
Det kan være svært, at gøre en god bil bedre. Men det er på mange områder lykkedes for Toyota med faceliftet af Avensis.
Der er tale om en omfattende ansigtsløftning, hvor både forlygternes form, kølergrill og kofangeren har fået et helt nyt designsprog. Den er blevet mere frisk at se på, dog uden at være lige så vovet som f.eks. Opel Insignia.
Bagenden er nærmest uændret, her er det kun baglygterne, som har fået et nyt design, og så er der kommet en kromliste på sedanmodellen. Herhjemme er det stationcaren, der er den mest populære. Den større bagende gør modellen mere praktisk, og takket være et bagagenet bag bagsæderne kan man forsvarligt laste bagagerummet helt op.

De sidste to områder virker lidt som navlepilleri, da Avensis i forvejen hører til blandt de bedste i kvalitetsfornemmelse og støjniveau. Men der er kommet mere isoleringsmateriale mellem motorrummet og kabinen, og gulvtæppet har tillige fået mere lyddæmpende materiale.
Dermed er Avensis fortsat en behagelig støjsvag bil at befinde sig i, hvis man kører mange kilometer.
Så er ændringerne i affjedringen mere mærkbar. Toyota har ændret støddæmperkarakteristikken og styretøjet, og så har de gjort den bagerste krængningsstabillisator en millimeter tykkere.

Det vil ærgre nogle bilister, da Avensis netop udmærker ved at være en god langtursbil, hvor der er satset på komfort og stressfri køreegenskaber. Men en endelig vurdering af affjedringen må vente, til vi prøver bilen under hjemlige forhold.
Hidtil har benzinmotorerne været mest populære i Danmark, men det kan ændre sig med en ny forbedret basis-dieselmotor.
En ny mindre turbolader betyder, at motoren trækker bedre ved lave omdrejninger, men den trækker stadig ikke lige så godt som eksempelvis VWs dieselmotorer.

Der findes yderligere to dieselmotorer, der begge, som før faceliftet, er på 2.2 liter og yder henholdsvis 150 og 177 hk. Den kraftigste variant har NOx-filter, mens det er tilvalg på 150-grams udgaven. Ønsker man automatgear og dieselmotor, er det kun muligt på de to kraftigste udgaver.
Du kan også vælge automatgear til benzinmotorerne. Her er det ligeledes kun de to kraftigste på 1.8- og 2.0-liter. En lille spidsfindighed er, at det ikke er et traditionelt automatgear på benzinvarianterne, men et såkaldt milliongear med trinløse udvekslinger.
Benzinmotorerne er heller ikke ændret, og her kan man vælge mellem 1.6 (115 hk), 1.8 (147 hk) og 2.0 (152 hk). Her kan det undre, at Toyota som de andre japanske bilfabrikker undlader at bruge mindre turboladede motorer. Ligesom en hybridvariant glimrer ved sit fravær i forbindelse med faceliftet. Det forventes først i næste generation Avensis.
Der er fortsat to karrosserivarianter, hvor vi herhjemme primært vælger stationcarudgaven. Da der ikke er ændret grundlæggende på konstruktionen, er her fortsat god plads både på for- og bagsædet. På bagsædet er der stadig god benplads ved den midterste plads takket været det flade gulv.

Udstyrsvarianter kaldes fremover T1, T2, T3 og T4, ligesom på den mindre Yaris. T1 er basisudgaven med aircondition, sædevarme og elruder.
T2 har klimaanlæg, bluetooth, regnsensor og bliver ligeledes solgt i en T2 Touch-udgave med Toyotas nye interaktive anlæg. Touch har ud over bluetooth håndfri tale også mulighed for styring af musik fra mobiltelefonen og et bakkamera. Dertil kommer fartpilot.
T3 og T4 er luksusvarianter med henholdsvis alcantara- og lædersæder. Dertil kommer nøglefri betjening, xenonlygter og større fælge.
Har modellen Touch, kan man for en merpris på 6.000 kr. opgradere til Touch Go, der også har navigation med dansk tale. For yderligere 1.200 kr. kan man vælge Touch Go Plus-systemet, der ud over navigation også kan oplæse e-mails, har kalender og har avanceret stemmegenkendelse.

Priserne er stort set uændret i forhold til modellerne før faceliftet, og dermed starter priserne lige under 300.000 kr. og er på 370.000 kr. for den mest populære modelvariant 1.8 T2 Touch.
Men i denne bilstørrelse må man ikke købe en bil uden at få en markant rabat. Hvor meget afhænger af forhandlerne, men kan man dokumentere, at bilen også bruges til firmakørsel, så er der omkring 50-60.000 kr. at hente.