
Det er sådan en bil, man kan købe bare for udseendets skyld. Lidt ligesom Fiat 500 i sin tid fik mange fans på designkontoen.
Suzuki Ignis har udseendet med sig, og samtidig vil den lukrere på den populære SUV-bølge, hvor Suzukis mikro ikke møder megen modstand. Fiat Panda Cross og Opel Karl Rocks er det nærmeste, man kommer en direkte konkurrent.
Ignis ser ud til at blive en af 2017s mest forfriskende bilnyheder. Den får mange andre mikroer til at blegne, og søsterbilen Celerio kommer til at ligne havregrød ved siden af.
Større end VW Up

Den lille bil er også farverig. Standard er tofarvet instrumentbord og kontrastfarver på bl.a. dørgreb. Tilmed kan tilvælges tofarvet karrosseri.
Ignis er nok en lilleput, 3,70 meter lang – men 16 cm længere end VW Up samt bredere og højere – og placerer sig reelt mellem mikro- og miniklassen. Det gælder både rummelighed og pris.
LÆS OGSÅ: Duellen mellem de to populæreste mikrobiler Toyota Aygo og VW Up

Også bagagerummet er i den rummelige afdeling, og det kan – med skydebagsæde – øges betragteligt.
Fås med firehjulstræk

Værre er affjedringskomforten på hullede veje, hen over skarpe vejbump m.m. Ignis er hård og affjedringen for unuanceret i forhold til, at der er tale om en hyggelig livsstilbil.
LÆS OGSÅ: Gruppetest i mikroklassen - Hyundai i10, Renault Twingo, Toyota Aygo og VW Up

I modsætning til næsten alle andre små crossovers kan Ignis fås med firehjulstræk, og selvom det er med en ret simpel viskose-kobling, giver det rigtig god fremkommelighed i terræn, på stranden eller ved skihytten. Der medfølger elektronisk kontrol af hastigheden ved stejle nedkørsler.
Den store frihøjde på 18 cm gælder både de to- og firehjulstrukne udgaver.
Husk at købe nødbremse
Sikkerheden er på papiret særdeles flot i topudgaven. Varianten får de maksimale fem stjerner i Euro NCAP’s sikkerhedstest, bl.a. fordi den har automatisk nødbremse. Den kan nå at bremse helt ned for en holdende bil med op til 50 km/t.

Udstyret kan tilkøbes til de to billigste udgaver for en endnu ukendt pris, men formentlig i omegnen af 6.000-8.000 kr. Uden dette udstyr er Ignis kun trestjernet.
Selvom sikkerhedsudstyret ikke er standard hele vejen, kan man ikke kalde Ignis skrabet i grundudgaven. Der er således altid aircondition, ratbetjent radio med bluetooth og fjernbetjent centrallås. Den syvtommers store skærm følger med fra niveau to.

Ignis lanceres til marts, og den danske importør har ganske høje forventninger til salget. Priserne kendes endnu ikke, men forvent en startpris på 130.000 kr. og 15.000-20.000 kr. ekstra for hvert af de to næste udstyrstrin.