Stærk dieselmotor i Opel Zafira

Med en ny generation dieselmotor tager Opel et tigerspring fremad. Motor har prøvet den nye 1.6’er i Opel Zafira.

Opel Zafira er første Opel med en helt ny og meget vellykket dieselmotor.
Forpremiere

Den nye CDTI-motor er på 1,6 liter og yder 136 hestekræfter.
Den nye CDTI-motor er på 1,6 liter og yder 136 hestekræfter.
Motor mener: Et meget stort – og tiltrængt – løft af Opels dieselprogram har premiere i Opel Zafira.

Dieselmotorer har ikke været Opels stærke side. Særligt den midterste 1.7 er lidt grov i sin opførsel, omend forbruget er ganske fint. Men nu sker der en mindre revolution med en helt ny familie af 1.6-dieselmotorer. De skal i første omgang erstatte 1.7’eren og de mindre versioner af 2.0-dieselmotoren.

Med den nye CDTI-motor tager Opel et tigerspring fra bunden til toppen af klassen. Motoren virker i den store Zafira ualmindelig kultiveret og er meget støjsvag. Den er også både smidig og stærk.

LÆS OGSÅ: Motors test af Opel Zafira

Ydelsen på 136 hestekræfter er med 85 hk pr. liter den største i klassen. Drejningsmomentet på 320 Nm er en markant forbedring og tangerer den nye toppræstation blandt almindelige bilmærker. F.eks. har Hondas 1.6 diesel 300 Nm og Renaults 1.6 har også 320.

Opel-motoren opfylder 2014-miljøkravene ved hjælp af indsprøjtning af Ad Blue. Dette stof hældes på en lille beholder ved serviceeftersyn.
Opel-motoren opfylder 2014-miljøkravene ved hjælp af indsprøjtning af Ad Blue. Dette stof hældes på en lille beholder ved serviceeftersyn.
Det solide moment giver afslappet kørsel og godt kraftoverskud, selv i den næsten 1.700 kg tunge syvpersoners Zafira. Ved cruising på tysk motorvej med 175 km/t. ligger omdrejningstallet på afdæmpede 3.000.

Motoren er også så stærk, at bilen faktisk kan trille med konstant 60-70 km i timen 6. gear ved tomgang.

Gearkassen er også mærkbart forbedret med kortere og lettere skift. Den nye motor og den nye gearkasse giver tilsammen et stort løft i køreoplevelsen i Zafira diesel.

Opel Zafira kører nu længere på literen

Den nye motor med større moment er mere nøjsom end den gamle 2.0, som kørte 22,2 km pr. liter. Den nye opnår 24,4 km pr. liter ifølge den officielle måling – i begge tilfælde med stop-start.

Samtidig er CDTI-motoren ualmindelig ren og opfylder den kommende euro 6-norm, der gælder fra september 2014. Det er opnået med et nyt rensningssystem, som Opel kalder Blue Injection. Det er en slags katalysator, der fjerner stort set alle kvælstofilter, NOx, der er dieselmotorens sidste udestående miljøproblem.

Den nye dieselmotor har stop-start, der sparer brændstof ved bykørsel.
Den nye dieselmotor har stop-start, der sparer brændstof ved bykørsel.
Blue Injection dækker over, at der tilsættes et stof, urea, til forbrændingen. En lille tank skal fyldes op ved serviceeftersyn.

Den nye familie af dieselmotorer, der om kort tid breder sig til Astra, kommer samtidig med en ny benzinmotorfamilie, også på 1,6 liter. Også her er der tale om en markant forbedring, som Motor tidligere i år har prøvet i den nye Cascada cabriolet.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Opel Cascada

Endelig kommer der næste år endnu en benzinfamilie på 1,0 og 1,4 liter. I alt vil Opel lancere 13 helt nye benzin- og dieselmotorer frem til 2016.