Skoda Octavia er kendt for sin rummelighed, praktiske indretning og lave pris. Og på trods af at fabrikken har givet bilen en opdatering her midt i modellens levetid, er der ikke pillet ved de grundlæggende værdier.
Men der er tilføjet en hel del linjer i udstyrslisten, så man nu kan sammensætte sin Octavia, så den matcher de nyeste biler, hvad angår teknologi og sikkerhed. De mange nyheder er ikke standard og skal derfor tilkøbes enkeltvis. Sætter man kryds ved det hele, mister Octavia en hel del af sin fordel med hensyn til prisen.
LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af Ford Focus, Opel Astra, Skoda Octavia og Toyota Auris
Med hensyn til bilens dimensioner er Octavia stort set uforandret, og der er derfor stadig tale om en ret stor bil.Nødbremse i to tempi
En af nyhederne er en opdateret automatisk nødbremse, der kan bremse bilen ned, hvis man ikke selv har set, at der er forhindringer forude. Alle udgaver af Octavia har den grundlæggende nødbremse som standard. Den kan bremse for biler ved hastigheder op til 50 km/t.
Men der er også en mere avanceret udgave, og med den kan Octavia også bremse for biler på f.eks. motorvej og for fodgængere i byen. Denne avancerede nødbremse er altid koblet sammen med en velfungerende adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til forankørende biler op til topfart.
Pakken koster beskedne 4.600 kr., og hvorfor man ikke har gjort det til standard, og på den måde bragt Octavia i front på det sikkerhedsmæssige område, er en gåde.LÆS OGSÅ: Motors test af Honda Civic Tourer
Udover nødbremsen kan man tilkøbe en velfungerende vejbaneassistent, der fastholder bilen i vognbanen (+ 6.600 kr.), LED-forlygter (+ 14.000 kr.) og en alarm for biler i den blinde vinkel (+ 6.500 kr.). Vil man have alle de nye systemer, skal man således lægge over 32.000 kr. til listeprisen, og så bevæger Octavia sig ud på grænsen af sin naturlige position.
Alligevel peger vi på Octavia 1.0 DSG Style med ovennævnte udstyr som bedste køb i Octavia-familien. Så koster den tæt på 320.000 kr., men så får man også en veludstyret bil med mange finesser. Skal det hellere være den rummelige stationcar, er merprisen 15.000 kr.Et hav af motorer
På motorsiden er der ikke sket alverden endnu, men en ny 1.5-liters benzinmotor er ved at være klar i kulissen og skal sidst på året erstatte den kendte 1.4-liters motor med 150 hk.
I Danmark er det dog den helt lille 1.0-liters trecylindrede motor med 115 hk, der er mest populær, hvis det altså ikke skal være topudgaven med den store to-liters dieselmotor med 150 hk.LÆS OGSÅ: Motors stortest af Peugeot 308
Alle udgaver fås med automatgear i form af dobbeltkoblingsgearet, DSG. Det fungerer også eminent i Skoda Octavia, og da merprisen er nede på 20.000 kr., er det noget, man virkelig bør overveje at tage med. Det løfter køreoplevelsen markant.
Konservativ indretning
Bag rattet opleves Octavia ret uforandret, og i bund og grund er der heller ikke behov for store ændringer. Man sidder godt, har et godt overblik, og materialerne virker lækre og er nydeligt monteret.Men har man tidligere ejet en Skoda, kunne man måske godt drømme om lidt mere fornyelse. Skoda har dog indført helt nye skærme i midterkonsollen, hvor navigationsanlæg, radio og andet godt betjenes. De biler, vi prøvede, havde det største anlæg monteret (+ 22.500 kr.), og her kunne vi glæde os over en enorm skærm, der med dansk tekst og tale gjorde det let at finde rundt i de mange muligheder.
LÆS OGSÅ: Motors stortest af Mazda 3
Lidt synd er det dog, at man har erstattet den gamle drejeknap med små trykknapper, der er svære at finde i farten. Også varme- og ventilationsanlægget er fornyet, og her har man desværre indført en række spejlblanke små knapper. De ser flotte ud, men er nærmest umulige at se, når solen skinner. Det kan Skoda sagtens gøre bedre, og løsningen vidner om, at Octavia nok er fornyet, men at der trods alt har været grænser for, hvor megen energi, der er brugt på sagen.At bilen alligevel samlet set er et godt bud på en velkørende, solid og nyttig familiebil, er der ingen tvivl om. De fleste udgaver af Skoda Octavia må i øvrigt trække op til 1.800 kg. Kommer til Danmark i marts.
TAG TESTEN: Find din nye bil på biler.dk