Stor elbil er sikkerheden selv

Trods en høj vægt imponerer ny elbil fra Mercedes-Benz med flotte resultater i Euro NCAP’s nyeste sikkerhedstest. Vigtigt assistentsystem virker dog for aggressivt.

Pressemeddelelse

Årets sidste halvdel plejer at være lig med travlhed hos Euro NCAP, og efterårets første sikkerhedstest er ingen undtagelse. Syv biler – inklusive en gentest – er med i testen, hvor alle syv klarer sig til de maksimale fem Euro NCAP-stjerner.

Mest interessant er rundens eneste elbil, Mercedes-Benz EQC, som netop er blevet kåret som testvinder i FDM’s nye test af samtlige elbiler på det danske marked. Også i Euro NCAP-testen blev der uddelt topkarakterer.   

”Elbiler har for længst bevist, at de er lige så sikre som alle andre biler. Det gælder også Mercedes-Benz’ nye elbil. Trods en vægt på næsten 2,5 ton er kollisionssikkerheden tårnhøj. Det er i det hele taget en på alle måder sikker bil for ikke bare store og små passagerer, men også for bløde medtrafikanter, som den automatiske nødbremse ser i selv nedsat sigtbarhed,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.  

Blandt rundens syv biler er også Ford Focus, der ellers blev testet til fem stjerner allerede sidste år. En mindre anmærkning omkring de forreste sæder har dog fået Ford til at ombygge både sæder og hovedstøtter, og det har forbedret karakteren, der fortsat lander på de maksimale fem stjerner, men denne gang uden en anmærkning.

”Det er flot, at Ford selv har valgt at forbedre sæderne, så risikoen for skader og piskesmæld bliver endnu mindre i tilfælde af en kollision. Det skal de have stor ros for,” siger Søren W. Rasmussen.

Som de seneste Euro NCAP-test har vist, er de vigtige sikkerhedssystemer som automatisk nødbremse og vognbaneassistent efterhånden blevet standard i nye biler uanset prisklasse. Det er også tilfældet i denne måneds sikkerhedstest.

Testene viser dog, at der er forskel på, hvordan systemerne virker. Det gælder især vognbaneassistenten, der griber ind eller advarer føreren, hvis bilen er på vej ud af sin vognbane. Her får netop Mercedes-Benz’ to testede modeller et par kritiske ord med på vejen for at være for ’aggressiv’.

Det viser endnu en gang, hvorfor det er vigtigt, at man som bilist bliver fortrolig med systemerne i sin bil. Men assistentsystemerne bør også blive mere ens bilproducenterne imellem, og dermed mere genkendelige for den enkelte bilist. Det er noget, Euro NCAP tidligere har efterlyst,” siger Søren W. Rasmussen.

Testens biler: