Skoda Octavia - fornuftig familiebil

Skoda Octavia er endnu større end før og napper de traditionelle firmabiler i haserne. Den teknologiske og kvalitetsmæssige opgradering er omfattende.

Skoda Octavia er en elegant og konservativ bil at se på. Forlygterne skal forestille at være skåret ud i ét stykke.
Forpremiere

Skoda Octavia, der stadig har de klassiske C-formede baglygter, er vokset ni cm i længden til 4,66 meter.
Skoda Octavia, der stadig har de klassiske C-formede baglygter, er vokset ni cm i længden til 4,66 meter.
Motor mener: Skoda Octavia er blevet elegant, men bilen skal først og fremmest vælges for sin total gennemførte snusfornuft og rummelighed.

Skarpskåret, solid, selvsikker og storladen. Tredje generation Skoda Octavia har taget et gevaldigt spring frem og op, når det gælder design, størrelse, teknologi og oplevet kvalitet.

Udseendet er stadig konservativt, men virker vellykket med de særdeles skarpe og rene linjer. Proportionerne er også mere elegante med et lidt mindre udhæng bagtil og en mere coupéagtig bagende.

Skoda Octavia større end VW Golf

Skoda Octavia har en ualmindelig stor bagklap. En stationcar kommer til sommer.
Skoda Octavia har en ualmindelig stor bagklap. En stationcar kommer til sommer.
Den nye Octavia er groet på alle leder og frigør sig for første gang fra akselafstanden på VW Golf, som den deler undervogn med. Octavia er vokset 11 cm i denne afgørende dimension og er her fem cm større end Golf. Alligevel er den nye Octavia lettere end den gamle.

Med sin formidable bagsædeplads og kummefryser-bagagerum er Skoda Octavia en drømmebil for familier med to-tre større børn og tradition for at tage på bilferie eller køre i sommerhus.

Skoda Octavia er oppe at snappe VW Passat i haserne i størrelse. Dermed kan bilen nok lokke folk fra den traditionelle firmabilsklasse til at gå en halv størrelse ned og måske samtidig få råd til at vælge en kraftig motor og ikke mindst hælde meget af bilens lækre ekstraudstyr i.

Alt det nye udstyr fås

Klassisk, nydelig, gedigen og eksemplarisk indrettet. Som tilvalg fås en otte tommer stor berøringsskærm.
Klassisk, nydelig, gedigen og eksemplarisk indrettet. Som tilvalg fås en otte tommer stor berøringsskærm.
Skoda har adgang til alle de nye teknologier, som Volkswagen har udviklet til den såkaldte MQB-platform, og det betyder, at Octavia fås med masser af komfort- og sikkerhedsudstyr, som er helt nye for en Skoda.

Det gælder et radarsystem, der dels får fartpiloten til at holde passende afstand til bilen foran, dels kan bremse automatisk i nødsituationer. Skoda Octavia kan også selv holde sig i vognbanen, aflæse færdselsskilte og advare føreren, hvis hun eller han er træt.

Alt dette er ekstraudstyr, og prisen kendes ikke. Det betyder, at den lille Citigo er bedre klædt på til at undgå bagendepåkørsler, end Octavia er. Derimod bliver ni airbags, bl.a. ved bagsædet, standard i Danmark, og det gør en „multikollisionsbremse” også. Den bremser bilen efter en påkørsel, så bilen ikke kan trille videre og gøre ulykken endnu værre.

Kvalitetsfornemmelsen løftet

Bagsædet byder på masser af plads til voksne eller den langlemmede teenager  både ved knæene og hovedet.
Bagsædet byder på masser af plads til voksne eller den langlemmede teenager både ved knæene og hovedet.
I komfortafdelingen er der bl.a. mulighed for det helt store infotainment-udstyr med otte tommers berøringsskærm, varme i bagsædet, automatisk op- og nedblænding af lyset og automatisk parkeringsfunktion.

I kabinen har kvaliteten af materialerne fået endnu et nøk opad, og instrumenthuset er blevet flottere og renere i stilen. Fralægningsplads ved forsæderne er der kun moderat af, men ellers brillerer bilen med mange af Skodas ”simply clever”-detaljer.

Det gælder f.eks. bundpladen i bagagerummet, der har en pæn side til almindelig bagage og en gummibeklædt til snavsede og våde ting. Og det gælder fastgøringsnet, en særlig plads til sikkerhedsvesten og for den sags skyld den lidt bizarre idé fra Rapid med at anbringe isskraberen bag tankdækslet – længst muligt væk fra førerdøren.

Fremragende lille motor

Det er bilen, hvor man aldrig løber tør for bagageplads  590 liter. Lægges bagsædet ned, er der 1.580 liter.
Det er bilen, hvor man aldrig løber tør for bagageplads 590 liter. Lægges bagsædet ned, er der 1.580 liter.
Helt som sædvanlig er der et omfattende udvalg af motorer, fra begyndelsen fire benzindrevne og fire dieseldrevne. Dertil kan næsten alle fås med den selvskiftende DSG-gearkasse med dobbeltkobling.

Ved præsentationen af den nye Skoda Octavia koncentrerede Motor sig om den helt nye 1.2-benzinmotor i den ”store” udgave med 105 hestekræfter. Det er en fremragende motor; lydsvag, kultiveret og med et solidt bundtræk, så den lille motor uanstrengt trækker den store bil, også op ad bakke og givetvis også med en del bagage.

Skoda tror selv, at 1.4 TSI bliver mere populær, men – afhængig af prisforskel – er der næppe tungtvejende grunde for en dansker at gå højere op.

Det skulle så være til en diesel, mest oplagt den nye 1.6 TDI Greenline med 110 hestekræfter og 30,3 km pr. liter.

Dynamisk kørestil

Uanset motor kører Octavia eksemplarisk og mere dynamisk, end det store karrosseri ellers antyder. Komforten er også upåklagelig, både når det gælder undervogn og støjniveau i kabinen.

De to største motorer er kombineret med en mere avanceret (og tungere) multilink bagaksel, men man skal godt nok mærke ekstremt efter for at fornemme en forskel til den standardmæssige compoundaksel.

Prisen skylder Skoda os stadig at finde frem til. Motor anslår, at billigste version kommer til at koste 210.000-220.000 kr.

Garantien bliver kun Skodas sædvanlige to år. Den forrige Octavia blev ellers i lange perioder solgt med fire års garanti, men den indbyggede tryghed følger ikke automatisk med den nye generation.