Små forbedringer i Toyota Avensis

Toyota har givet den populære store mellemklassebil Avensis en opdatering, både visuelt og teknisk. Det er ikke en revolution, men små forbedringer til en velfungerende bil.

Små visuelle og tekniske forbedringer gør Toyota Avensis endnu bedre.
Forpremiere

Bagfra kan man ikke se den store forskel. På stationcarudgaven er kun lygteglasset anderledes. Vælger man den firedørs sedan, så er der tillige kommet en kromliste på bagklappen.
Bagfra kan man ikke se den store forskel. På stationcarudgaven er kun lygteglasset anderledes. Vælger man den firedørs sedan, så er der tillige kommet en kromliste på bagklappen.
Motor mener: Designet er blevet lidt smartere, men den største forandring er det velfungerende Touch multimediesystem.

Det kan være svært, at gøre en god bil bedre. Men det er på mange områder lykkedes for Toyota med  faceliftet af Avensis.

Der er tale om en omfattende ansigtsløftning, hvor både forlygternes form, kølergrill og kofangeren har fået et helt nyt designsprog. Den er blevet mere frisk at se på, dog uden at være lige så vovet som f.eks. Opel Insignia.

Bagenden er nærmest uændret, her er det kun baglygterne, som har fået et nyt design, og så er der kommet en kromliste på sedanmodellen. Herhjemme er det stationcaren, der er den mest populære. Den større bagende gør modellen mere praktisk, og takket være et bagagenet bag bagsæderne kan man forsvarligt laste bagagerummet helt op.

Kabinen har fået nye materialer, men løftet i kvalitet er ikke mærkbart, da det i forvejen var på et højt niveau. Mere spændende er Touch-skærmen i midterkonsollen.
Kabinen har fået nye materialer, men løftet i kvalitet er ikke mærkbart, da det i forvejen var på et højt niveau. Mere spændende er Touch-skærmen i midterkonsollen.
Ud over nyt frontdesign, så har Toyota fokuseret på at ændre køreegenskaberne, optimere deres motorer, øge kvalitetsfornemmelsen i kabinen og sænket støjniveauet.

De sidste to områder virker lidt som navlepilleri, da Avensis i forvejen hører til blandt de bedste i kvalitetsfornemmelse og støjniveau. Men der er kommet mere isoleringsmateriale mellem motorrummet og kabinen, og gulvtæppet har tillige fået mere lyddæmpende materiale.

Dermed er Avensis fortsat en behagelig støjsvag bil at befinde sig i, hvis man kører mange kilometer.

Så er ændringerne i affjedringen mere mærkbar. Toyota har ændret støddæmperkarakteristikken og styretøjet, og så har de gjort den bagerste krængningsstabillisator en millimeter tykkere.

Den faceliftede version kendes lettest forfra, hvor designet er blevet mere spændende at se på. Ifølge Toyota vil kommende modeller få samme form for kølergrill og lygtedesign.
Den faceliftede version kendes lettest forfra, hvor designet er blevet mere spændende at se på. Ifølge Toyota vil kommende modeller få samme form for kølergrill og lygtedesign.
Umiddelbart er styretøjet blevet mere direkte og engagerende, og selvom Toyota påstår, at både affjedringskomforten og de dynamiske egenskaber er forbedret, så virkede det på testbilerne mest, som om de havde satset mere på dynamik end på komfort.

Det vil ærgre nogle bilister, da Avensis netop udmærker ved at være en god langtursbil, hvor der er satset på komfort og stressfri køreegenskaber. Men en endelig vurdering af affjedringen må vente, til vi prøver bilen under hjemlige forhold.

Hidtil har benzinmotorerne været mest populære i Danmark, men det kan ændre sig med en ny forbedret basis-dieselmotor.

En ny mindre turbolader betyder, at motoren trækker bedre ved lave omdrejninger, men den trækker stadig ikke lige så godt som eksempelvis VWs dieselmotorer.

