Der er godt nyt til de bløde trafikanter. Nye biler bliver stadig bedre til selv at bremse for både cyklister og fodgængere. Også om natten og i nedsat sigtbarhed. Det viser årets tredje test fra Euro NCAP, der tester sikkerheden i nye biler.
Euro NCAP har de senere år løbende skærpet kravene til de nye sikkerhedssystemer som automatisk nødbremse (AEB), der siden årsskiftet også har skullet kunne genkende og selv bremse for netop cyklister både dag og nat.
Som efterårets første Euro NCAP-test viser, er det dog ikke alle biler, der gør det lige godt. Fire biler, Audi A6, VW Touareg, Ford Tourneo Connect og Suzuki Jimny, er med i den aktuelle test, hvor sidstnævnte skiller sig mest ud med et skuffende resultat. Bare tre Euro NCAP-stjerner bliver det til for den lille firehjulstrækker, hvilket er årets hidtil ringeste.
Den lille offroader har ellers stort set alle de nye sikkerhedssystemer som standard. Systemerne er bare ikke gode nok. Eksempelvis kan nødbremsen ikke bremse på overbevisende vis for cyklister, og den virker heller ikke i mørke.
Dertil kommer, at Suzuki Jimny har en ringe kollisionssikkerhed og meget dårlige hovedstøtter, der ikke mindsker risikoen for piskesmældsskader. I førersiden pustede airbaggen sig ikke tilstrækkeligt op, hvorfor testdukkens hoved ramte ratstammen.
”Suzuki skal have ros for at have gjort sikkerhedssystemerne i Jimny til standard og ikke noget, der skal tilvælges. Men at kvaliteten ikke er bedre, og at den generelle sikkerhed er så ringe, viser, at Suzuki ikke har arbejdet seriøst med sikkerheden. Det bør Suzuki kunne gøre bedre, og de bør derfor arbejde på at gøre bilerne mere sikre, inden modellen kommer til Danmark næste forår,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.
Mens Suzuki Jimny altså bliver sendt i skammekrogen, er der fem overbevisende Euro NCAP-stjerner til Audi A6 og VW Touareg. De to tyskere har begge et tårnhøjt sikkerhedsniveau, med alle de nye sikkerhedssystemer som standard. Resultatet betyder, at de to biler får et sikkerhedsfradrag, så prisen i sidste ende bør falde med 12.000 kr. FDM vil nu holde øje med, at det så også sker til gavn for kommende bilkøbere.
”Der er ikke mange fingre at sætte på sikkerheden på Audi A6 og VW Touareg. Det skulle da lige være den høje vægt, der gør, at især VW Touareg får nogle knubs, når den testes mod sin egen vægt,” siger Søren W. Rasmussen.
Til testens fjerde bil, Ford Tourneo Connect, er der fire Euro NCAP-stjerner. Bilen er oprindeligt en varevogn, men her testet med sæder som en personbil.