Skoda Octavia - en „octav" op

En nænsom opdatering af Skoda Octavia bringer ny teknologi og mere komfort ind i en af danskernes mest populære biler. Grundprisen forbliver heldigvis lav.

Skoda Octavia.
Forpremiere

Skoda Octavia findes som enten femdørs hatchback (billedet) eller som stationcar. LED-baglygter er standard på de fleste af udgaverne. Foto: Skoda
Skoda Octavia findes som enten femdørs hatchback (billedet) eller som stationcar. LED-baglygter er standard på de fleste af udgaverne. Foto: Skoda
Motor mener: Den nye front viser Skodas nye ansigt med mere markante linjer og – mod merpris – LED-forlygter. Trods ny teknologi fremstår Octavia stadig som et ret konservativt bilvalg med moderate linjer og med mest fokus på at være en praktisk bil.

Skoda Octavia er kendt for sin rummelighed, praktiske indretning og lave pris. Og på trods af at fabrikken har givet bilen en opdatering her midt i modellens levetid, er der ikke pillet ved de grundlæggende værdier.

Men der er tilføjet en hel del linjer i udstyrslisten, så man nu kan sammensætte sin Octavia, så den matcher de nyeste biler, hvad angår teknologi og sikkerhed. De mange nyheder er ikke standard og skal derfor tilkøbes enkeltvis. Sætter man kryds ved det hele, mister Octavia en hel del af sin fordel med hensyn til prisen.

LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af Ford Focus, Opel Astra, Skoda Octavia og Toyota Auris

Faceliftet har ikke kastet nye mål af sig. Skoda Octavia er en rummelig bil med god plads ved bagsædet.
Faceliftet har ikke kastet nye mål af sig. Skoda Octavia er en rummelig bil med god plads ved bagsædet.
Med hensyn til bilens dimensioner er Octavia stort set uforandret, og der er derfor stadig tale om en ret stor bil.

Nødbremse i to tempi

En af nyhederne er en opdateret automatisk nødbremse, der kan bremse bilen ned, hvis man ikke selv har set, at der er forhindringer forude. Alle udgaver af Octavia har den grundlæggende nødbremse som standard. Den kan bremse for biler ved hastigheder op til 50 km/t.

Men der er også en mere avanceret udgave, og med den kan Octavia også bremse for biler på f.eks. motorvej og for fodgængere i byen. Denne avancerede nødbremse er altid koblet sammen med en velfungerende adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til forankørende biler op til topfart.

Instrumentbordet er skabt i lækre materialer, men er også ret konservativt udformet.
Instrumentbordet er skabt i lækre materialer, men er også ret konservativt udformet.
Pakken koster beskedne 4.600 kr., og hvorfor man ikke har gjort det til standard, og på den måde bragt Octavia i front på det sikkerhedsmæssige område, er en gåde.

LÆS OGSÅ: Motors test af Honda Civic Tourer

Udover nødbremsen kan man tilkøbe en velfungerende vejbaneassistent, der fastholder bilen i vognbanen (+ 6.600 kr.), LED-forlygter (+ 14.000 kr.) og en alarm for biler i den blinde vinkel (+ 6.500 kr.). Vil man have alle de nye systemer, skal man således lægge over 32.000 kr. til listeprisen, og så bevæger Octavia sig ud på grænsen af sin naturlige position.

Den største skærm er ekstraudstyr, men byder på mange gode funktioner. Alle menuer kan indstilles på dansk.
Den største skærm er ekstraudstyr, men byder på mange gode funktioner. Alle menuer kan indstilles på dansk.
Alligevel peger vi på Octavia 1.0 DSG Style med ovennævnte udstyr som bedste køb i Octavia-familien. Så koster den tæt på 320.000 kr., men så får man også en veludstyret bil med mange finesser. Skal det hellere være den rummelige stationcar, er merprisen 15.000 kr.

Et hav af motorer

På motorsiden er der ikke sket alverden endnu, men en ny 1.5-liters benzinmotor er ved at være klar i kulissen og skal sidst på året erstatte den kendte 1.4-liters motor med 150 hk.

Som ekstraudstyr (+ 2.400 kr.) fås to USB-stik og et 230 Volt-udtag ved bagsædet.
Som ekstraudstyr (+ 2.400 kr.) fås to USB-stik og et 230 Volt-udtag ved bagsædet.
I Danmark er det dog den helt lille 1.0-liters trecylindrede motor med 115 hk, der er mest populær, hvis det altså ikke skal være topudgaven med den store to-liters dieselmotor med 150 hk.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af Peugeot 308

Alle udgaver fås med automatgear i form af dobbeltkoblingsgearet, DSG. Det fungerer også eminent i Skoda Octavia, og da merprisen er nede på 20.000 kr., er det noget, man virkelig bør overveje at tage med. Det løfter køreoplevelsen markant.

Konservativ indretning

Bagagerummet rummer 590 liter i femdørs-versionen og 610 liter i stationcar-udgaven.
Bagagerummet rummer 590 liter i femdørs-versionen og 610 liter i stationcar-udgaven.
Bag rattet opleves Octavia ret uforandret, og i bund og grund er der heller ikke behov for store ændringer. Man sidder godt, har et godt overblik, og materialerne virker lækre og er nydeligt monteret.

Men har man tidligere ejet en Skoda, kunne man måske godt drømme om lidt mere fornyelse. Skoda har dog indført helt nye skærme i midterkonsollen, hvor navigationsanlæg, radio og andet godt betjenes. De biler, vi prøvede, havde det største anlæg monteret (+ 22.500 kr.), og her kunne vi glæde os over en enorm skærm, der med dansk tekst og tale gjorde det let at finde rundt i de mange muligheder.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af Mazda 3

Fronten er fornyet, og de i alt fire forlygter er placeret skråt i forhold til hinanden og udgør sammen med det store kølergitter det nye look fra Skoda.
Fronten er fornyet, og de i alt fire forlygter er placeret skråt i forhold til hinanden og udgør sammen med det store kølergitter det nye look fra Skoda.
Lidt synd er det dog, at man har erstattet den gamle drejeknap med små trykknapper, der er svære at finde i farten. Også varme- og ventilationsanlægget er fornyet, og her har man desværre indført en række spejlblanke små knapper. De ser flotte ud, men er nærmest umulige at se, når solen skinner. Det kan Skoda sagtens gøre bedre, og løsningen vidner om, at Octavia nok er fornyet, men at der trods alt har været grænser for, hvor megen energi, der er brugt på sagen.

At bilen alligevel samlet set er et godt bud på en velkørende, solid og nyttig familiebil, er der ingen tvivl om. De fleste udgaver af Skoda Octavia må i øvrigt trække op til 1.800 kg. Kommer til Danmark i marts.

TAG TESTEN: Find din nye bil på biler.dk