Instrumenterne er ikke ændret. Og desværre er det stadig lidt svært at aflæse de lave hastigheder.
Instrumenterne er ikke ændret. Og desværre er det stadig lidt svært at aflæse de lave hastigheder.
2-liters motoren har nu 124 hk og kører nu 22,2 km/l, det svarer til et CO2 udslip på 119 gram pr. kilometer, et fald på 20 gram fra 139 gram før faceliftet. Motoren er stille under kørslen og trækker behageligt både ved landevejs- og motorvejskørsel.

Der findes yderligere to dieselmotorer, der begge, som før faceliftet, er på 2.2 liter og yder henholdsvis 150 og 177 hk. Den kraftigste variant har NOx-filter, mens det er tilvalg på 150-grams udgaven. Ønsker man automatgear og dieselmotor, er det kun muligt på de to kraftigste udgaver.

Du kan også vælge automatgear til benzinmotorerne. Her er det ligeledes kun de to kraftigste på 1.8- og 2.0-liter. En lille spidsfindighed er, at det ikke er et traditionelt automatgear på benzinvarianterne, men et såkaldt milliongear med trinløse udvekslinger.

Benzinmotorerne er heller ikke ændret, og her kan man vælge mellem 1.6 (115 hk), 1.8 (147 hk) og 2.0 (152 hk). Her kan det undre, at Toyota som de andre japanske bilfabrikker undlader at bruge mindre turboladede motorer. Ligesom en hybridvariant glimrer ved sit fravær i forbindelse med faceliftet. Det forventes først i næste generation Avensis.

Der er fortsat to karrosserivarianter, hvor vi herhjemme primært vælger stationcarudgaven. Da der ikke er ændret grundlæggende på konstruktionen, er her fortsat god plads både på for- og bagsædet. På bagsædet er der stadig god benplads ved den midterste plads takket været det flade gulv.

De smarte skinner til fastgøring af bagage er først standard på T3-udstyrsvarianten.
De smarte skinner til fastgøring af bagage er først standard på T3-udstyrsvarianten.
Bagagerummet er fortsat 543 liter, hvilket er rigeligt til de fleste ejere. Dertil kommer, at Toyota holder fast i det lodrette bagagenet mellem bagagerum og kabinen.

Udstyrsvarianter kaldes fremover T1, T2, T3 og T4, ligesom på den mindre Yaris. T1 er basisudgaven med aircondition, sædevarme og elruder.

T2 har klimaanlæg, bluetooth, regnsensor og bliver ligeledes solgt i en T2 Touch-udgave med Toyotas nye interaktive anlæg. Touch har ud over bluetooth håndfri tale også mulighed for styring af musik fra mobiltelefonen og et bakkamera. Dertil kommer fartpilot.

T3 og T4 er luksusvarianter med henholdsvis alcantara- og lædersæder. Dertil kommer nøglefri betjening, xenonlygter og større fælge.

Har modellen Touch, kan man for en merpris på 6.000 kr. opgradere til Touch Go, der også har navigation med dansk tale. For yderligere 1.200 kr. kan man vælge Touch Go Plus-systemet, der ud over navigation også kan oplæse e-mails, har kalender og har avanceret stemmegenkendelse.

Touch-multimediasystemet fungerer ganske enkelt genialt. Især Go-modellen til en merpris på 6.000 kr. med dansktalende navigation.
Touch-multimediasystemet fungerer ganske enkelt genialt. Især Go-modellen til en merpris på 6.000 kr. med dansktalende navigation.
Kortene i navigationsanlægget opdateres hvert halve år og er p.t. gratis. Men Toyota vil ikke fortælle, hvor længe denne praksis holder ved.

Priserne er stort set uændret i forhold til modellerne før faceliftet, og dermed starter priserne lige under 300.000 kr. og er på 370.000 kr. for den mest populære modelvariant 1.8 T2 Touch.

Men i denne bilstørrelse må man ikke købe en bil uden at få en markant rabat. Hvor meget afhænger af forhandlerne, men kan man dokumentere, at bilen også bruges til firmakørsel, så er der omkring 50-60.000 kr. at hente.