Stærkt opdateret Audi Q5

Et moderat facelift og en kraftig teknisk opdatering giver den nye Audi Q5 de fleste af de teknologier, vi kender fra de store modeller Q7 og A8. En hybridudgave åbner en lysegrøn dør for dem, der har råd.

Den nye udgave af Audi Q5 kendes let på de nye forlygter med LED-bånd hele vejen rundt, samt den store krom-frontgrill
Forpremiere

Bagenden af den nye Audi Q5 kan kendes på baglygterne, der nu har fået LED-lygter.
Bagenden af den nye Audi Q5 kan kendes på baglygterne, der nu har fået LED-lygter.
Motor mener: Audi Q5 har fået det udstyr og de motorer, der gør, at den stadig kan følge med konkurrenterne.

Det er endnu kun godt tre år siden at Audi præsenterede sin mellemstore firehjulstrækker, Q5. Men tiden går hurtigt i bilverdenen, og det har skabt behov for en teknisk opdatering.

Nye, mere økonomiske motorer og gearkasser, ønsket om mere miljøvenlig teknik og mere avanceret sikkerhed har sammen med behovet for flere online-ydelser kaldt på en opdatering af Audi Q5.

Udvendigt kan man kende den nye generation af Audi Q5 på forlygterne med LED-bånd hele vejen rundt, der gør det ud for kørelyslygter. I den anden ende er baglygterne på tilsvarende vis forsynet med LED-bånd, og det gør det let at kende den nye generation i trafikken. Også den meget store grill har fået en ny fremtoning med lodrette kromlister.

Man skal tilkøbe xenonforlygter for at få de særlige LED-kørelyslygter på Audi Q5.
Man skal tilkøbe xenonforlygter for at få de særlige LED-kørelyslygter på Audi Q5.
Indvendigt er der sket mindre forbedringer af bl.a. funktionen af de knapper, der er placeret ved gearstangen, og som styrer radio og navigationsanlægget.

Audi Q5 trækker på to eller fire hjul

På den tekniske side finder vi fem forskellige motoralternativer; tre dieseludgaver og to med benzindrift.
Mindste dieselversion er en toliters sag på 143 hk. Den trækker, som den eneste, kun på forhjulene. Alle andre versioner har Audis glimrende firehjulstræk, Quattro.

Selv om de fleste af motorerne har fået en højere ydelse, er brændstofforbruget reduceret med op til 17 procent. Den omtalte forhjulstrukne version kører dermed 18,9 km pr. liter ifølge EU-normen.

Instrumentbordet er i typisk Audi-stil med mulighed for personlige valg af paneler etc. Disse lyse trælignende paneler giver nærmest bilen et maritimt look.
Instrumentbordet er i typisk Audi-stil med mulighed for personlige valg af paneler etc. Disse lyse trælignende paneler giver nærmest bilen et maritimt look.
En ny udgave af toliters benzinmotoren med 225 hk vil nok være særlig interessant for dem, der ikke ønsker at køre diesel. Den har fået forbedret bundtrækket markant, idet det maksimale moment på 350 Nm nu er til stede allerede ved 1.500 omdrejninger. Det er bedre værdier, end mange dieselmotorer kan prale med.

Audi Q5 fås også som hybrid

Gearkasserne er enten en sekstrins manuel version, en syvtrins dobbeltkoblings gearkasse eller en traditionel automatgearkasse med otte trin. Audi Q5 lægger op til komfortabel glidende kørsel, og det opnår man efter vores overbevisning bedst i de udgaver, der har automatgear.

For første gang nogensinde tilbyder Audi en sportslig S-model med dieselmotor. Det er en peppet udgave af den store treliters V6-dieselmotor, der med sine 313 hk og 650 Nm udgør toppen af poppen i Q5-serien.

Konsollen omkring gearvælgeren i Audi Q5 rummer knapper til bl.a. betjening af navigationsanlæg og radio. Fra volumenknappen yderst th. kan man nu skifte mellem numrene.
Konsollen omkring gearvælgeren i Audi Q5 rummer knapper til bl.a. betjening af navigationsanlæg og radio. Fra volumenknappen yderst th. kan man nu skifte mellem numrene.
Den er bl.a. udstyret med et udstødningsanlæg med indbygget luftspjæld, så man fra instrumentbordet kan vælge mellem støjsvag, komfortabel kørsel eller sportslig lyd, der overdøver alt og alle i bilen under acceleration.

I lighed med forgængeren kommer Audi Q5 også i en særlig hybridversion. Det er med en firecylindret toliters benzinmotor, der har fået tilføjet en elmotor på akslen mellem motor og automatgear. Dermed kan den kortvarigt yde hele 245 hk og 480 Nm.

Det virker da også, som om det mere er ønsket om høj effekt end god benzinøkonomi, der har bragt denne udgave på markedet. Den kører 14,5 km pr. liter, hvilket som bekendt næppe vil redde denne verden fra de miljømæssige problemer, vi står over for.

Forbedret sikkerhed i Audi Q5

Bagsædet kan længdeforskydes og ryglænet kan justeres i vinkel. Midterpladsen er noget generet af den store kardantunnel.
Bagsædet kan længdeforskydes og ryglænet kan justeres i vinkel. Midterpladsen er noget generet af den store kardantunnel.
Denne nye udgave af Audi Q5 fås med endnu flere sikkerhedssystemer end før. Nu kan man tilkøbe en fartpilot, der selv holder afstand til de forankørende biler, et system, der holder øje med biler i den blinde vinkel, samt et styretøj, der selv retter bilen op, hvis den er på vej ud over kantlinjerne.

Intet af udstyret er standard, og i lighed med før, koster det ganske meget, at udstyre bilen med disse systemer. Alle udgaver har dog en funktion, der holder øje med om føreren kører stabilt, eller om han har behov for en pause.

Wi-Fi til alle i bilen

En anden nyhed i den nye Audi Q5 er muligheden for at lade bilens radio- og navigationssystem koble op til internettet via et SIM-kort. Enheden virker da som et Wi-Fi-hotspot, og alle passagerer i bilen kan derefter tilkoble mobiltelefoner, iPads, spillekonsoller og andet godt til nettet.

Også bilens navigationsanlæg er koblet til nettet, og herfra hentes oplysninger om trafikproblemer, adresser på interessepunkter og lignende – alt sammen via Google, som nu er samarbejdspartner med Audi.

Endnu er de danske priser ikke på plads, men den danske importør regner med at priserne på de nye udgaver vil være ca. 8.000 kroner højere end den gamle udgave.

Dermed er Audi Q5, der kommer til landet til september, fortsat et skarpt bud på en firehjulstrækker i et marked, hvor der er mange spillere. Nærmeste konkurrenter er BMW X5, Volvo XC60 og Mercedes-Benz GLK.