
Skoda Octavia er kendt for sin rummelighed, praktiske indretning og lave pris. Og på trods af at fabrikken har givet bilen en opdatering her midt i modellens levetid, er der ikke pillet ved de grundlæggende værdier.
Men der er tilføjet en hel del linjer i udstyrslisten, så man nu kan sammensætte sin Octavia, så den matcher de nyeste biler, hvad angår teknologi og sikkerhed. De mange nyheder er ikke standard og skal derfor tilkøbes enkeltvis. Sætter man kryds ved det hele, mister Octavia en hel del af sin fordel med hensyn til prisen.
LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af Ford Focus, Opel Astra, Skoda Octavia og Toyota Auris

Nødbremse i to tempi
En af nyhederne er en opdateret automatisk nødbremse, der kan bremse bilen ned, hvis man ikke selv har set, at der er forhindringer forude. Alle udgaver af Octavia har den grundlæggende nødbremse som standard. Den kan bremse for biler ved hastigheder op til 50 km/t.
Men der er også en mere avanceret udgave, og med den kan Octavia også bremse for biler på f.eks. motorvej og for fodgængere i byen. Denne avancerede nødbremse er altid koblet sammen med en velfungerende adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til forankørende biler op til topfart.

LÆS OGSÅ: Motors test af Honda Civic Tourer
Udover nødbremsen kan man tilkøbe en velfungerende vejbaneassistent, der fastholder bilen i vognbanen (+ 6.600 kr.), LED-forlygter (+ 14.000 kr.) og en alarm for biler i den blinde vinkel (+ 6.500 kr.). Vil man have alle de nye systemer, skal man således lægge over 32.000 kr. til listeprisen, og så bevæger Octavia sig ud på grænsen af sin naturlige position.

Et hav af motorer
På motorsiden er der ikke sket alverden endnu, men en ny 1.5-liters benzinmotor er ved at være klar i kulissen og skal sidst på året erstatte den kendte 1.4-liters motor med 150 hk.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af Peugeot 308
Alle udgaver fås med automatgear i form af dobbeltkoblingsgearet, DSG. Det fungerer også eminent i Skoda Octavia, og da merprisen er nede på 20.000 kr., er det noget, man virkelig bør overveje at tage med. Det løfter køreoplevelsen markant.
Konservativ indretning

Men har man tidligere ejet en Skoda, kunne man måske godt drømme om lidt mere fornyelse. Skoda har dog indført helt nye skærme i midterkonsollen, hvor navigationsanlæg, radio og andet godt betjenes. De biler, vi prøvede, havde det største anlæg monteret (+ 22.500 kr.), og her kunne vi glæde os over en enorm skærm, der med dansk tekst og tale gjorde det let at finde rundt i de mange muligheder.
LÆS OGSÅ: Motors stortest af Mazda 3

At bilen alligevel samlet set er et godt bud på en velkørende, solid og nyttig familiebil, er der ingen tvivl om. De fleste udgaver af Skoda Octavia må i øvrigt trække op til 1.800 kg. Kommer til Danmark i marts.
TAG TESTEN: Find din nye bil på biler.dk