Skarpe priser på Renault Mégane

Med højt udstyrs- og sikkerhedsniveau samt gode priser er Renault Mégane et godt kort i en klasse, hvor konkurrencen er hård.

Renault Mégane
Forpremiere

Motor mener: Tredje generation af Renault Mégane rummer ikke meget nytænkning, men byder på pænt udstyr til gode priser og virker dermed som en seriøs udfordrer i den lille mellemklasse.

Når den nye Renault Mégane ruller ud fra forhandlerne i slutningen af denne måned, bliver det til skarpe priser. Billigste version er en 1.6-liters benzin med 100 hk og udstyrsniveauet Authentique, som koster lige under 215.000 kr. Til den pris er aircondition, kørecomputer, cd med MP3 og elspejle med varme standard, og det gør Mégane konkurrencedygtig i en klasse, der tæller biler som Peugeot 308, Citroën C4, Kia Ceed og VW Golf.

De endelige priser ligger endnu ikke fast, men det er nogenlunde sikkert, at billigste diesel bliver cirka 15.000 dyrere, mens coupéen starter ved cirka 275.000 kr.

Tredje generation af Renault Mégange er mindre vovet end forgængeren. Renault håber, at det hjælper på salget i Nordeuropa.
Tredje generation af Renault Mégange er mindre vovet end forgængeren. Renault håber, at det hjælper på salget i Nordeuropa.
Renault tager Mégane til Danmark med et bredt motorprogram. På benzin-siden er den mest interessante motor en nyudviklet 1.4-liters turbomotor, som yder 130 hk og har et moment på 190 Nm. Forbruget er 15 km/l ved blandet kørsel.

Dieselprogrammet er omfattende, og her er den mest spændende version en 1.5 liters dCi-motor på 110 hk, som kører cirka 22 km/l. Alle diesel-Mégane på det danske marked har partikelfilter.

Ud over de nævnte motorer kommer Mégane hatchback med en 1.6-liters benzin med 100 hk samt yderligere to dieselmotorer, en 1.5 dCi med 90 hk og en 1.9 med 130 hk. Mégane Coupé kan også leveres med en 2.0 liters turboladet benzinmotor på 180 hk samt den 1.9-liters diesel med 130 hk.

Ved den første prøvekørsel i Spanien gjorde bilen en god figur. Den får ikke hjertet til at slå hurtigere, men køreegenskaberne er i orden og uden overraskelser, og undervognen er afstemt med komfort for øje, hvilket er fint i en bil af denne type. Styretøjet er blevet lidt mere præcist end forgængerens, men der er stadig ikke helt den føling med vejen, man kunne ønske sig.

Interiøret er præget af plastik i mange farver, og kvalitetsfornemmelsen er mærkeligt inkonsistent. Den bløde plastik på instrumentbord og dørsider virker lækker, mens de hårde plastdele som håndgreb føles helt anderledes tarvelige.

Instrumentbrættet domineres af et lidt fortænkt kombiinstrument med digitalt speedometer og analog omdrejningstæller.
Instrumentbrættet domineres af et lidt fortænkt kombiinstrument med digitalt speedometer og analog omdrejningstæller.
Instrumentbordet domineres af et stort multiinstrument med digitalt speedometer og analog omdrejningstæller. Funktionaliteten er for så vidt i orden, men det er svært at se, hvad meningen med sammenblandingen egentlig er.

Pladsen ved forsæderne er o.k., men ved bagsædet kniber det med benpladsen, og den faldende taglinje og de smalle ruder i bagdørene generer høje bagsædepassagerers udsyn. Pladsen er til dels brugt på bagagerummet, der er på 405 liter og dermed et af klassens største.

Designet på sedanen er mere konservativt end forgængerens, og der er nok skelet lidt vel rigeligt til tysk smag. Der er dog mere spræl over Coupéen, men de flotte linjer har en pris, for Mégane Coupé må være noget nær verdensmester i blinde vinkler.

Den passive sikkerhed er fin. Bilen, der har seks airbags, fik fem stjerner (37 point ud af 37 mulige) i Euro NCAP-testen. Renaults ingeniører har fokuseret på at forbedre airbaggenes funktion, og i Mégane er de af en nyudviklet, dobbeltkamret type, der udløses og oppustes med forskellig styrke og hårdhed, alt efter hvor kraftig kollisionen er.

I modsætning til de tre års garanti på Laguna yder Renault kun to års garanti på Mégane. Ifølge Renault Nordic er der ikke brug for længere garanti. Nuværende Mégane-ejere vil måske finde den påstand en anelse vidtløftig, for Mégane har hidtil været plaget af mange små og store fejl.

Mégane-familien udvides til efteråret med en stationcar samt en ny Scénic og Grand Scénic, mens en ny Coupé Cabriolet ser dagens lys i foråret 2010.