Hvor landets parkeringsautomater for bare få år siden skulle fodres med småmønter, kan parkeringen i dag klares fra smartphonen. Her gør udvalget af forskellige parkerings-apps det muligt at klare både betalingen på afstand, forlænge og stoppe parkeringen før tid, hvis det passer én.
Men lige så store fordelene ved de mange p-apps er, lige så uigennemskuelige er forskellen på de priser og gebyrer, man som forbruger betaler for at bruge de forskellige apps. Det viser en undersøgelse, FDM har lavet af de fem mest populære p-apps.
Priserne i undersøgelsen tager udgangspunkt i parkering i centrum af København og Aarhus. Den viser, at der for en times parkering en hverdag i København er 6,60 kroners forskel på den dyreste og billigste p-app, mens forskellen i Aarhus er 4,20 kroner. Parkerer man tre timer lørdag eftermiddag, er forskellen derimod 16,20 kroner i København og 8,10 kroner i Aarhus.
”Selvom det ikke er store beløb, er der forskel på, hvad den samme parkering koster, alt efter hvilken app man bruger. Som forbruger er det dog stort set umuligt at gennemskue priserne, da de varierer alt efter tid og sted og gebyrer, og derfor er det heller ikke muligt at pege på den billigste p-app. Set fra et forbrugermæssigt synspunkt kunne vi godt ønske os, at det var mere gennemskueligt, hvilken app der er billigst i situationen,” siger juridisk konsulent i FDM, Dennis Lange.
En af fordelene ved at bruge en p-app er, at man kan stoppe parkeringen før tid. Det er dog ikke i alle apps lig med, at betalingen også stopper. Appen ParkPark opkræver nemlig betaling pr. påbegyndt kvarter.
”Derfor er det også en tilsnigelse, når ParkPark reklamerer med, at de ikke har nogen gebyrer eller tillæg. Den tid, man parkerer, rundes i stedet op til nærmeste kvarter. Parkerer man 16 minutter, betaler man for en halv time. Den afregningsmetode har indtil for kort tid siden ikke optrådt i beskrivelsen af deres vilkår. På den måde har der været tale om et skjult gebyr, og forbrugerne kan derfor med rette føle sig snydt,” siger Dennis Lange.
FDM har forelagt kritikken for ParkPark, som dels vil præcisere betingelserne på deres hjemmeside, dels arbejder på en ny betalingsmodel.