
Hidtil har det været nærmest forrykt at forestille sig en mellemstor familiebil som Ford Focus med en 1.0-liters benzinmotor. Men sådan en kan Ford nu – efter fire års intenst udviklingsarbejde – sende på gaden. Både motor og gearkasse er nyudviklet, og det er interessant teknik, der er taget i anvendelse.
Hjertet i den nye motor er en usædvanligt lille turbolader, der sikrer, at den lille trecylindrede benzinmotor bliver i stand til at yde tilstrækkeligt. Sammen med direkte indsprøjtning af benzinen under højtryk og en bankesensor pr. cylinder er det lykkedes at få motoren til at yde 125 hestekræfter og levere et drejningsmoment på hele 170 Nm.
Det er cifre, man få år siden skulle op i en 1.6- eller 2.0-liters motor for at opnå.

Motorblokken er i støbejern, og alt andet er i aluminium, og man har benyttet sig af en teknik, hvor kølevandet i begyndelsen kun løber gennem halvdelen af motoren for at varme den op hurtigt og for at sikre varme til kabinen.
Der er to overliggende knastaksler, og de trækkes af en tandrem, der løber i oliebad. Det er ikke set før, og det sikrer, at remmen aldrig skal skiftes.

Støjniveauet er afdæmpet, og takket være en langbenet gearing er omdrejningstallet holdt nede. Selv ved motorvejsfart havde motoren ikke svært ved at følge med, og vidste man det ikke, ville man tro, at der var tale om en moderne motor i „normal” størrelse.
Det er simpelthen imponerende! På papiret kører den nye motor godt 20 km pr. liter, og det er en forbedring på omkring 25 procent.
Det er i første omgang alle karrosserivarianter i Focus-serien, der får den nye motor i programmet, men senere dukker den trecylindrede motor også op i Ford C-Max, ligesom den helt nye B-Max også får motoren i programmet fra starten, når den dukker op senere på året.
Den nye Focus 1.0 er allerede på vej ud til forhandlerne, og det ventes, at priserne er lige i underkanten af den gamle 1.6er.