
Sidste år valgte kun 64 danskere at købe en ny Subaru. Nu er salgsmålet, at mærket om fem år sælger mindst 1.000. Midlet er bl.a. denne nye generation af Subaru Forester, der med en attraktiv startpris på lige under 400.000 kroner skal friste de kunder, der ellers køber Honda CR-V, Hyundai ix35, Toyota RAV4 eller andre mindre firehjulstrækkere fra de mere etablerede mærker.
Mens de andre lokker med lækkert design og smarte detaljer som indbygget navigation og internet i bilen, er det mindre iøjnefaldende detaljer, Subaru byder på. Det er f.eks. et af de mest avancerede firehjulstræk, markedets eneste boksermotor og klassens suverænt største frihøjde, der skal fange køberne.

Tre boksermotorer til Subaru Forester
Denne fjerde generation af Subaru Forester er fornyet fra ende til anden. Den er blevet både længere, bredere og højere, ligesom akselafstanden er øget. Dermed opleves bilen en del større indvendigt ved både for- og bagsæderne end før.
Frihøjden er på hele 22 cm, og det er en af forklaringerne på de gode egenskaber i terrænet. Den maksimale påhængsvægt er hævet til 2,2 ton, og det gør også Subaru Forester velegnet som trækdyr for heste-, camping- og bådfolket.

Der er lidt forskel på centerdifferentialet og kraftfordelingen, alt efter om bilerne har manuelt gear eller det trinløse automatgear. De manuelle udgaver har viskosekobling mellem for- og bagaksel, mens bilerne med automatgear har en mere avanceret anordning, der løbende fordeler kræfterne mellem alle fire hjul alt afhængig af vejgrebet.
X-drive i terrænet

Det prøvede vi i en snedækket finsk skov med stejle bakker og ujævne spor, og det var en særdeles overbevisende funktion. Her fornemmer man nærmest en særlig X-faktor i Forester, der på det område giver de fleste af konkurrenterne baghjul.
Desværre kommer dieseludgaven først med automatgear og den særlige X-knap i 2014, så vil man have det her og nu, må man vælge en af benzinudgaverne.
Det indre tæller i Subaru Forester

Topmodellen med turbo og alt i udstyr i form af 2.0 DiT XT aut. til 600.000 kr. er naturligvis også rigtig interessant, og selv om det er mange penge, virker denne udgave faktisk som et godt køb sammenlignet med de fleste af konkurrenterne.
Mens teknikken altså er helt i hus for den nye Subaru Forester, kniber det efter vores opfattelse mere med bilens design. Den nye Forester er ganske vidst blevet markant mere ren i linjerne end forgængeren, men den kan stadig ikke vinde en skønhedskonkurrence. På det område klarer de fleste af konkurrenterne sig bedre.
