Subaru Forester på diesel

Dieseldrift giver Subaru Forester det savnede bundtræk. Stærke priser gør Forester til en hård kombattant i den kompakte SUV-klasse.

Subaru Forester
Forpremiere

Motor mener: Den nye diesel-boksermotor giver Subaru Forester helt nye kræfter. Dermed er den rykket ganske tæt på de bedste af konkurrenterne.

Subaru Forester er nu også kommet i en dieselversion, hvor det er Subarus egen boksermotor, der lægger kræfter til.

Det er der kommet en rigtig herlig bil ud af. For netop hvor benzinudgaven kunne savne lidt bundtræk, træder dieselmotorens stærke moment til på en yderst tilfredsstillende måde. Faktisk virker Forester en del bedre finjusteret end Legacy med samme motor.

Den nye Forester kom til Danmark lige før sommerferien i første omgang med en benzin-boksermotor.

Instrumenteringen er velordnet. Det indbyggede navigationsanlæg er ekstraudstyr til eftermontering (25.000 kr.).
Instrumenteringen er velordnet. Det indbyggede navigationsanlæg er ekstraudstyr til eftermontering (25.000 kr.).
I forhold til den helt gamle version er Forester vokset markant, så den nu passer direkte ind i den kompakte SUV-klasse.
Længden er øget otte cm, akselafstanden små 10 cm og højden ni cm. Det giver rigtig fine indvendige pladsforhold.

Bilen har permanent firehjulstræk med 50:50-fordeling af trækkraften mellem for og bag. Men i modsætning til benzinudgaven kan denne dieseludgave hverken leveres med automatgear eller reduktionsgear. Det sidstnævnte er der nu heller ikke rigtig behov for, for motoren er yderst letkørt. Der er tale om en aluminiumskonstruktion med kædetræk til knastakslerne, turbolader og naturligvis partikelfilter som standard.

Boksermotorren er verdens første dieselversion. I Forester virker den mere harmonisk end i Legacy.
Boksermotorren er verdens første dieselversion. I Forester virker den mere harmonisk end i Legacy.
Køreindtrykket er ovenud positivt, og særligt undervognen virker meget komfortabelt afstemt ved kørsel på ujævne overflader.

Anhængervægten er 2.000 kg. Sikkerhedsudstyret har det forventelige inkl. ESC, og på grundmodellen omfatter udstyrslisten bl.a. klimaanlæg og metallak. Subaru Forester med dieselmotor kommer til Danmark medio november til stærke priser.

Grundprisen er på ca. 393.500 kr. for 2.0x, mens en lidt bedre udstyret version – XS – med bl.a. 17-tommer alufælge og xenonforlygter koster 423.500 kr. Skal det hele være standard hedder den XE, og så koster den 483.500 kr. Men så får man også læderindtræk, glastag og nøglefri betjening.