
Det kræver et skarpt øje at se forskel på den gamle og den nye Skoda Superb. Et nyt logo, LED-lygter for og bag samt en redesignet bagende er de områder, hvor man lettest kan se forskellen.
Inde i kabinen er forskellene endnu mindre, mens der under motorhjelmen er sket en hel del i form af nye motorer på både benzin- og dieselsiden.
Masser af plads i Skoda Superb

Det gør den nye Superb yderst velegnet til dem, der ofte kører med voksne på bagsædet, ligesom taxi-branchen i høj grad kan nyde godt af den rummelige kabine.
Læs Motor test af Skoda Superb her
Superb kommer fortsat i to karrosseriversioner som enten stationcar eller som femdørs hatchback med en smart bagklap, der kan åbnes enten over eller under bagklappen. Det er godt tænkt.
Skoda Superb får helt nye motorer

Fire benzinmotorer og tre dieselmotorer udgør programmet, der for de største versioner også byder på firehjulstræk som en mulighed. Den selvskiftende DSG-gearkasse fås til de fleste versioner.
Vi har prøvet både mindste benzinmotor og mindste dieseludgave, og de leverer et meget komfortabelt køreindtryk, mens kræfterne ved accelerationer naturligvis ikke er voldsomme. Men de går an, og vil man blot have en stor og økonomisk bil, er de begge et godt valg.
De øvrige motorer er både kraftigere og dyrere, og her er vores erfaring fra de øvrige biler fra VW-koncernen, som kører med samme motorer, at man ikke rigtig kan vælge forkert. Her er det et spørgsmål om økonomi og behov.
Skoda Superb føles ikke helt ny

Læs Motors test af Skoda Octavia her
Det eneste nye, Superb kan byde på i den afdeling, er en træthedsalarm, der advarer føreren, hvis han eller hun er ved at falde i søvn. Det er ikke godt nok i en så stor og dyr bil anno 2013.
Køreegenskaberne er helt klart til den komfortable side med bløde vuggende bevægelser, når man kører stærkt gennem sving og kurver. Her mærker man, at Superb er skabt til at køre lige ud på de store tyske motorveje. Det er den til gengæld også fremragende til. I det hele taget er komforten på et højt niveau.
Priserne kan skabe interessen

I så fald kan man glæde sig over en rummelig og komfortabel bil i en klasse, hvor konkurrenterne nok har mere at byde på, men hvor de også koster en hel del mere. På den måde kan Superb blive en yderst interessant bil i Danmark. Vi gætter på en startpris på omkring 275.000 kroner.