
Skoda Rapid har masser af kubik. Og langt de fleste er anbragt bagude. Skoda vender tilbage til basis ved at tilbyde en ny model, der svulmer af kubikcentimeter i bagagerummet og cm ved bagsædet.
Skoda Rapid skal sælges på klassiske Skoda-dyder som rummelighed og lav pris, og mens Rapid stort set er på størrelse med den nuværende Octavia, bliver prisen en mellemting mellem Octavia og den mindre Fabia, lover Skoda uden at have priserne helt på plads. Motor anslår en fra-pris på 175.000 kr.
Skoda Rapid er et fornuftskøb

Rapid er en no nonsens-bil, der på anstændig vis opfylder et basalt og kørselsbehov på sikker vis for en familie med plads til to-tre større børn og masser af bagage.
Det er ikke bilen til folk, der kører på ferie i Sydfrankrig, erklærer Skoda selv.
Skoda Rapids dyder findes bagtil
Det enorme bagagerum på 550 liter kan sluge en hvilken som helst bagage, og den store akselafstand på 2,60 meter giver masser af benplads til selv meget lange teenagere.

De lidt specielle dimensioner er en konsekvens af, at Rapid står på en Fabia-undervogn, der er strakt gevaldigt i længden (+15 cm akselafstand), men kun en smule i bredde og sporvidde.
Praktiske detaljer i kabinen på Skoda Rapid
Det praktiske betones også af god fralægsplads i kabinen og hele 19 "simply clever-funktioner – en masse små nyttige hverdags-detaljer. Det gælder affaldsspand i dørene, isskraber anbragt ved brændstofdækslet og muligheden for en vendbar bagagerumsmåtte med pænt stof på den ene side og praktisk plast til snavsede ting på den anden.

Ved førerpladsen ses og mærkes flere steder, at der er tale om en billigbil. Mange plastoverflader er knaldhårde, og beklædning i døre og materialet på rattet skal forestille læder, men er plast. Her er vi klart under niveauet i den nuværende Octavia, selv om knapper og instrumenthus er i den sædvanlige standard.
Med til at holde prisen nede er dog især anvendelsen af den gamle Fabia-platform i stedet for den nye Golf/Octavia-arkitektur. Udviklingsomkostningerne er afskrevet, værktøjerne betalt og komponenterne er billigere.
Ikke klar til ny teknologi

Strækningen af Fabia-undervognen er nok medvirkende til, at Rapid kører mere godmodigt end dynamisk for slet ikke at sige sportsligt, men det vil næppe tælle negativt for målgruppen, som kan glæde sig over fin lydkomfort og god kørekomfort, hvis man afholder sig fra kombinationen af 16 tommer fælge og hullede veje.

Skoda forventer at sælge 1.000 næste år efter lanceringen omkring februar.