Suzuki Swift har altid været en køreglad bil. I Sport-udgaven får man endnu mere køreglæde og et udstyrsniveau, der både kan ses og nydes.
Af
Christian Nicolai Holm
Forpremiere
Ud over Sport-logoet og den større spoiler, så er den dobbelte udstødning i en grå diffuser med til at understrege Swift Sports sportslighed.Motor mener: Med langt højere udstyrsniveau og en sekstrins gearkasse, er Suzuki Swift Sport blandt klassens allerbedste.
Det er oplagt at lave en sportslig topmodel af Suzuki Swift, der i den grad minder om den ligeledes køreglade Mini, der kom frem i 1959. Men hvor det var nok at være sporty i de svingende 60’ere, så skal der mere til i 2011.
Her er Suzuki fulgt med tidsånden. For selvom 0-100-tiden kun er forbedret med 0,2 sekunder i forhold til forgængeren, så har Suzuki proppet Sport-modellen med udstyr. Højdepunkterne er xenonlygter, klimaanlæg, sportsæder, læderrat og nøglefri betjening. Især xenonlygterne er sjældent set på små biler, og som standardudstyr er det unikt.
Sportssæderne sidder tæt om kroppen og holder en fast i svingene. Læg mærke til den røde tråd i sæder, rat og ved gearstangen.Swift Sport er en bil, man lægger mærke til. Udvendigt fanger xenonlygterne, den store kølergrill og de to udstødningsrør øjnene. Og når du kommer ind i kabinen, er der røde syninger både på de tætsiddende sportsæder og på læderrattet. Jo, Suzuki har ikke bare klasket et Sport-skilt på bilen, men virkelig gjort sig umage med at skabe en topmodel, der skiller sig visuelt ud.
Og de har ikke kun fokus på at skabe en sportslig model. I modsætning til forrige generation Swift Sport er den nye markant mere rettet mod brug i hverdagen. Den uomtvistelige bedste forandring i forhold til forgængeren er introduktionen af en sekstrins gearkasse.
Masser af rødt signalerer fart og spænding. Man er ikke i tvivl om, at denne bil ikke er helt almindelig. Der er også telefonknap på rattet og fartpilot.
Ikke kun fordi selve gearskiftet går smækkert, men fordi de samtidig har ændret udvekslingen i gearkassen, så du nu kan holde ud at køre længere ture på motorvej. Tidligere var støjniveauet nærmest som i en rallybil, hvor man nu kan føre en samtale med passagererne i et mere kultiveret toneleje.
Som i forgængeren har Sport-modellen en 1.6-liters motor, hvor effekten nu er steget fra 125 til 136 hk, og momentet er steget til 160 Nm.
Med en køreklar vægt på 1.115 kg gør det ikke Swift Sport til en raket, men den har stadig en respektabel 0-100-tid på 8,7 sekunder.
6-trins gearkassen er ubetinget den største forbedring ved Swift Sport i forhold til forgængeren. Nu er det også muligt at køre på motorvej, uden at det går ud over hørelsen.
Det svarer til de første GTI-modeller, der kom på markedet i slutningen af 70'erne og starten af 80'erne. Og at Swift Sport ikke er lige så hurtig som nutidens GTI-modeller, er ganske enkelt en gave. Det betyder nemlig, at du ikke behøver at opsøge racerbaner for at nyde bilens potens, men du kan i stedet nyde køreturen lovlige hastigheder.
I forhold til den almindelige ligeledes køreglade Swift har Sport-udgaven fået henholdsvis 15 og 30 procent strammere fjedre foran og bagved. Kombineret med yderligere justeringer i hjulophæng og 17”-fælge monteret med 195/45 dæk er Sport lidt mere rå og bisset.
Der er ingen tvivl om, at køreoplevelsen er blevet mere kontant, dog uden at blive stenhård i undervognen. Men det er prisen, for at få en bil med inspirerende dynamik og appetit på sving.
De ting, som trækker ned, er Swiftens irriterende lille bagagerum på blot 211 liter, hvor hattehylden ikke automatisk følger bagklappen.
Større fælge er bare et must. Og standardfælgene er på 17 på denne model, det er lige på kanten til at blive for meget af det gode.
Men mere farligt for en GTI-model er styretøjet, som savner en anelse intensitet og føling med underlaget.
Dertil er den i hårdt selskab med blandt andre Ford Fiesta Sport Street Edition, der ligger i samme prisleje.
Hvilken af dem, der er bedst, kan kun afgøres i en duel, men der er ingen tvivl om at Suzuki står med mange stærke kort på hånden. Ikke mindst de gode forlygter.