Suzuki Baleno - familie-Suzuki på vej

Suzuki opruster med ny platform og trecylindret turbomotor. Suzuki Baleno er første bil, der får glæde af den moderne teknik.

Suzuki Baleno.
Forpremiere

Balenos bagagerum er på flotte 355 liter, hvilken nærmest bringer den en klasse op i forhold til direkte konkurrenter som Opel Corsa og Kia Rio. Fotos: Jens Høy
Balenos bagagerum er på flotte 355 liter, hvilken nærmest bringer den en klasse op i forhold til direkte konkurrenter som Opel Corsa og Kia Rio. Fotos: Jens Høy
Motor mener: Familierne efterspørger altid plads, og det giver Suzuki Baleno. Men den nye trecylindrede motor skal fintunes, før Baleno kommer på danske veje.

Suzuki har fået gang i salget med nye modeller samt opdateret design og teknik. Med den nye Baleno vil mærket for alvor til at sælge biler til de børnefamilier, der finder Swift for lille og en Vitara for SUV-agtig.

Den nye Baleno skal med andre ord have fat i traditionelle Suzuki-købere, der ikke har haft en 5-dørs hatchback, siden Liana gik ud af programmet i 2009. Baleno er knap 15 cm længere end Swift og desuden bredere og med 9 cm mere akselafstand. Og alt andet end navnet er nyt.

Bilen produceres i Indien, og lige før sommerferien næste år rammer Baleno det danske marked, som et økonomisk bud på en klassisk hatchback, der skal dyste med biler som Kia Rio og Opel Corsa.

LÆS OGSÅ: Motors test af Opel Corsa

7-skærmen, som vi kender fra Vitara, er centrum for en fin og overskuelig førerplads. Kvalitetsfornemmelsen er bestået uden at være prangende.
7-skærmen, som vi kender fra Vitara, er centrum for en fin og overskuelig førerplads. Kvalitetsfornemmelsen er bestået uden at være prangende.
Vi har kørt en forserie-udgave af Baleno med Suzukis nye motorgeneration, der ligesom konkurrenterne benytter tre cylindre og turbo til at fremtrylle omkring 100 hestekræfter. Ydelsen i Suzukis 1,0-liters Boosterjet er 112 hk.

Rystende trecylinder

Motoren er i bogstaveligste forstand en rystende oplevelse, og det må Suzuki få styr på, inden Baleno skal i handlen. Selv i tomgang ryster hele bilen. Ligesom i tidligere tider, da trecylinder-motorer uden turbo var energiske både i karakteristik og lyd ledsaget af mange vibrationer.

Med til billedet af motorens karakteristik hører, at vores testeksemplar er næsten helt død under det område, hvor turboen får fat. Suzuki opgiver det maksimale moment til 170 Nm mellem 2.000 og 3.500 o/min., og det er et relativt smalt område sammenlignet med flere af konkurrenterne. Fords trecylindrede motor trækker således med 170 Nm fra 1.400 o/min., mens Opel tager fat med samme moment fra 1.800 o/min.

LÆS OGSÅ: Motors test af Kia Rio

Suzuki har ikke haft en femdørs hatchback i modelrækken siden Liana i 2009. Nu skal børnefamilierne have et alternativ til den lille Swift og den SUV-agtige Vitara.
Suzuki har ikke haft en femdørs hatchback i modelrækken siden Liana i 2009. Nu skal børnefamilierne have et alternativ til den lille Swift og den SUV-agtige Vitara.
Som reference skifter vi til en Baleno med Suzukis velkendte firecylindrede Dualjet-motor på 1,2-liter og 90 hestekræfter. Den virker umiddelbart som et bedre valg, og da den samtidig bliver billigste motor til bilen, skal Suzuki få finjusteret deres nye turbomaskine, før der er grund til at vælge den til Baleno.

Masser af plads

En helt ny platform bærer Baleno, og samme konstruktion skal også danne baggrund for en ny generation Swift og senere en nyfortolkning af Suzuki Ignis. Selve platformen er 30 kg lettere end den, der anvendes i den nuværende Swift, og med en køreklar vægt på ca. 985 kg er Baleno en af klassens letteste biler.

På bagsædet er rummeligheden imponerende, og det samme må siges om bagagerummet, der med 355 liter er klassens største og i praksis som i klassen over.

LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af minibilerne Hyundai i20, Mazda 2, Skoda Fabia og VW Polo

Interiøret er typisk Suzuki, hvilket vil sige snusfornuftige materialer i den billige ende og en grundlæggende betjening, der centrerer sig omkring den 7’’-skærm, vi kender fra Vitara.

En mild hybrid

Baleno kommer i en speciel økonomisk version som hybrid. Der er tale en såkaldt mild-hybrid, hvor Dualjet-motoren er udstyret med en generator, der også fungerer som startmotor (Integrated Starter Generator - ISG), samt et lithium-ion batteri.

Ved alm. kørsel oplader ISG-enheden både bly- og ionbatteriet. Og ved igangsætning og acceleration yder ISG assistance til benzinmotoren.
Derved opnås et lavere benzinforbrug. Samtidig opsamles den kinetiske energi fra deceleration og opbremsning til batterierne.

LÆS OGSÅ: Motors test af Nissan Note

Mild-hybrid-versionen er desuden udstyret med et mere avanceret stop/start-system, der allerede slukker for motoren, når hastigheden kommer under 15 km/t., og bilen sættes i frigear. De foreløbige CO2-tal tyder på en EU-norm ved blandet kørsel på ca. 25 km/l.

Den danske importør ved endnu ikke, hvordan det danske program ser ud, men vi gætter på en pris på billigste Baleno på omkring 135.000 kr. for billigste version med Dualjet-motor.