Motor mener: Subaru Legacy er stadig sin egen, selv om den gerne vil være mere mainstream.
Subaru er et af de bilmærker, det er svært ikke at holde bare en lille smule af, hvis man er glad for biler. Ligesom det for eksempel gælder for Saab, så har Subaru aldrig været bange for at gå egne veje, og mærket har stædigt holdt fast ved det permanente firehjulstræk og boksermotoren i alle de egenproducerede modeller.
De specielle tekniske løsninger giver bilerne en egenart, der gør, at de skiller sig lidt mere ud fra mængden. Noget, der måske også har været nødvendigt, for Subaru har ofte været lidt anonyme at se til. Det har dog ikke altid været tilfældet for de store Legacy-modeller, som har haft et andet særkende, nemlig de rammeløse døre.

Den inkarnerede Subaru-kører – og dem er der faktisk mange af – må spørge sig selv: hvad bliver det næste? En rækkemotor? Forhjulstræk? Næppe, men Subaru begynder at nærme sig smertegrænsen for, hvor meget man kan udvande et koncept, der har en lille, men trofast fanskare i det meste af verden.
Når det er sagt, så er den nye Subaru Legacy også et signal om, at Subaru har ambitioner om at blive til andet og mere end et nichemærke med en trofast, men ganske lille menighed. Importøren mener, at den nye Legacy kan måle sig med de bedste i klassen og nævner selv Audi A4 som en oplagt konkurrent.
Køredynamisk kan Subaru udmærket spise skeer med de mere etablerede mærker. Erfaringerne fra mange års engagement i toppen af international rally fornægter sig ikke, bilen er i fin balance, og affjedringen virker velafstemt og er sportsligt komfortabel.
Legacy kommer i første omgang med tre motorer og to transmissioner: en 2.0 og en 2.5 liters benzin, hvor den lille motor kan kombineres enten med en manuel seks-trins gearkasse eller Subarus egenudviklede kædetrukne Lineartronic CVT-gearkasse. Vælger man den større benzinmotor, fås den kun med Lineartronic-gearkassen.
Dieselversionen er udstyret med Subarus unikke 2.0 liters bokserdiesel, som kun fås med manuel sekstrins gearkasse. Motoren trækker rent og vibrationsfrit fra lave omdrejninger, og samspillet med gearkassen er udmærket. Brændstoføkonomien i dieselversionen er ganske fornuftig uden at imponere, 16,9 km/l, mens den 2.0 liters benzinmotor kun klarer 11,8 km/l med manuel gearkasse. Brændstoføkonomien er faktisk en smule bedre, når motoren kobles med automatgearkassen, hvor forbruget er det samme som i den store benzinmotor, nemlig 12,5 km/l.

Men ét er den faktiske kvalitet, noget andet er den oplevede kvalitet, og det er nok her, at der stadig er det største stykke vej op til de bedste i klassen. Det bunder i, at materialevalget i kabinen er temmelig altmodisch med hård plastic og lidt for kedsommelige farver, og kvalitetsfornemmelsen når slet ikke op på siden af for eksempel Audi.
Når det er sagt, så er førerpladsen velindrettet, og det er let at finde en behagelig kørestilling, uanset om man er lang eller kort. Det gælder også på bagsædet, hvor pladsforholdene nu er yderst generøse, takket være en otte centimeter længere akselafstand, som tilsyneladende er gået ubeskåret til bedre benplads på bageste række.

Priserne starter ved 403.000 for en 2.0 liters benzin med 150 hk. Samme ydelse har den 2.0 liters bokserdiesel, der starter ved 438.000 kr., mens den 2.5 liters benzinversion starter ved 453.500 kr. Alle motorvarianter fås også i stationcarudgaven til en merpris på 25.000 kr.
Subaru kan vigte sig med at være et af kun to mærker, der har oplevet fremgang på det danske marked i år, og selv om det i styktal ikke er voldsomme udsving, så er selv en lille fremgang bedre end de tilstande, de fleste mærker oplever. Subaru er også gået markant frem på det vigtigste eksportmarked, USA, og det kunne tyde på, at flere er ved at få øjnene op for mærkets kvaliteter. Men nogen storsællert bliver Subaru nok aldrig.
Tekniske data
Subaru Legacy
2.0 2.5 2.0D
150 hk 167 hk 150 hk
11,8 km/l 12,5km/l 16,9 km/l
403.580 kr. 453.580 kr. 438.580 kr.