Motor mener: Skoda Rapid er en klassisk Skoda med masser af kubik for kronerne og helt uden dikkedarer. Men Rapid er et skridt baglæns i oplevet kvalitet.
Skoda Rapid har masser af kubik. Og langt de fleste er anbragt bagude. Skoda vender tilbage til basis ved at tilbyde en ny model, der svulmer af kubikcentimeter i bagagerummet og cm ved bagsædet.
Skoda Rapid skal sælges på klassiske Skoda-dyder som rummelighed og lav pris, og mens Rapid stort set er på størrelse med den nuværende Octavia, bliver prisen en mellemting mellem Octavia og den mindre Fabia, lover Skoda uden at have priserne helt på plads. Motor anslår en fra-pris på 175.000 kr.
Skoda Rapid er et fornuftskøb
Dermed er der lagt op til et udpræget fornuftkøb. Det lægger Skoda heller ikke skjul på, og det passer godt med Motors første oplevelse af bilen.
Rapid er en no nonsens-bil, der på anstændig vis opfylder et basalt og kørselsbehov på sikker vis for en familie med plads til to-tre større børn og masser af bagage.
Det er ikke bilen til folk, der kører på ferie i Sydfrankrig, erklærer Skoda selv.
Skoda Rapids dyder findes bagtil
Det enorme bagagerum på 550 liter kan sluge en hvilken som helst bagage, og den store akselafstand på 2,60 meter giver masser af benplads til selv meget lange teenagere.
Sidstnævnte vil dog muligvis få problemer med loftshøjden, der trods lav siddeposition kun er medium, og sætter man tre af slagsen (teenagere, altså) ind på bagsædet, vil de gnubbe skuldre, for Skoda Rapid er ret smal. Det mærkes til dels også foran.
De lidt specielle dimensioner er en konsekvens af, at Rapid står på en Fabia-undervogn, der er strakt gevaldigt i længden (+15 cm akselafstand), men kun en smule i bredde og sporvidde.
Praktiske detaljer i kabinen på Skoda Rapid
Det praktiske betones også af god fralægsplads i kabinen og hele 19 "simply clever-funktioner – en masse små nyttige hverdags-detaljer. Det gælder affaldsspand i dørene, isskraber anbragt ved brændstofdækslet og muligheden for en vendbar bagagerumsmåtte med pænt stof på den ene side og praktisk plast til snavsede ting på den anden.
Sikkerhedsudstyret omfatter det forventelige, men Skoda bliver uklar i mælet, når man spørger, om firmaet er gået efter fire eller fem stjerner i kollisionstest. Om aircondition bliver standard, afhænger af de forestående prisforhandlinger.
Ved førerpladsen ses og mærkes flere steder, at der er tale om en billigbil. Mange plastoverflader er knaldhårde, og beklædning i døre og materialet på rattet skal forestille læder, men er plast. Her er vi klart under niveauet i den nuværende Octavia, selv om knapper og instrumenthus er i den sædvanlige standard.
Med til at holde prisen nede er dog især anvendelsen af den gamle Fabia-platform i stedet for den nye Golf/Octavia-arkitektur. Udviklingsomkostningerne er afskrevet, værktøjerne betalt og komponenterne er billigere.
Ikke klar til ny teknologi
Det betyder også, at Rapid stort set har fraskrevet sig muligheden for alle de nye teknologier inden for sikkerhed, komfort og infotainment, som nu dukker op i Golf og co. Motorerne er også de gamle, der bestemt ikke fejler noget, og har nogle pæne forbrugstal.
Strækningen af Fabia-undervognen er nok medvirkende til, at Rapid kører mere godmodigt end dynamisk for slet ikke at sige sportsligt, men det vil næppe tælle negativt for målgruppen, som kan glæde sig over fin lydkomfort og god kørekomfort, hvis man afholder sig fra kombinationen af 16 tommer fælge og hullede veje.
Den mindste benzinmotor i det danske program, 1.2 TSI med fire cylindre og 86 hestekræfter, er et glimrende valg til Rapid. Selv om Rapid er møntet på de prisbevidste, vil Skoda i Danmark også have den fine og smådyre 1.4 TSI med syvtrins dobbeltkoblingsgear i programmet.
Skoda forventer at sælge 1.000 næste år efter lanceringen omkring februar.