Subaru Legacy med dieselmotor

Subaru er endelig klar med en diesel-boxermotor. I første omgang kan Legacy-ejerne glæde sig over kraftværket.

Subaru Legacy
Forpremiere

Motor mener: Fin og spændende diesel giver nyt liv til Subaru Legacy, der er en harmonisk outsider.

Boxermotor og firehjulstræk er en vigtig del af Subarus identitet, så naturligvis er japanernes første dieselmotor verdens første diesel-boxer, der selvfølgelig trækker på alle fire. Og den har været savnet længe, ikke mindst i Danmark, hvor hver anden nye bil har diesel i tanken. Subaru håber da også, at dieselmotoren skal fordoble det lille mærkes salg.

Merprisen er i hvert fald til at overse, for en Subaru Legacy 2.0D er kun 16.000 kr. dyrere end en 2.5-liters benzinmodel. Den har et dejligt kraftoverskud, støjniveauet er lavt, og som alle boxermotorer er den stort set vibrationsfri.

I Legacy 2.0D er den hydrauliske servostyring afløst af en elektrisk, og partikelfilter er standard. Brændstofforbruget tillader 17,9 km pr. liter i følge fabrikken.

Velindrettet kabine af høj kvalitet, og udstyret er meget omfattende. F.eks. er varmetråde nederst i forruden standard.
Velindrettet kabine af høj kvalitet, og udstyret er meget omfattende. F.eks. er varmetråde nederst i forruden standard.
Legacy 2.0D har kun fem gear som standard, og automatgear kommer først i 2009. Til gengæld har 2.0D altid ESC, der i benzinmodellen stadig kun fås i forbindelse med automatgear. Klimaanlæg, fartpilot, el-justerbart førersæde, radio med cd-skifter, xenonlygter og 17-tommer aluminiumsfælge er standard.

Dieselboxeren debuterer i Legacy og Outback i maj til priser fra 423.480 kr., mens Forester og Impreza følger efter i oktober og december. Som stationcar koster Legacy diesel 23.300 kr. ekstra - Outback koster 34.300 kr. ekstra.