Skoda Superb genoplives

Normalt er de største modeller et udstillingsvindue for et bilmærkes bedste formåen. Det gælder dog ikke for Skoda Superb, der mest af alt byder på god plads.

Skoda Superb har fået det nye look med nyt logo og den typiske front, der kendes fra såvel Rapid som Octavia.
Forpremiere

Skoda Superb kommer både som stor stationcar med elektrisk betjent bagklap og som femdørs hatchback med en smart todelt bagklap.
Skoda Superb kommer både som stor stationcar med elektrisk betjent bagklap og som femdørs hatchback med en smart todelt bagklap.
Motor mener: Nye motorer og et mikroskopisk facelift skal igen bringe Skoda Superb ind i kampen om kunderne til store de biler. Men det bliver svært, for alderen trykker, og Superb har samlet set svært ved at hamle op med konkurrenterne.

Det kræver et skarpt øje at se forskel på den gamle og den nye Skoda Superb. Et nyt logo, LED-lygter for og bag samt en redesignet bagende er de områder, hvor man lettest kan se forskellen.

Inde i kabinen er forskellene endnu mindre, mens der under motorhjelmen er sket en hel del i form af nye motorer på både benzin- og dieselsiden.

Masser af plads i Skoda Superb

Vælger man udgaverne med xenon-forlygter, får man også nye, smarte LED-kørelyslygter med i købet.
Vælger man udgaverne med xenon-forlygter, får man også nye, smarte LED-kørelyslygter med i købet.
De små ændringer betyder til gengæld, at Skoda Superb nu som før er klassens suverænt største bil. Med en akselafstand på 2,76 meter er der kolossal god plads ved bagsædet, ligesom bagagerummet må betegnes som nærmest enormt.

Det gør den nye Superb yderst velegnet til dem, der ofte kører med voksne på bagsædet, ligesom taxi-branchen i høj grad kan nyde godt af den rummelige kabine.

Læs Motor test af Skoda Superb her

Superb kommer fortsat i to karrosseriversioner som enten stationcar eller som femdørs hatchback med en smart bagklap, der kan åbnes enten over eller under bagklappen. Det er godt tænkt.

Skoda Superb får helt nye motorer

Instrumentbordet i Skoda Superb er ikke meget forskelligt fra forgængerens. Rattet er nydesignet, men ikke så avanceret som hos f.eks. VW Golf.
Instrumentbordet i Skoda Superb er ikke meget forskelligt fra forgængerens. Rattet er nydesignet, men ikke så avanceret som hos f.eks. VW Golf.
Skoda Superb følger fornyelsen inden for VW-koncernen, hvad angår motorer og gearkasser. Det betyder, at hele motorprogrammet er fornyet med helt nye motorkonstruktioner, der dog til forveksling har navne som de gamle, men hvor særligt forbruget er dæmpet betydeligt.

Fire benzinmotorer og tre dieselmotorer udgør programmet, der for de største versioner også byder på firehjulstræk som en mulighed. Den selvskiftende DSG-gearkasse fås til de fleste versioner.

Vi har prøvet både mindste benzinmotor og mindste dieseludgave, og de leverer et meget komfortabelt køreindtryk, mens kræfterne ved accelerationer naturligvis ikke er voldsomme. Men de går an, og vil man blot have en stor og økonomisk bil, er de begge et godt valg.

De øvrige motorer er både kraftigere og dyrere, og her er vores erfaring fra de øvrige biler fra VW-koncernen, som kører med samme motorer, at man ikke rigtig kan vælge forkert. Her er det et spørgsmål om økonomi og behov.

Skoda Superb føles ikke helt ny

Skoda Superb er kendt for sin gode benplads ved bagsædet. På det område skuffer denne nye udgave bestemt ikke.
Skoda Superb er kendt for sin gode benplads ved bagsædet. På det område skuffer denne nye udgave bestemt ikke.
Skoda betegner selv sin nye Superb som et stort fremskidt, men det er noget af en tilsnigelse. Nok er motorprogrammet ændret, men bag rattet forbløffes man over den manglende mulighed for moderne hjælpesystemet som f.eks. automatisk nødbremse, fartpilot, der selv kan holde afstand til de forankørende, advarsel for biler i det blinde felt og så fremdeles. Det fås ellers til den mindre Skoda Octavia.

Læs Motors test af Skoda Octavia her

Det eneste nye, Superb kan byde på i den afdeling, er en træthedsalarm, der advarer føreren, hvis han eller hun er ved at falde i søvn. Det er ikke godt nok i en så stor og dyr bil anno 2013.

Køreegenskaberne er helt klart til den komfortable side med bløde vuggende bevægelser, når man kører stærkt gennem sving og kurver. Her mærker man, at Superb er skabt til at køre lige ud på de store tyske motorveje. Det er den til gengæld også fremragende til. I det hele taget er komforten på et højt niveau.

Priserne kan skabe interessen

Bagagerummet rummer 633 liter i stationcarudgaven og kun 595 liter i Twindoor-udgaven.
Bagagerummet rummer 633 liter i stationcarudgaven og kun 595 liter i Twindoor-udgaven.
Det skal blive spændende at se, om den danske importør har fået vredet armen godt rundt på fabrikken, når Skoda Superb skal introduceres til efteråret. Priserne er altafgørende i dette segment, og kan Superb slå en sekser, hvad det angår, vil mange nok lade sig friste af bilens gode pladsforhold.

I så fald kan man glæde sig over en rummelig og komfortabel bil i en klasse, hvor konkurrenterne nok har mere at byde på, men hvor de også koster en hel del mere. På den måde kan Superb blive en yderst interessant bil i Danmark. Vi gætter på en startpris på omkring 275.000 kroner.