Stærk Ford Focus trods lille motor

Ford Focus kommer nu med en trecylindret benzinmotor på bare én liter. Den lille motor erstatter den gamle 1.6er og byder på mere køreglæde for mindre brændstof.

Ford Focus bliver første bil med den nye trecylindrede 1.0-liters motor.
Forpremiere

Der er usædvanlig god plads i motorrummet. Motorens vibrationer er reduceret takket være svinghjul med indlagte kontravægte.
Der er usædvanlig god plads i motorrummet. Motorens vibrationer er reduceret takket være svinghjul med indlagte kontravægte.
Motor mener: Trenden med små motorer med brugbar ydelse er rykket en bilklasse op – fantastisk!

Hidtil har det været nærmest forrykt at forestille sig en mellemstor familiebil som Ford Focus med en 1.0-liters benzinmotor. Men sådan en kan Ford nu – efter fire års intenst udviklingsarbejde – sende på gaden. Både motor og gearkasse er nyudviklet, og det er interessant teknik, der er taget i anvendelse.

Hjertet i den nye motor er en usædvanligt lille turbolader, der sikrer, at den lille trecylindrede benzinmotor bliver i stand til at yde tilstrækkeligt. Sammen med direkte indsprøjtning af benzinen under højtryk og en bankesensor pr. cylinder er det lykkedes at få motoren til at yde 125 hestekræfter og levere et drejningsmoment på hele 170 Nm.

Det er cifre, man få år siden skulle op i en 1.6- eller 2.0-liters motor for at opnå.

I de mest økonomiske udgaver kører Focus med den nye motor 20,8 km pr. liter.
I de mest økonomiske udgaver kører Focus med den nye motor 20,8 km pr. liter.
Motoren kommer i to versioner med henholdsvis de 125 hk i kombination med en nyudviklet sekstrins manuel gearkasse og en 100-hestes udgave i kombination med en femtrins manuel gearkasse. Senere dukker motoren op sammen med en dobbeltkoblings gearkasse.

Motorblokken er i støbejern, og alt andet er i aluminium, og man har benyttet sig af en teknik, hvor kølevandet i begyndelsen kun løber gennem halvdelen af motoren for at varme den op hurtigt og for at sikre varme til kabinen.

Der er to overliggende knastaksler, og de trækkes af en tandrem, der løber i oliebad. Det er ikke set før, og det sikrer, at remmen aldrig skal skiftes.

Den nye trecylindrede motor er på en liter og har fire ventiler pr. cylinder. Benzinen sprøjtes direkte ind under højtryk. Knastakslerne drives af en tandrem, der er i et oliebad, og som derfor aldrig skal skiftes.
Den nye trecylindrede motor er på en liter og har fire ventiler pr. cylinder. Benzinen sprøjtes direkte ind under højtryk. Knastakslerne drives af en tandrem, der er i et oliebad, og som derfor aldrig skal skiftes.
Motor har allerede haft lejlighed til at prøve den nye Focus 1.0, og det er en overraskende oplevelse. Vi havde frygtet en støjende og desperat kæmpende maskine, men vi mødte en yderst kultiveret motor, der har let ved at gå op i omdrejninger, og som trækker godt fra bunden.

Støjniveauet er afdæmpet, og takket være en langbenet gearing er omdrejningstallet holdt nede. Selv ved motorvejsfart havde motoren ikke svært ved at følge med, og vidste man det ikke, ville man tro, at der var tale om en moderne motor i „normal” størrelse.

Det er simpelthen imponerende! På papiret kører den nye motor godt 20 km pr. liter, og det er en forbedring på omkring 25 procent.

Det er i første omgang alle karrosserivarianter i Focus-serien, der får den nye motor i programmet, men senere dukker den trecylindrede motor også op i Ford C-Max, ligesom den helt nye B-Max også får motoren i programmet fra starten, når den dukker op senere på året.

Den nye Focus 1.0 er allerede på vej ud til forhandlerne, og det ventes, at priserne er lige i underkanten af den gamle 1.6er.