
Subaru har gennem de seneste 20 år tumlet rundt i Danmark med skiftende importører, varierende modelprogram og stærkt svingende priser. Det har medført et noget svingende salg, der skifter mellem katastrofeåret 2002, hvor der slet ikke blev solgt nogen nye biler, til rekordåret blot fire år efter med 353 solgte biler.
Men selv dette resultat er ikke tilfredsstillende for den nordiske importør, der nu skruer ned for priserne og op for udstyret, samtidig med at Subaru ruller det største og nyeste modelprogram ud nogensinde.
Subaru Outback skabt til Norden

Og det sker samtidig med, at importøren er hjulpet af en hastigt faldende kurs på japanske yen. Det er dertil lykkedes at overbevise fabrikken om, at den glimrende bokser-dieselmotor formentlig vil være mere efterspurgt sammen med et automatgear.
Det betyder, at Subaru nu lancerer den kombination herhjemme i Outback-programmet, og det gør unægtelig bilen en hel del mere interessant.
Permanent firehjulstræk i Subaru Outback

Subaru Outback trækker altid på alle fire hjul. I automatgearversionen er fordelingen 60 procent til forhjulene under normale forhold, men en lamelkobling mellem for- og baghjulene kan løbende variere denne størrelse til gavn for et bedre vejgreb.
Frihøjden er med sine 20 cm også med til at gøre Outback velegnet til selv ret grov terrænkørsel.

Der er kun én udstyrsversion, og den er ret omfattende med bl.a. xenonforlygter, elsæder, selvnivellerende bagfjedre, radio med bluetooth, klimaanlæg og bakkamera. Eftermonteret læderindtræk koster 25.000 kroner ekstra.