Skarpere Ford Fiesta

Med økonomiske motorer, masser af højteknologi, et mere markant ydre og aggressive priser kører en revideret Ford Fiesta på banen i januar.

Ford vil gerne sammenligne det nye Fiesta-look med Aston Martin, men vi kommer mest til at tænke på Mini ved synet.
Forpremiere

Bagfra kendes den reviderede Ford Fiesta på baglygter med enklere grafik og en mere markant hækspoiler.
Bagfra kendes den reviderede Ford Fiesta på baglygter med enklere grafik og en mere markant hækspoiler.
Motor mener: Ford Fiesta er stadig en af klassens mest velkørende biler, og de nye motorer gør den endnu mere interessant.

Seneste generation af Ford Fiesta har været en succes i Danmark, hvor den siden debuten i efteråret 2008 har været en af sin klasses mest solgte. Men efter fire år er det nu blevet tid til en overhaling, så Fiesta ikke bliver glemt i en klasse, hvor konkurrencen er voldsomt hård, ikke mindst herhjemme.

Mest synlige ændring er den nye front med bred, forkromet kølergrill à la Aston Martin. Desuden har Fiesta fået nye sidespejle, andre for- og baglygter og en anden hækspoiler. Kabinen er blevet opgraderet med mere eksklusive materialer og diverse kromdetaljer, og for fleksibilitetens skyld kan bagagerumsgulvet nu placeres i to positioner; i den højeste kan det i øvrigt bære 300 kg.

Mange tekniske nyheder i Ford Fiesta

Pænere plastmaterialer og diverse krompynt gør kabinen mere eksklusiv at se til. Ergonomien er også forbedret i Ford Fiesta.
Pænere plastmaterialer og diverse krompynt gør kabinen mere eksklusiv at se til. Ergonomien er også forbedret i Ford Fiesta.
De mest interessante nyheder er dog af teknisk art. Ligesom B-Max og C-Max kan Ford Fiesta nu fås med et automatisk nødbremsesystem, Active City Stop, der er aktivt ved hastigheder under 30 km/t. og aktiverer bremserne, hvis man er ved at ramme en anden bil.

Desværre koster Active City Stop 6.700 kr. ekstra, til gengæld er automatisk dæktrykkontrol og syv airbags standard, og Ford forventer fem stjerner i Euro NCAP-crashtesten.

Desuden er Fiesta den første europæiske model med Fords MyKey-system, der i nogle år har været på markedet i USA. Systemet er standard og gør det muligt at programmere en eller flere af bilens nøgler, så topfarten begrænses, og der ikke kan skrues helt op for musikanlægget – for eksempel hvis familiens yngste skal låne bilen. Og nej, junior kan ikke selv fjerne begrænsningerne igen!

Bagagerumsbunden kan nu placeres i to forskellige højder. Her er den i øverste position.
Bagagerumsbunden kan nu placeres i to forskellige højder. Her er den i øverste position.
Apropos musikanlæg: også Fiesta kan nu leveres med Fords stemmeaktiverede SYNC-system, der styrer musik og telefonopkald.

Desuden kan bilen selv ringe til alarmcentralen efter en ulykke, hvor bilens airbags er udløst eller brændstoftilførslen afbrudt, bare en mobiltelefon er tilsluttet via bluetooth. Nødfunktionen er aktiv i 30 lande og kan kommunikere med den lokale alarmcentral på 27 forskellige sprog – systemet vælger selv det rigtige via gps.

SYNC inklusive nødopkald er dog kun standard på Fiesta Sport, der udelukkende lagerføres med tre døre og den kraftigste benzinmotor på 125 hk. Til alle andre versioner koster systemet 5.600 kr. ekstra.

Alle motorer under 100 gram CO2

Under motorhjelmen er der også blevet opgraderet – eller snarere nedgraderet, for på det danske marked har alle benzin-Fiestaer nu Fords højt berømmede, trecylindrede motor på 1.0 liter, som vi kender fra blandt andet Focus og B-Max.

Hidtil har den kun kunnet fås med turbo og 100 eller 125 hk, men i Ford Fiesta debuterer to turboløse versioner med 65 og 80 hk. Desværre var ingen af dem til rådighed ved prøvekørslen i Italien, alligevel vover vi at påstå, at kun den mindste er værd at overveje.

Alle benzinvarianter har nu Fords fine trecylindrede 1.0-motor, der fås med 65, 80, 100 og 125 hk, de to sidstnævnte med turbo.
Alle benzinvarianter har nu Fords fine trecylindrede 1.0-motor, der fås med 65, 80, 100 og 125 hk, de to sidstnævnte med turbo.
80 hk-modellen har nemlig præcis det samme, maksimale drejningsmoment som lillebror, 105 Nm ved 4.100 omdrejninger, men koster 15.500 kr. mere og er dermed kun små 3.000 kr. billigere end den betydeligt stærkere 100 hk-turbo.

125 hk-versionen er selvfølgelig også på programmet, og uanset effekt lover Ford et snitforbrug på 23,3 km/l ifølge den officielle norm.

På dieselfronten supplerer en ny 1.5-liters på 75 hk – som Ford heller ikke havde taget med til Italien – nu den 1.6-liters på 95 hk. Sidstnævnte findes også i en forbrugsoptimeret „30,3”-version, der, som navnet antyder, har et lovet snitforbrug på 30,3 km/l; den er ganske vist 1.800 kr. dyrere og lidt sløvere end den normale udgave, men er til gengæld 580 kr. billigere i årlig ejerafgift og kører ifølge Ford 2,5 km længere på literen.

Ford understreger i øvrigt, at samtlige motorvarianter på det danske marked, benzin som diesel, nu udsender under 100 gram CO2 pr. km – godt hjulpet af at stop/start-automatik er standard herhjemme.

Køreglad og praktisk

Uanset motor nøjes Ford Fiesta fortsat med fem fremadgående gear.
Uanset motor nøjes Ford Fiesta fortsat med fem fremadgående gear.
Nu som før er Ford Fiesta en velindrettet og ikke mindst velkørende bil. Der er god plads i og relativt let adgang til bagsædet, i hvert fald med fem døre, som alt efter model koster 5-9.000 kr. ekstra, og det er let at finde en god kørestilling bag det velplacerede og gribevenlige rat.

Men det er især de friske køreegenskaber, der skiller Fiesta ud fra mængden. Både styretøj og gearskifte er rapt og præcist, undervognen er usædvanlig velafstemt, og på snoede veje er Fiesta klassens vel nok sjoveste bil – især med den fine 125 hk-turbomotor, for den forvandler Fiesta til en mini-GTI, som klarer 0-100 km/t. på 9,4 sekunder og skyder en topfart på næsten 200 km/t.

Skarpe priser på Ford Fiesta

Hidtil har benzinversionerne stået for over to tredjedele af det danske Fiesta-salg, og Ford venter sig mest af den turboløse 1.0 med 65 hk og den lille turbo med 100 hk; på dieselfronten er der størst forventninger til den nye 1.5-liters.

Og at Ford generelt har store forventninger understreges af priserne, der begynder ved 123.640 kr. med levering. Dermed er den billigste Fiesta over 10.000 kr. billigere end i 2008.

Basisudstyret Trend omfatter blandt andet fjernbetjent centrallås, lædergearknop, højdejusterbart førersæde, varme i forsæderne, elruder foran og radio med cd-afspiller. Aircondition, der er standard i de dyrere versioner, koster 10.000 kr. ekstra.

Titanium-udstyr (20.000 kr. ekstra) omfatter blandt andet aircondition, alufælge, forlygter med LED-lys, læder på rat og håndbremsegreb, kørecomputer, læselamper, handskerumslys og diverse pynt; fuldautomatisk klimaanlæg koster 7.000 kr. ekstra.

Den opdaterede Ford Fiesta introduceres i den første weekend i januar.