Stærkere Alfa Romeo Giulietta

Alfa Romeo Giulietta er tre år gammel og bliver nu revitaliseret med stærkere dieselmotor, smartere betjening og bedre lyddæmpning. Designet bliver der – næsten – ikke pillet ved.

Den dybe V-udskæring gør det nemt at genkende en Alfa Romeo Giulietta.
Forpremiere

Det nye rat har fået en krom-indsætning, der har samme facon som grillen. En femtommer farveskærm er nu standard i Alfa Romeo Giulietta, her ses 6,5 tommer.
Det nye rat har fået en krom-indsætning, der har samme facon som grillen. En femtommer farveskærm er nu standard i Alfa Romeo Giulietta, her ses 6,5 tommer.
Motor mener: Det er små ændringer, men hurra for mere støjsvag kørsel og bedre forsæder. Designet holder stadig.

Det er nemt at gå forbi den faceliftede Alfa Romeo Giulietta uden at bemærke, at bilen har fået en større overhaling tre år inde i sin livscyklus. Og hvordan skulle en sådan designerbil også kunne ændres? En smule er der faktisk sket med den ikoniske grill, der har fået fjernet en kromliste ude langs karrosseriet, og selve grillen er nu mat i stedet for blank. Det er stort set dét.

LÆS OGSÅ: Motors minitest af Alfa Romeo Giulietta

I stedet ses og mærkes fornyelsen i kabinen, hvor forsæderne har fået ny og bedre støttende polstring, og så er der som standard dukket en pegefølsom skærm op i midterkonsollen.

Det såkaldte Uconnect med femtommer farveskærm, som Fiat har hentet fra sin amerikanske Chrysler-afdeling, giver god betjening af bl.a. radio og telefon. Anlægget indeholder bluetooth og mulighed for at streame musik fra f.eks. en smartphone. Uconnect kan opgraderes til 6,5 tommer og indbygget Tomtom-navigation, men koster 18.000 kr. ekstra.

Stærk diesel i Alfa Romeo Giulietta

Ved fornyelsen af Alfa Romeo Giulietta er en kromkant over og ved siden af grillen fjernet.
Ved fornyelsen af Alfa Romeo Giulietta er en kromkant over og ved siden af grillen fjernet.
Materialerne omkring instrumentbordet er forbedret og mere modstandsdygtige mod ridser, siger Alfa Romeo, men den oplevede plastkvalitet nogle steder er et punkt, hvor der stadig er plads til forbedring.

Alfa Romeo har lyttet til kritikken og forbedret støjdæmpningen mange steder, så hjul- og motorstøj er dæmpet. Selv om en Alfa godt må knurre, er det jo ikke sjovt i det lange løb at lytte til ligegyldig brummen på motorveje.

Mest markante nyhed i motorrummet er en opdateret 2.0-dieselmotor, som hidtil har ydet 140 hestekræfter og 350 newtonmeter. Det er hævet til 150 hk og 380 Nm. Momentet er noget af det kraftigste, der findes i denne størrelse og udgør en mærkbar forskel fra før. Trækkraften er virkelig solid, og samtidig er brændstoføkonomien forbedret en smule.

Alfa Romeo Giulietta bliver dyrere

DNA-knappen, der skifter køregenskaber mellem dynamik, neutral og alt-slags-vejr, lukker op for 380 Nm fra dieselmotoren.
DNA-knappen, der skifter køregenskaber mellem dynamik, neutral og alt-slags-vejr, lukker op for 380 Nm fra dieselmotoren.
For at få alle 380 Nm skal Alfa Romeos særlige DNA-knap være sat i dynamik-indstilling.

En 170 hestes diesel, der stort set ikke sælges i Danmark, udgår midlertidigt, indtil Alfa Romeo i løbet af 2014 er klar med en version, der opfylder de kommende Euro 6-miljøkrav.

LÆS OGSÅ: Miniduel mellem Alfa Romeo Giulietta og Seat Leon

Den ellers fornyede 150 hestes diesel opfylder heller ikke 2015-kravene, men det vil ske med en opdatering ligeledes i 2014. En 105 hestes 1.6-diesel kører uændret videre.

Danske Alfa Romeo-købere hælder – modsat stort set alle andre i Europa – mest til benzin, og her er der tre muligheder, alle baseret på en 1.4 turbomotor. Den fås i ydelser på 105, 120 og 170 hestekræfter.

Alfa Romeo har hævet priserne omkring 10.000 kr. ved modelfornyelsen, der dukker op hos danske forhandlere sidst i november.