Subaru Outback - ingeniørens drøm

Subaru Outback er fyldt med avancerede tekniske løsninger, og så kan den en hel masse på både vej og i terræn. Men designet og de lækre detaljer har ikke fået samme omsorg som motorrummet. Alligevel er Subaru mere sjælden i Danmark, end den fortjener.

Subaru Outback er en grovkornet udgave af Legacy. Den faceliftede udgave har ny front og stort luftindtag på kølerhjelmen
Forpremiere

Subaru Outback har et stationcar-lignende karrosseri. Bilen må trække 1.700 kg i dieselversionen.
Subaru Outback har et stationcar-lignende karrosseri. Bilen må trække 1.700 kg i dieselversionen.
Motor mener: Subaru Outback med diesel-boksermotor, automatgear og firehjulstræk er en teknisk lækkerbisken. Prisen er samlet set attraktiv, men kabinens kvalitetsniveau kan ikke måle sig med konkurrenternes.

Subaru har gennem de seneste 20 år tumlet rundt i Danmark med skiftende importører, varierende modelprogram og stærkt svingende priser. Det har medført et noget svingende salg, der skifter mellem katastrofeåret 2002, hvor der slet ikke blev solgt nogen nye biler, til rekordåret blot fire år efter med 353 solgte biler.

Men selv dette resultat er ikke tilfredsstillende for den nordiske importør, der nu skruer ned for priserne og op for udstyret, samtidig med at Subaru ruller det største og nyeste modelprogram ud nogensinde.

Subaru Outback skabt til Norden

Kabinen er brugsmæssigt godt indrettet, og der er danske menuer overalt. Materialerne er af hård plast, og matcher ikke niveauet hos konkurrenterne.
Kabinen er brugsmæssigt godt indrettet, og der er danske menuer overalt. Materialerne er af hård plast, og matcher ikke niveauet hos konkurrenterne.
Første skud på stammen var den nye Forester, som allerede har solgt rigtig godt i Danmark. Nu kommer både større Legacy og den mere rå variant i form af Outback i en faceliftet version.

Og det sker samtidig med, at importøren er hjulpet af en hastigt faldende kurs på japanske yen. Det er dertil lykkedes at overbevise fabrikken om, at den glimrende bokser-dieselmotor formentlig vil være mere efterspurgt sammen med et automatgear.

Det betyder, at Subaru nu lancerer den kombination herhjemme i Outback-programmet, og det gør unægtelig bilen en hel del mere interessant.

Permanent firehjulstræk i Subaru Outback

Automatgear er nu blevet en mulighed sammen med dieselmotoren. Det er en trinløs variabel gearkasse af CVT-typen.
Automatgear er nu blevet en mulighed sammen med dieselmotoren. Det er en trinløs variabel gearkasse af CVT-typen.
Vores oplevelse af Subaru Outback med dieselmotor og det trinløse automatgear er positiv. Selv om gearkassen er af CVT-typen med et konstant varierende udvekslingsforhold, har fabrikken lagt små pauser ind i overgangen, så det i praksis opleves, som om gearkassen skifter gear. Det giver en udmærket oplevelse af bilen, og man savner ikke kræfter.

Subaru Outback trækker altid på alle fire hjul. I automatgearversionen er fordelingen 60 procent til forhjulene under normale forhold, men en lamelkobling mellem for- og baghjulene kan løbende variere denne størrelse til gavn for et bedre vejgreb.

Frihøjden er med sine 20 cm også med til at gøre Outback velegnet til selv ret grov terrænkørsel.

Subaru anvender boksermotorer, og denne firecylindrede boksermotor er den eneste af sin slags. Den yder 150 hk og får bilen til at køre næsten 17 km pr. liter.
Subaru anvender boksermotorer, og denne firecylindrede boksermotor er den eneste af sin slags. Den yder 150 hk og får bilen til at køre næsten 17 km pr. liter.
Subaru Outback kommer med mulighed for enten en 2.5-liters benzinmotor, der kun fås med manuelt gear, eller denne toliters dieselmotor, der fås med enten manuelt gear eller automatgear. Merprisen er med sine 40.000 kroner dog ret høj.

Der er kun én udstyrsversion, og den er ret omfattende med bl.a. xenonforlygter, elsæder, selvnivellerende bagfjedre, radio med bluetooth, klimaanlæg og bakkamera. Eftermonteret læderindtræk koster 25.000 kroner ekstra.