Stor test: Her er sæsonens bedste vinterdæk

Der er bremselængden til forskel på top og bund i årets store test af 33 nye vinterdæk i to af de mest populære størrelser. FDM anbefaler, at man går efter dæk, der passer til de våde danske vinterveje.

Pressemeddelelse

Selvom temperaturen er alt andet end vinterlig, og efteråret kun lige har meldt sin ankomst, er sæsonen for vinterdæk ikke mange uger væk. De senere års milde vintre har ganske vist fået mange til at vælge helårsdæk, men bliver vinteren i år mere hvid end grå, er sikreste vej frem de halvårlige hjulskift. Vinterdæk giver nemlig stadig det bedste vejgreb i vinterføre, men det er ikke ligegyldigt, hvilke vinterdæk, man vælger.

Det viser årets store test af 33 vinterdæk, som FDM har lavet i samarbejde med en række europæiske bilklubber. Som de senere år går størrelserne fra FDMs sommerdæktest igen. Det betyder, at testens dæk fordeler sig på størrelserne 15-tommer (185/65 R15), der passer til minibiler som VW Polo, og 16-tommer (215/60 R16H), der passer til biler i mellemklassen som Opel Astra og Peugeot 3008.

De fleste forbinder vinterdæk med godt vejgreb i dyb puddersne, men faktisk er det dækkenes fodfæste på våde veje, der er mest interessant for danske bilister.

”De danske vinterveje er ofte mere våde end hvide, og derfor er det egenskaberne på både våd og tør vej, der adskiller testens bedste dæk fra de mindre gode. Da hastigheden ofte er højere på våde og tørre veje, end når man kører i glat føre, er det vigtigt, at vejgrebet også her er godt, og at bremselængden er kort. Det er derfor, at egenskaberne ved disse forhold vægter 30 procent i den samlede bedømmelse,” siger bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen.

At der er stor forskel dækkene imellem på netop våd vej illustreres i testen af 15-tommerdækkene. Her skulle gruppens dårligste dæk, Wanli SW611, bruge 10,8 meter mere end testens bedste, Bridgestone Blizzak LM005, på at bremse helt ned fra 80 km/t. Det svarer til, at bilen med Wanli-dæk kørte 39 km/t., da bilen med Bridgestone-dækket holdt stille.

Det er dog ikke kun dækkenes vejgreb og bremselængde, der har været til eksamen. Også dækstøjen og slidstyrken er blevet testet. Her viste testen af 16-tommer dæk en forskel i slidstyrken svarende til 19.000 km mellem det mest (42.000 km) og mindst (23.000 km) slidstærke dæk.

Bilister har forskellige krav til dæk, og det er langtfra sikkert, at testvinderne altid passer til ens behov. Kører man meget, kan en god slidstyrke eksempelvis være vigtigt for én. Et godt vejgreb i vinterføre er dog helt afgørende, og derfor anbefaler FDM, at man altid lægger vægt på, at dækket, man vælger, klarer sig godt på især våd vej. Her er FDMs dæktest være en uvurdelig hjælp i jagten på nye vinterdæk,” siger Søren W. Rasmussen.

Hent billede 1

Hent billede 2