Suzuki S-Cross - mere krom, mindre forbrug

Suzuki S-Cross har fået et lille facelift med en ny front og mere sikkerhedsudstyr. Ny sparsom trecylindret motor åbner modelprogrammet.

Suzuki S-Cross. Fotos: Søren W. Rasmussen og Suzuki
Forpremiere

En ret stor kromgrill er kendetegnende for den faceliftede udgave af Suzuki S-Cross. Fotos: Søren W. Rasmussen og Suzuki
En ret stor kromgrill er kendetegnende for den faceliftede udgave af Suzuki S-Cross. Fotos: Søren W. Rasmussen og Suzuki
Motor mener: Prisen er fin, men man bør nok unde sig at vælge den firecylindrede motor, hvis man ønsker en motor, der matcher bilens størrelse. Og så må Suzuki lære, at sikkerhedsudstyr skal være for alle.

Suzuki holder dampen oppe i det stadigt voksende crossover-segment med en let fornyet udgave af den store S-Cross. Nyt er nødbremse og aktiv fartpilot i topmodellen samt introduktion af en trecylindret turbomotor i billigste udgave.

Samtidig er fronten fornyet, så en stor forkromet grill på ret synlig vis fylder pladsen ud mellem de ligeledes nydesignede forlygter. Alle udgaver har nu LED-kørelys, og på nær det laveste udstyrsniveau er selve nær- og fjernlyset nu også af LED-typen.

LÆS OGSÅ: Motors test af Hyundai i20 Active Cross

Instrumentbordet er lettere redesignet, og en stor radio- og navigationsdel er nu at finde i midten. Desværre taler og skriver enheden endnu ikke dansk.
Instrumentbordet er lettere redesignet, og en stor radio- og navigationsdel er nu at finde i midten. Desværre taler og skriver enheden endnu ikke dansk.
Det er fint, at Suzuki nu også lancerer mere sikkerhedsudstyr i S-Cross, men det er uforståeligt, at sikkerhed er forbeholdt dem, der vælger topudgaverne. Det bør fabrikken snarest få ændret. Til gengæld er det fint, at alle udgaver fortsat er forsynet med en glimrende treårig garanti, og at priserne stort set er uforandret i forbindelse med faceliftet.

Vi har prøvet de to benzin-turbomotorer, som nu udgør hele motorprogrammet. Begge klarer fint de basale opgaver med at få bilen op i fart, men vi peger på den firecylindrede 1.4’er som bedste køb. Den trecylindrede 1.0’er lyder forkert og vibrerer en del, og det skygger mere, end de lidt bedre forbrugstal kan opveje. Alle udgaver af Suzuki S-Cross må trække op til 1.200 kg.