Suzuki Swift – længere på de dyre dråber

Motoren i den faceliftede udgave af Suzuki Swift har fået to indsprøjtningsdyser pr. cylinder. Det giver ikke flere heste, men får bilen til at køre længere på literen.

Suzuki Swift kommer nu i en faceliftet udgave med mindre designændringer, men med en motor, der kan køre længere på literen
Forpremiere

Kabinen i Suzuki Swift er pæn uden at imponere.
Kabinen i Suzuki Swift er pæn uden at imponere.
Motor mener: Med en ny skarp pris er Suzuki Swift blevet et stærkt alternativ til de billigste småbiler. I Swift er der plads, en glimrende motor og et vellykket design.

I takt med at krisen så småt kan ses i bakspejlet, vender danskerne i stigende grad interessen i retning mod de lidt større biler i stedet for kun at se på de helt små. Det giver øget salg for biler i minibilklassen, hvor Suzuki Swift hører hjemme.

LÆS OGSÅ: Seneste test og prøvekørsler fra Motor

Den populære bil har siden sin debut i 2005 fundet 27.000 danske købere, og nu er anden generation klar i en faceliftet udgave med en optimeret motor og lidt mere udstyr.

Suzuki Swift får bedre benzinøkonomi

Som noget nyt kan Suzuki Swift leveres i en udgave med hvidt tag, så bilen på den måde leveres tofarvet.
Som noget nyt kan Suzuki Swift leveres i en udgave med hvidt tag, så bilen på den måde leveres tofarvet.
Den synlige del af faceliftet er hurtigt gennemgået med oplysningen om, at nogle udgaver har fået LED-kørelys, og at topudgaverne nu kan leveres med hvidt tag i kombination med fire farver.

Det er derfor under motorhjelmen, at vi ser den største forskel. Dels har den danske importør sagt farvel til dieselmotoren, da færre og færre kunder efterspørger den, dels har benzinmotoren fået en teknisk overhaling, så den kører længere på literen.

Den bedre økonomi er opnået ved at hæve kompressionsforholdet og tilføje en ekstra indsprøjtningsdyse pr. cylinder, så hver cylinder nu har to. Teknikken, som Suzuki kalder DualJet, giver ikke flere hestekræfter, men sammen med andre mindre forbedringer resulterer det i en økonomi, der tillader op til 11 procent længere kørsel pr. liter benzin, så Swift på papiret nu kører 22,7 km/l.

Lavere priser på Suzuki Swift

De største ændringer er at finde i motorrummet, hvor 1.2-liters motoren nu har to indsprøjtningsdyser pr. cylinder. det gavner især benzinøkonomien.
De største ændringer er at finde i motorrummet, hvor 1.2-liters motoren nu har to indsprøjtningsdyser pr. cylinder. det gavner især benzinøkonomien.
I forbindelse med introduktionen af de nye Swift-modeller har den danske importør sat priserne ca. 10.000 kroner ned. Billigste udgave er en tredørs version, der kører videre med den gamle motor, og den koster 114.000 kroner.

Alle andre udgaver har fået den nye motorer, og her koster billigste femdørs version 132.000 kroner i en flot udstyret version med bl.a. aircondition og musikanlæg som standard. Ekstraudstyrslisten er kort og overskuelig: Bluetooth til håndfri betjening af mobiltelefon under kørslen koster 2.000 kroner og et stort integreret navigations- og musikanlæg med bluetooth koster 9.000 kroner.

Køreindtrykket er ikke ændret i forhold til før: Det vil sige en letkørt bil uden de store positive eller negative anmærkninger. Kvaliteten i kabinen er hæderlig, men det er synd, at Suzuki ikke har benyttet lejligheden til at introducere en sekstrins gearkasse og samtidig gøre rattet justerbart i længden.