Sommerdæktest: SUV-dæk med godt bid

Vejgrebet fejler ikke noget, viser første store test af 17-tommer sommerdæk til de populære SUV-modeller. Også de store, hurtige 18-tommerdæk er blevet markant bedre.

Pressemeddelelse

Det har de seneste år været svært at komme uden om SUV-modellerne. De populære biler har længe toppet salgslisterne, og det afspejler sig også i FDMs store sommerdæktest, der i år går et par størrelser op med den første test af dæk i både 17 (235/55) og 18 (225/40) tommer. 
 
Set med danske bilistbriller gør det dog ikke årets sommerdæktest mindre interessant. Tværtimod. Også herhjemme har SUV- og crossover-modeller nemlig været den suverænt mest solgte bilklasse de senere år. Af de 12 testede 17-tommerdæk klarer de fire sig godt, mens syv klarer sig til bedømmelsen ’tilfredsstillende’. Et enkelt dæk dumper. 
 
”Trenden med store dæk har også ramt de populære SUV’er, og det er forklaringen på, at vi har valgt at teste dæk i denne størrelse. Overordnet klarer dækkene sig godt med gode bremseegenskaber på både tør og, nok så vigtigt, våd vej,” siger FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen, og tilføjer:
 
”Mere væsentligt viste testen, at stort set alle 12 dæk klarer sig bedre på næsten alle parametre end de dæk, vi testede sidste år til varevogne og minibusser. Dem passer 17-tommerdækkene også til. Selv slidstyrken er næsten lige så god. Derfor er de et både bedre og mere sikkert alternativ til de store kassebiler.” 
 
Også testens 18-tommerdæk er blevet en populær størrelse på de danske veje. Det er dæk, som gerne vil se hurtige ud og udmærker sig med mere sportslige egenskaber. Derfor går de ofte under betegnelsen UHP, Ultra High Performance. Det er dæk, der typisk er standard på biler som BMW 3-serie, Mercedes-Benz C-klasse og VW Golf GTI. 
 
”Det er en dækstørrelse, hvor producenterne virkelig har formået at oppe sig. Hvor dækket her tidligere næsten udelukkende var kendetegnet ved gode egenskaber på tør vej, viser testen, at det nu er lykkedes for producenterne at forbedre egenskaberne generelt. Det betyder, at disse dæk nu også klarer sig godt på våd vej, samtidig med at det har fået en bedre slidstyrke og lav rullemodstand,” siger Søren W. Rasmussen.
 
Også blandt de 16 testede 18-tommerdæk dumper et enkelt dæk, mens 11 får bedømmelsen ’tilfredsstillende’ og fire udmærkelsen ’god’. Nærlæser man resultaterne, er der dog stadig forskel på dækkene. Derfor anbefaler FDM, at man ser sig godt for, så man finder det dæk, der har de egenskaber, der passer én bedst.

Hent billede 1

Hent billede 2