Sikkerhedstest af biler har reddet 78.000 liv

Den uvildige testorganisation Euro NCAP, som tester sikkerheden i nye biler, kan denne uge fejre 20-års-jubilæum. Testsamarbejdet har hævet sikkerheden i biler markant og anslås ifølge rapport at have været med til at redde mere end 78.000 liv i trafikken i Europa.

Pressemeddelelse

Resultatet taler for sig selv. Mere end 78.000 liv vurderes det uafhængige sikkerhedssamarbejde Euro NCAP ifølge en rapport at have været med til at redde, siden organisationen i februar 1997 begyndte at teste sikkerheden i nye biler.

Dengang afslørede den første test af syv populære biler, at især kollisionssikkerheden var så godt som ikke-eksisterende. Resultatet fik bilproducenterne til at kritisere Euro NCAP for at stille for skrappe krav, men allerede få måneder senere opnåede den første bil de dengang maksimale fire stjerner. Siden da har Euro NCAP testet i alt 630 forskellige bilmodeller.

”Der er ingen tvivl om, at Euro NCAP har haft en helt afgørende indflydelse på den enorme udvikling, der er sket inden for sikkerheden i biler de seneste 20 år. Det er sket ved løbende at skærpe kravene til bilers sikkerhed, samtidig med at det er lykkedes at få bilproducenterne til at udvikle sikkerhedsteknologien,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen, og fortsætter:

”Det har ikke bare løftet sikkerheden på nye biler. Takket været Euro NCAP’s test og stjernevurdering er sikkerheden også blevet langt mere synlig for forbrugerne, der har fået lettere ved at sammenligne sikkerheden bilerne imellem.”

I dag er ni ud af 10 biler på det europæiske marked testet af Euro NCAP, der for længst er blevet anerkendt af både forbrugere og myndigheder. Danmark har i øvrigt som det eneste europæiske land integreret resultatet fra crashtesten i beregningen af afgifter på nye biler, så biler med fem Euro NCAP-stjerner får et – dog symbolsk – sikkerhedsfradrag.

”Vi er meget stolte af, at Euro NCAP’s sikkerhedstests har betydet store, livreddende forbedringer i biler og gjort, at Europa i dag er den region i verden, der har den laveste dødelighed på vejene,” udtaler Euro NCAP’s generalsekretær Michiel van Ratingen i forbindelse med 20-års-jubilæet.

• Ifølge en rapport fra European Transport Safety Counsil (CTSC) anslås det, at Euro NCAPs arbejde siden 1997 har været med til at redde 78.000 liv i trafikken
• Siden den første test i 1997 er i alt 630 bilmodeller blevet testet af Euro NCAP og 1.800 biler smadrede undervejs
• Euro NCAP har siden 1997 brugt 160 millioner euro (1,2 milliarder kroner) på at sikkerhedsteste nye biler
• Euro NCAP støttes i dag af flere europæiske regeringer, af EU-Kommissionen og af motor- og forbrugerorganisationer i alle EU-lande.


Kilde: Euro NCAP

Euro NCAP år for år
1996 – Euro NCAP (New Car Assessment Programme) etableres som et uafhængigt testsamarbejde af Sverige, Holland og Storbritannien med støtte fra bilklubbernes paraplyorganisation FIA.
1997 – Første kollisionstest af syv populære minibiler. Testen afslører en meget ringe sikkerhed.
2001 – Euro NCAP udvider sin vurderingsskala, så den nu går fra nul til fem stjerner, der samtidig bliver det erklærede mål for de fleste bilproducenter.
2003 – Beskyttelsen af børn i autostole bliver en del af testen.
2008 – Euro NCAP begynder at teste førersædernes evne til at modvirke piskesmældsskader.
2009 – Euro NCAP introducerer en ny helhedsvurdering, så bilerne ikke længere kun bedømmes på deres sikkerhed i tilfælde af en kollision, men også på deres sikkerhedsudstyr som ESC, fartbegrænser og selehuskere.
2010 – Euro NCAP Advanced som belønner ny sikkerhedsteknologi, der falder uden for kategorierne indføres.
2011 – Euro NCAP tester første elbil.
2012 – Test af varebiler og minibusser indføres.
2014 – Automatisk nødbremsesystem (AEB) og linjevogtere tages med i den samlede stjernevurdering. Andre sikkerhedssystemer som fartbegrænser og skiltegenkendelse tages med i testprotokollen.
2015 – Kollisionstesten udvides, så bilerne nu også testes, hvor hele fronten rammer en mur og ikke kun som hidtil rammer med 40 procent af fronten.
2016 – Testen af AEB udvides, så systemerne nu også får point for at kunne bremse for fodgængere. Kravene til andre sikkerhedssystemer skærpes ligeledes.
2018 – Sidekollisionstesten udvides til også at gælde passagersiden. Testen af AEB udvides, så systemerne nu også skal kunne bremse for cyklister.

Kilde: Euro NCAP