Efteråret kommer snigende, og om nogle uger er det vinter og dermed tid til vinterdæk. Men skal man ud at købe ’vinterstøvler’ til bilen, skal man se sig for. Det er nemlig langt fra alle dæk, der står lige godt fast. Det viser årets store test, som FDM og en række europæiske bilklubber har lavet af vinterdæk i to størrelser: 16-tommer (205/60) og 17-tommer (225/45). Det er dæk, som passer til hhv. mindre SUV’er som f.eks. Renault Captur og VW T-Roc og de lidt større biler som Kia Ceed, Skoda Octavia og Peugeot 308.
Som altid er dækkenes styre- og bremseegenskaber blevet testet på våd og tør vej samt på sne og is. Men som noget nyt indgår nu også dækkenes miljøpåvirkninger i bedømmelsen. Det vil sige dækkenes rullemodstand, slidstyrke og støj, samt hvor bæredygtigt de er produceret. Mens sikkerheden vægtes 70 procent i den samlede bedømmelse, udgør den nye miljødel de sidste 30 procent.
”Bilers dæk har en større påvirkning af nærmiljøet, end mange er klar over. Det er derfor, vi har udvidet dæktesten på det område. Ser man isoleret på dækkenes levetid, påvirkning af nærmiljøet i form af dækpartikler og støjniveau i den aktuelle test, klarer de sig generelt godt. Største forskel finder man på slidstyrken. Blandt 16-tommerdækkene estimeres det mest slidstærke dæk at kunne køre 56.300 km. Det er godt 20.000 km længere end det mindst slidstærke dæk i samme størrelse,” siger FDMs biltekniske redaktør Søren W. Rasmussen.
Hvor ingen af de i alt 32 dæk falder igennem, når det gælder den nye udvidede test af deres miljøpåvirkning, forholder det sig anderledes i den samlede vurdering. Her dumper i alt tre dæk. Årsagen er dårligt vejgreb på især våd vej og i vinterføre.
”Et godt dæk kan være afgørende for, om man i en kritisk situation kører galt eller ej. Især når vejene bliver kolde, våde og glatte. Derfor bør sikkerheden gå forud for alt andet, når man skal vælge dæk. I testen havde et af dækkene en meget høj slidstyrke, hvilke kan være godt for både nærmiljøet og ens biløkonomi. Til gengæld faldt dækket helt igennem i forhold til at stå fast på våd vej,” siger Søren W. Rasmussen og tilføjer:
”I det hele taget viste bremsetesten, at der stadig er stor forskel dækkene imellem. Her skulle det dårligste 16-tommerdæk bruge tre gange så langt på at bremse ned fra 80 km/t. som det bedste dæk. Det svarer til, at bilen med de dårligste dæk stadig kørte 40 km/t., da bilen med de bedste dæk holdt stille.”
Siden 2012 har et EU-mærke guidet forbrugerne i forhold til det enkelte dæks egenskaber. For de fleste kan dækmarkedet dog stadig være svært at overskue.
”Man bør vælge dæk efter ens bil og kørselsbehov. Det behøver ikke nødvendigvis at være dæk fra øverste hylde, så længe det har gode bremseegenskaber på våd og tør vej. Det er et spørgsmål om sikkerhed, og her må man ikke gå på kompromis,” siger Søren W. Rasmussen.
FDMs 8 råd til dig, der skal købe dæk
- Ved køb af dæk skal du sørge for, at dækkene på alle fire hjul om muligt har samme produktionsdato og dermed også samme egenskaber.
- Køb ikke nye dæk, der er mere end tre år gamle. Oplysninger om dækkenes alder kan findes i DOT-specifikationen på dækket.
- Køb om muligt nye dækmodeller for at drage fordel af den tekniske udvikling og de forbedringer, som dækproducenterne løbende foretager.
- Brug altid fire dæk af samme model og type.
- Dækkenes mønsterdybde bør ikke komme under 3 mm.
- Hvis mønsterdybden er forskellig på de fire dæk, skal du montere dækkene med mest mønster på bagakslen, da dette især i sving øger kørestabiliteten på grund af dækkenes bedre evne til at overføre kræfter på tværs af kørselsretningen.
- Kontrollér dæktrykket regelmæssigt, helst hver anden uge.
- Ved tung last i bilen skal dæktrykket øges i henhold til bilfabrikantens specifikationer.