SsangYong XLV - SUV med super plads

SsangYong udvider programmet med XLV, der er en Luvi med ekstra meget bagageplads. Moderne sikkerhedsudstyr er på vej.

SsangYong XLV.
Forpremiere

Ssangyong XLV er identisk med Luvi til og med bagdøren. Bagpartiet, der er forlænget 25 cm, har fået sit eget design. Foto: Torben Arent, FDM
Ssangyong XLV er identisk med Luvi til og med bagdøren. Bagpartiet, der er forlænget 25 cm, har fået sit eget design. Foto: Torben Arent, FDM
Motor mener: Det store bagagerum gør bilen unik for de, der har brug for plads. Og godt at se at sikkerheden snart forbedres. Vent på den forbedrede udgave.

Det må være verdens mest fortænkte bilforkortelse. Navnet på SsangYongs nyeste model, XLV, betyder ifølge samme mærke eXciting smart Lifestyle Vehicle.

SsangYong kunne også bare have kaldt bilen Luvi XL. For det er det, den er: en Luvi med ekstra stort bagagerum. Hverken mere eller mindre. Men det er også helt fint.

LÆS OGSÅ: Test af SsangYong Luvi

Mens Luvi i størrelse m.m. er en direkte konkurrent til Suzuki Vitara, er XLV mere unik og har ingen direkte konkurrent med sit enorme bagagerum. Det er på hele 720 liter inklusive pladsen i et „kælderrum”. Med bagsædet lagt ned, er der plads til 1.440 liter.

Førerpladsen, her i topudgaven, er ganske velordnet med fornuftig fralægningsplads.
Førerpladsen, her i topudgaven, er ganske velordnet med fornuftig fralægningsplads.
Bagagepladsen er opnået ved at forlænge bilen 25 cm bagtil. Akselafstanden er den samme. Og alt andet – undtagen designet af bagpartiet – er helt ens på Luvi og XLV. Det gælder også bagdørene, som er genbrugt på den forlængede udgave.

Gammeldags automatgear

Luvi og XLV er kompakte SUV-modeller, som er ganske tilforladelige biler uden at være noget slagtilbud, mærkets ukendte status taget i betragtning.

En styrke ved XLV er, at der er stort set frit valg i kombination af benzin/diesel, manuelt/automatisk gear og 2-hjulstræk/4-hjulstræk.
Firehjulstræk koster 35.000 kr. ekstra, mens automatgear har en merpris på 30.000 kr. på benzinmodellen, men hele 48.000 kr. i dieselen.

LÆS OGSÅ: Motors test af Suzuki Vitara - prisbillig modebil

Automatgearet er nemlig gammeldags i den forstand, at det sluger meget brændstof, særligt i kombination med diesel. Her forringes den officielle brændstoføkonomi med automatgear fra 23,8 til 18,2 km pr. liter (forhjulstræk).

XLV mangler – som Luvi – moderne sikkerhedsudstyr, men det bliver der snart ændret på. Automatisk nødbremse bliver standard på begge modeller fra omkring årsskiftet. Desuden kan en pakke med vognbaneassistent (advarsel og indgriben) samt skiltegenkendelse tilvælges.

Ved samme lejlighed bliver rattet længdejusterbart, og flere modeller får automatisk klimaanlæg. Mindre prisstigninger må påregnes.