmodeller, men mener alligevel, at det skaber unødig forvirring hos forbrugerne, når et fradrag i registreringsafgiften ikke udløser et prisfald. Vi vil derfor råde bilimportørerne til tydeligt at markere, når en given pris på en ny bil er baseret på en forventning om et femstjernet testresultat,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.
En enkelt mislyd er der dog i testen. Blandt de ni biler gemmer sig nemlig, Citroën e-Mehari.
Som navnet antyder, er der tale om en elbil, som dog ikke finder vej til de danske forhandlere. Og godt for det. e-Mehari får bare tre Euro NCAP-stjerner og har ingen af de sikkerhedssystemer, som efterhånden er standard. Også i dele af kollisionstesten og fodgængertesten falder bilen igennem.
De testede biler:
BMW X3 – Fem Euro NCAP-stjerner
Citroën e-Mehari - Tre Euro NCAP-stjerner
DS 7 Crossback - Fem Euro NCAP-stjerner
Honda Civic (gentest) - Fem Euro NCAP-stjerner
Jaguar E-Pace - Fem Euro NCAP-stjerner
Mercedes-Benz X-Class - Fem Euro NCAP-stjerner
Porsche Cayenne - Fem Euro NCAP-stjerner
Subaru Impreza - Fem Euro NCAP-stjerner
Subaru XV - Fem Euro NCAP-stjerner